Historie modelů RS od Audi. Úspěšnou éru ostrých sporťáků odstartovaly kombíky, ale budoucnost patří elektromobilům

U fanoušků německé automobilky se čtyřmi kruhy mají její modely RS zvláštní místo. Poptávka po jednom z nich byla tak vysoká, že Audi musela zdvojnásobit objem výroby.

i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Po úspěchu kupé S2 a původního sedanu Audi S4 vyrobeného v roce 1991 se německá automobilka rozhodla zamířit výš. Do nabídky zařadila model s názvem RS, tedy Renn Sport, což doslova znamená závodní sport. První ikonický model byl RS2 Avant a hned ve verzi kombi. Bylo to dosud nejrychlejší a nejvýkonnější sériové Audi. Pohon Quattro a benzinový pětiválec s turbodmychadlem o výkonu 315 koní se postaraly o maximální rychlost 262 km/h.

Vysoká poptávka zdvojnásobila výrobu

Zrychlení na stovku dosáhlo za pouhých 5,4 sekundy, což bylo na tehdejší dobu hodně působivé. RS2 byl společným derivátem Audi a Porsche sjíždějícím z výrobních linek závodu v Zuffenhausenu. O šest let později platforma Audi A4 B5 položila základy pro nové modely S a RS. Další z řady dnes již kultovních modelů byl na světě, nesl označení RS4 Avant. Po kapotou měl 2,7litrový motor V6 Cosworth s dvojitým turbodmychadlem o výkonu 387 koní.

iZdroj fotografie: Audi

Poptávka po něm byla tak vysoká, že Audi zdvojnásobila objem výroby a během jednoho roku vyprodukovala přes 6000 vozů. V roce 2002 představila Audi ve sportovní řadě nový model sedanu a kombíku RS6. S robusní karoserií, hliníkovými uzávěrkami zrcátek a dvěma velkými oválnými výfuky vypadaly monstrózně. 4,2litrový motor V8  o výkonu 450 koní umožnil sprint na 100 km/h za 4,7 sekundy. Hned dva roky poté automobilka představila model RS6 Plus s výkonem až 480 koní.

Sportovní razítko má kupéčko i hatchback

Supersportovní vůz R8 německá automobilka představila v roce 2006, stejně jako novou generaci modelů RS4. Ty byly dostupné ve verzích sedan, kabriolet a kombi. Pravděpodobně šlo o dosud nejkomplexnější model RS vůbec. Atmosférický motor V8 o výkonu 420 koní vyvolal úsměv na tváři všech, kteří měli možnost model řídit. O dva roky později uvedla Audi na trh dobře známou RS6 s přeplňovaným motorem V10 o výkonu 580 koní se zrychlením na 100 km/h za 4,6 sekundy.

i

Další z řady ostrých sporťáků RS5 Coupe mohli fanoušci obdivovat v roce 2010. Model poháněl stejný atmosférický 4,2litrový motor V8 jako verzi B7, ale s mírnými úpravami, které zvýšily výkon na 450 koní. K dispozici bylo kupéčko pouze se 7stupňovým automatem. Ve stejném roce se začala vyrábět i sportovní RS3 s 2,5litrovým trubkovým motorem. Ukázalo se, že jde o více než schopný hatchback.

Návrat k tradici Avantu

V roce 2012 se Audi vrátila k tradici a nové RS4 uvedla pouze ve verzi Avant, tedy kombi. Měl stejný 4,2litrový motor V8 s výkonem 450 koní jako RS5. Ve stejném roce automobilka představila i RS6, která ale už neměla výkonný motor V10, ale jen 4litrový V8 s dvojitým turbodmychadlem a s výkonem 560 koní. I se sníženým zdvihovým objemem motoru byla však nový model RS6 rychlejší než jeho předchůdce. Zrychlil na 100 km/h za neuvěřitelných 3,9 sekundy.

Důležitým rokem pro program závodních variant RS je nepochybně rok 2013, kdy se tímto označním pyšnilo první SUV, což tehdy nebylo tak běžné jako dnes. RS Q3 mělo 2,5litrový motor s výkonem 340 koní, zatímco výkonnější verze 368 koní. Pro ty náročnější bylo v roce 2013 představeno RS7, sportovní kupé sedan se 4,0litrovým twin-turbo motorem o výkonu 560 koní.

Eletromobily nastupují

Sportovní divize německého výrobce vozů si v roce 2016 oficiálně změnila název. Dosavadní Quattro GmbH vystřídal známý název Audi Sport. Další velkou změnou toho roku byla generace ostrých sporťáků RS5 F5, která dostala 2,9litrový turbo V6 motor s výkonem 450 koní. Sice už neměl ten starý dobrý známý zvuk jako předchozí model, ale předčil ho výkonem. Stejný pohon měl i další jeho následovník nový RS4 Avant.

Na proslulém frankfurtském autosalonu měla v roce 2019 premiéru čtvrtá generace modelu RS6 Avant, který využívá mild-hybridní pohon s výkonem 600 koní a točivým momentem 800 Nm. Audi představila i RS7 se stejným pohonem. O něco později přišel na řadu RS Q8 a také druhá generace RS Q3 a nový RS Q3 Sportback. Nedávno automobilka oznámila, že všechny ostré sportovní modely hodlá dodávat v jediné motorizaci – jako elektromobily.

Zdroj: Audi

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví