14 automobilek zůstalo v Rusku aktivních. Šedý import luxusních vozidel nabírá na síle

Kdo si chce dnes v Rusku koupit nový automobil, má v podstatě tři možnosti. První je šedý trh, druhá ruské klasiky a třetí čínský import.

i Zdroj fotografie: Martina Nolte / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Skutečný důvod, proč Rusko napadlo Ukrajinu, ví asi jenom sám Putin. Každopádně konflikt, který Rusko na východě Evropy rozpoutalo, stál nejenom tisíce nevinných lidských životů, ale také se zásadně promítl do světové ekonomiky. Export i import mezi Ruskem a zbytkem civilizovaného světa byl omezen nebo dokonce zastaven. Byly ustanoveny sankce proti Rusku, v rámci kterých se z tamního trhu stáhly snad všechny západní automobilky.

Západní automobilky odešly, zůstala klasika a Číňan

Jaké výrobce automobilů lze nyní najít na ruském trhu? Je třeba rozlišovat mezi oficiálním a neoficiálním dovozem. Ten oficiální byl ze strany automobilek mimo Rusko a Čínu v podstatě ukončen. Nicméně i přesto se dají koupit v Rusku auta mimo toto spektrum. Jde o šedý import luxusních vozidel, a také dosud neprodávané modely, které se montují v Asii. Zády k Rusku se tak po invazi na Ukrajinu otočil například Ford.

iZdroj fotografie: Geely

Americký gigant dal vale Rusku jak oblasti výroby, tak i dodávek náhradních dílů, inženýrské a technologické podpory. Prohlášení o ukončování aktivit Volkswagenu a Škoda Auto jsou prezentována už od jara 2022. Lze předpokládat, že v příštím roce Volkswagen, Porsche, Man a další evropské automobilky zmizí z ruského trhu zcela.

Z několika desítek značek je dnes pouhých 14

Z původních několika desítek automobilových výrobců tak na ruském trhu zůstala necelá dvacítka. Ještě předloni se podle sdružení Ruských nákladních automobilů na ruském trhu vyskytovalo na šedesát světových výrobců automobilů. Dnes jich má být čtrnáct. Jde o tři domácí producenty, jsou to Lada, UAZ a GAZ.

Lada Niva druhé generace iZdroj fotografie: Lada

Není příliš známé, že právě GAZ je, paradoxně k dnešní situaci, výsledkem spolupráce tehdejšího Sovětského svazu a Spojených států amerických. V roce 1929 byla totiž uzavřena dohoda, díky které USA, prostřednictvím automobilky Ford poskytly do SSSR svou licenci a technologii. Od roku 1932 tak z výrobních linek v automobilovém závodě v Nižním Novgorodu začaly sjíždět automobily postavené na základech Fordu AA.

Nebýt Číny, nemají Rusové v showroomech co nakupovat

Oproti tomu automobilky UAZ a Lada, respektive AvtoVAZ jsou novější, jedna vznikla během druhé světové války a další až v šedesátých letech. Dnes jde tedy o jediné tři automobilové značky na domácím trhu, zbytek trhu zabrali čínští výrobci. Rusové tak mohou vybírat mezi značkami Chery, Geely, Haval, JAC, Faw, Dongfeng, Changan, Exeed, GAC, Foton a Omoda. Tímto prý čínské automobilky ovládají už téměř osmdesát procent ruského trhu.

Co si myslíte o automobilkách, které na trhu zůstaly?

Zdroj: Intellinews
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články