Když se jedna z evropských legend automobilové výroby vzdá dobrovolně svého ikonického loga a ukloní se při tom Číňanům, je možná něco špatně.
Ikonické logo na vozech Audi je možná minulostí. Kdybyste podobnou větu ještě před třemi lety vyslovili před někým z branže, soucitně se na vás podívá a zeptá se, jestli neuvažujete o změně lékaře. Neb váš stávající psychiatr není zřejmě tím nejlepším odborníkem. Případně jestli by nestálo za to vyměnit medikaci či alespoň zvýšit dávky. A chápavě by vám pomohl přes přechod na silnici. Neb by vás zkrátka měl za blázna. A vidíte, opravdu se to stane. Pojďme se na to podívat společně.
Volkswagen na čínském boomu opravdu hodně ztratil
Není totiž žádným tajemstvím, že Audi, ostatně jako celý koncern VW, utrpělo poslední roky masivní, ale opravdu masivní propady v Číně. Dalo by se to nazvat „dvojitým zásahem“. Aneb samotné propady prodejů v Číně a atak čínských výrobců v Evropě. Mimo jiné i kvůli tomuto ataku se totiž prodej všech těch Audi e-tronů, VW ID.3, 4, 5 a dalších nerealizují zdaleka tak dobře, jak by měly. A koncern stojí před poměrně velkým rozhodnutím. Vzdát to, nebo bojovat?
Výsledek je zřejmě všem jasný. Mj. i proto se Audi spojilo s čínským megakoncernem SAIC, který by měl zajistit dodávky předních komponentů do elektromobilů, a navíc – a to je možná ještě podstatnější – „otupit zbraně ve vzájemné válce“. Přece jen nepůjdete po krku tomu, s kým děláte současně byznys. Nebo mu aspoň po tom krku nepůjdete tolik. Jakkoli SAIC je partnerem pro VW odjakživa a je mimo jiné i výrobce čínské verze Passatů. A jak se ukázalo, pokud jde o peníze, nemá problém hodit odvěké partnery v okamžiku přes palubu.
Audi se tak trochu „prolne“ do SAIC. Tak trochu dost
Je tedy celkem pochopitelné, jak uvádí mj. britské Timesy, že nová řada elektromobilů Audi vyvinutá v Číně pro čínský trh už nebude mít logo se čtyřmi kroužky. Deníku to potvrdili nezávisle dva lidé s přímým přístupem ke strategii VW v Číně. Rozhodnutí prémiové značky odráží využití automobilové architektury vyvinuté ve spolupráci s čínským partnerem SAIC a zvýšenou závislost na místních dodavatelích a technologiích. Jinými slovy: tohle Audi bude víc SAIC než Audi.
Jak to zní vašim uším? Mým tedy vcelku drsně. Přičemž ale není zřejmé (a ani agentura Reuters to nebyla schopna zjistit), zda nová řada, interně označovaná jako „Purple“, bude mít místo 4 kruhů jiné logo, nebo ponese na vozidlech pouze název Audi. Koncepční vůz má být představen v listopadu, kdy Audi vysvětlí „příběh značky“. To si tedy vskutku nenechám ujít. A video si stáhnu. Neb to bude přehlídka opravdu značné kreativity všech reklamních „kopíků“, co jich jenom po Německu běhá.
Okomentovat to, jak se vzdáváte vlastní firemní identity, bude vskutku oříšek
Tohle celé nějak rozumně odkomunikovat bude totiž znamenat hodně moc fantazie. Každopádně Audi celou věc zatím komentovat odmítlo a koncern SAIC agentuře Reuters sdělil, že elektromobily budou „skutečné Audi s autentickou DNA Audi“. Přátelé, ha-ha-ha. Samozřejmě, co jiného byste v takové situaci také sdělovali. Číňané si mohou každopádně připsat další skvělý „zářez“ na pažbě. Nejen, že koncern VW je životně závislý na čínském koncernu SAIC, ale dokonce se kvůli kšeftu v Číně vzdá i svého ikonického loga.
Které přitom vzniklo dávno před tím, než Volkswagen AG koupil 100 % akcií. A ještě mnohem dřív, než v Číně někoho napadlo, že by automobily mohly být poháněny bateriemi. Nebo že by se v Číně mohly vyrábět prémiové evropské značky. Čtyři kruhy přitom symbolizují čtyři společnosti: Audi, DKW, Horch a Wanderer, které tvořily kdysi značku Auto Union předtím. Myslíte, že přeháním? Možná, že trochu ano. Ale možná, že nakonec vůbec ne.
Není škoda, že jedna z ikon Evropy dobrovolně ztratí v Číně svoji tvář?
Závěr? Je celkem jasný, stejně jako smutný. I když je pravděpodobné, že Audi provede další průzkum, než přizpůsobí modely pro jiné trhy, jak řekl mj. Yale Zhang, výkonný ředitel poradenské společnosti Automotive Foresight se sídlem v Šanghaji, je v tomto případě zřejmě dávno rozhodnuto. Pokud už se do kuloárů pustí takto detailní info, tak to tak bude. A Audi v Číně nebude už tak úplně Audi. Logo zmizí, jako úlitba Číňanům. Není to tak trochu škoda, co myslíte? A tak trochu podlézání?