Aktivisté v Polsku chtějí absolutní přednost chodců. Podle Norska a Francie

                   

Řada polských aktivistů apeluje na zákonodárce, aby začali projednávat možnosti větší ochrany chodců v provozu. Ta je podle nich nedostatečná, jelikož pěší nemají až tak velkou ochranu v zákonech, jakou by si zasloužili. Primární úkol je jasný. Ochránit chodce před kolizí s automobily. A to hlavně na místech jako jsou přechody.

Zajímavé statistiky

Pokud se podíváme na statistiky nehodovosti, tak musíme říci, že dlouhodobě klesá počet nehod, kdy dojde ke kontaktu vozu s chodcem. Poslední pokles je o celých 12 procent. Tento fakt ukazuje, že rizika pro chodce se zmenšují. Na druhou stranu výrazně stoupají následky takových nehod. I když celkové množství kolizí kleslo, zvyšuje se počet úmrtí, který je danou kolizí způsoben. Jenom chodci tvoří na polských silnicích 28 procent všech smrtelných nehod.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Návrhy jsou jasné

Aktivisté dali dohromady několik návrhů, které chtějí protlačit k pro jednání. V souvislosti s tím vznikla i iniciativa s názvem #ChodziOŻycie, která je stále populárnější. Mezi hlavní návrh patří snaha o prosazení priority pro chodce, kteří se chystají vstoupit na přechod. Zde se argumentuje Norskem a Francií, kde mají řidiči povinnost zastavit když vidí u přechodu chodce, i když u něho není zjevné, že bude nebo nebude přecházet.

 Dalším návrhem je snížení rychlostních limitů V Polsku platí v obci stejně jako u nás rychlost 50 kilometrů v hodině. Ne však stále, protože v noci od 23 hodin do rána do 5 hodin je limit zvýšený na 60 km/h. Toto zvýšení chtějí aktivisté zrušit a stanovit nonstop stálou padesátku.

Třetí návrh se týká zvýšení pokut a také zvýšení vymáhání dodržování zákonů. V praxi by se mělo jednat o navýšení všech pokut a dále zvýšení počtu policistů, kamer a také radarů v ulicích mnoha měst.

Klasickou přednost lidé na přechodu mají

Výše zmíněné požadavky mohou budit dojem, že chodci v Polsku žádnou přednost nemají a větší ochranu by si zasloužili. Opak je však pravdou, jelikož v Polsku platí podobné úpravy, jako u nás. Absolutní přednost sice chodci nemají, ale při přecházení na přechodu je řidič musí pustit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články