Američané vybrali nejspolehlivější auta všech dob. Většinu potkáte i v ČR

                   

Stanovovat spolehlivost u automobilů je těžké. Pokud jde o zbrusu nová vozidla, společnosti jako JD Power a Consumer Reports používají zákaznické ankety a prediktivní metody. Nemůžete však s jistotou říci, jak spolehlivé je auto modelového roku 2020, když máme rok 2020. Mnohem snadnější je podívat se ne nejspolehlivější vozy v nedávné historii, protože takový o jsou založeny na jejich zdokumentované odolnosti a reputaci. Sami autoři seznamu přiznávají, že se neřídili „vědeckým“ daty, ale spíše sdílenými zkušenostmi a vědomostmi, přesto je výčet nejspolehlivějších aut nedávné historie dobrý a snad i užitečný.

Mercedes-Benz W124 třídy E

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Podle posledních zvěstí na internetu se z německých aut stávají pasti na peníze. Drtivá většina těchto zvěstí vychází z nákladů na opravy u druhých a třetího vlastníků, protože předchozí majitelé zanedbávali údržbu. Samozřejmě, že ne všechna německá auta jsou stejná a model W124 všechny ostatní výrazně převyšuje. Vyráběl se v letech 1984 až 1995 a je známý tím, že zvládne najet i přes 500 000 km bez vážných problůmů a poruch. Pokud byste dnes našli nějaký kus se 150 000 km na tachometru a s kompletní servisní historií, znamenalo by to, že je osmiválec pod kapotou sotva zaběhnutý. Pamatujte ale, že u luxusních vozů dáte za běžnou údržbu luxusní peníze.

Toyota 4Runner

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Pokud chcete něco novějšího, něco, co se dokonce stále vyrábí, s Toyotou 4Runner nemůžete šlápnout vedle. Současná generace se vyrábí od roku 2010, takže se jedná o osvědčenou platformu, i když nejde o nejhezčí a nejmodernější SUV na trhu. Na druhou stranu, ke spolehlivosti přispívá právě minimum moderních elektronických hračiček na palubě. V6 4Runneru V6 s objemem 4,0 litru je nekompromisním dělníkem, který dosahuje výkonu 270 koní a točivého momentu 377 Nm přenášeného na kola pomocí jednoduché pětistupňové automatické převodovky.

Mazda MX-5

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Pokud jde o MX-5, stačí si vybrat generaci a vyjet na silnici. Je to malé sportovní auto. které je v podstatě nesmrtelné. Vůbec žádnou výjimkou nejsou kusy, které vystřídaly tři nebo čtyři majitele a bez potíží najely i 400 000 km. Údržba je levná, a zbytek dlouhověkosti stojí na to, že je to prostě MX-5, což bylo v každé generaci perfektně vymyšlené auto. Počáteční zprávy o modelu MX-5 2020 vypadají dobře a není důvod pochybovat o tom, že tato generace nebude stejně spolehlivá jako všechny předchozí generace.

Toyota Camry

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Camry je díky spolehlivosti doslova legendou. Nájezd půl km bez poruch a vážnějších problémů není žádnou výjimkou. Olej mění pouze tehdy, když si jeden z nich pamatuje, že už je to nějaký čas. V USA na rušnějších silnicích lze stále spatřit poměrně dost těchto vozů s roky výroby 2004 a starší. Consumer Reports má hodnocení spolehlivosti Camry od začátku roku 2020 na špicižebříčků, ale tato generace je stále nová. Nicméně je nepravděpodobné, že by 

Honda Civic

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Jediným důvodem, proč na tomto seznamu není Honda Accord, je to, že Camry má lepšír eputaci. Zato Honda Civic si buduje pověst spolehlivosti od roku 1972. Promluvte si však s fajnšmekrem a ten vás pravděpodobně nasměruje na pátou generaci postavenou v letech. Při nájezdu 250 000 km je právě sotva zajetý a drží si vynikající spotřebu, ani neztrácí výkon vlivem netěsností.

Volvo řady 700 a 900

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

V podstatě každé Volvo s pohonem zadních kol si zaslouží být na tomto seznamu. Série 700 je v USA oblíbená nejen pro svou spolehlivost, ale také jako základ pro nejrůznější přestavby. Podvozek je až přehnaně robustní a obří prostor pod kapotou je jako dělaný pro zástvabu jakéhokil jiného motoru. Společnost Volvo se dlouho  nestarala o to, aby byly její vozy elegantní nebo módní, ale stavěla nejbezpečnější a nejspolehlivější vozy, jaké mohla. Když se vrátíme zpět v čase, v Guinnessově knize rekordů je Volvo P1800 z roku 1966. To bylo ve vlastnictví Irva Gordona a najezdilo neuvěřitelných 5 milionů kilometrů, než šťastný majitel zemřel.

Lexus LS 400

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Úplně první Lexus má legendární status spolehlivosti. Když Toyota vyslala svou luxusní značku do světa, učinila tak po dlouhých letech vývoje, do kterého nasypala obrovské peníze. Výsledkem byl sedan s motorem V8, který se cpal na  posvátou  půdu Mercedesu a BMW. Nedávno motoristický novinář Matt Farah dotáhl  svůj Lexus LS 400 až na jeden milion mil (1,6 milionu km) tak. že jej půjčoval svým přátelům a kolegům z branže. Japonský luxusní sedan však trpí několika drobnými problémy,, které se mohou objevit. Jedním z nich je netěsnost výfuku, což je opravdu drobnost. Když ale začne selhávat startér, je to drahý špás.Díl sám o sobě není drahý, ale je pohřben ve V8 pod komponenty sání a vstřikování paliva, což astronomicky zvyšuje cenu práce..

Toyota Corolla

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Toyota Corolla odpovídá spolehlivosti svému většímu protějšku Camry. Je to jeden z nejprodávanějších vozů na světě a svého vrcholu spolehlivosti dosáhl v roce 2000. Od roku 1999 byl 1,8litrový motor Toyota základem modelu Corolla a zůstal v nabídce japonské automobilky 20 let. Motor má svou vlastní pověst spolehlivosti, ale pomohl 9., 10. a 11. generaci Corolly získat pověst nezničitelnosti.

Saab 900

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Zatímco američtí vysokoškolští profesoři  na konci minulého století upřednostňovali Volvo 740, Saab 900 byl volbou yuppies, kteří nechtěli BMW. Stejně jako Volvo vyráběl Saab své vozy tak, aby vydržely, a pokud nějaký uvidíte na silnici, je velká šance, že je ve výborném stavu. Existuje 1989 Saab 900 SPG, který byl darován do automobilového muzea ve státu Wisconsin s více než milionem mil (1,6 mlionu km) na tachometru. V státu Maine si jeden majitel šlechtí Saab 900 Turbo z roku 1983, se kterým dvakrát ročně podniká cestu přes celé USA a zpět. Je to škoda, že samotná značka osobních aut Saab nevydržela tak dlouho.

Volkswagen Brouk

iZDROJ FOTOGRAFIE: Wikipedia

Původní Volkswagen Beetle je v některých částech světa stále běžným úkazem. Hlavním důvodem je to, že když nějaký díl na Brouku náhodou selže, je snadné ho opravit nebo vyměnit. I když v roce 1978 skončila výroba na většině světa, pokračovala v Brazílii a Mexiku. Poslední ze série 30 000 kusů byla vyrobená v Pueblu v Mexiku v červenci 2003 jako vozidlo modelového roku 2004. I v nejhorších případech dokáže šikovný domácí kutil vytáhnout vzduchem chlazený motor za hodinu a zkušený mechanik v dílně za pouhých 20 minut.

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články