Mnoho lidí má obavy z toho, jak se bude vyvíjet současný evropský automobilový trh. Řada lidí uvádí, že na něho bude mít určití vliv Brexit, stejně jako různá nařízení prezidenta Trumpa. Tedy různá omezení ze strany USA. Jak se ale ukazuje, ani jedno nebude mít tak velký dopad, jako „rozložení zevnitř“. Co máme na mysli? Podle oborníků z finanční skupiny Eurel Hermes bude mít nejhorší vliv na evropský automobilový trh to, co by ho mělo spíše chránit a podporovat. Tedy Evropská unie.

Emisní limity jako velká hrozba

Nedávno jsme vás informovali o tom, že Evropská unie zamýšlí zvýšit původně plánované limity o několik procent. To může mnoha automobilkám udělat čáru přes rozpočet, jelikož počítaly s původním číslem a tomu přizpůsobily vývoj. Ten nyní budou muset změnit, nebo urychlit. Už to samo o sobě může znamenat problémy související s kvalitou motorů, které nemusí být dostatečně otestováno právě z důvodu, že se s jejich vývojem spěchalo ke konkrétnímu datu. Máme-li být konkrétní, tak se mluví o snížení o 37 procent, a to k roku 2021.

Čeká nás zdražení vozů

Daná neřízení nebudou mít negativní dopad pouze na možnou kvalitu automobilů. Nelze zapomenout na to, že tím automobilkám vzniknou i nemalé náklady. Ty se logicky musí promítnout do cen automobilů. Podle odborníků z dané finanční skupiny to může znamenat zvýšení nákladů až o 7 procent na každé vyrobené auto.

Zároveň to neznamená, že právě 7 procent bude činit ono navýšení prodejní ceny. Automobilky budou klást větší důraz na vývoj elektromobilů a plug-in hybridů. Na nich mají oproti vozům se spalovacím motorem podstatně menší marži. Logicky so budou chtít zachovat své zisky a tak vozy zdraží podstatně více. Životnímu prostředí se sice uleví, ale automobily se pro mnoho lidí stanou nedostupné.

Objevují se i obavy ze zpomalení ekonomiky

Vše souvisí se vším a tak nesmíme zapomenout dodat i to, že důraz na snižování emisních limitů může v konečném důsledků vést i ke zpomalení a oslabení ekonomiky. Důvody jsou celkem jasné. Automobily budou dražší a ne každý si je bude moci dovolit. Tím klesne poptávky a logicky bude muset klesat i produkce. To bude mít jako doprovodný efekt propouštění. Nejenom v automobilkách, ale i u mnoha subdodavatelů jednotlivých dílů. A kolo se začne roztáčet – více lidí bez práce opět sníží poptávku po nových autech a může nastat další snižování výroby. A to stále dokola. A vše jenom proto, že si EU chce došlápnout na automobilky, i když všude okolo je větších znečišťovatelů podstatně více.