Tohle tu ještě nebylo. Automobilka postavila nadupaný speciál s dvěma elektromotory, kterým pomáhá spalovací motor generovat energii.
Audi RS Q e-tron je naprosto unikátním symbolem technologického průlomu na poli extrémních offroadů. Tento závodní model vyrobený speciálně pro Rallye Dakar se předvedl jako první elektrifikované vozidlo, které dokázalo v poušti porazit vozy s běžnými spalovacími motory.
Nebojím se říci, že automobilka tak díky svému RS Q e-tronu doslova jediným krokem předběhla téměř celý svět a současně posílila svůj status inovátora v motorsportu. Audi nyní přímo kraluje v oblasti hybridních pohonů a rychlého systému rekuperace energie. Redakce AutoŽivě vám proto k tomuto výjimečnému speciálu zajistila detailnější informace.
Hybridní revoluce v Dakaru
RS Q e-tron je velmi zajímavý tím, že kombinuje dva elektromotory převzaté z Formule E (jeden na přední a druhý na zadní nápravě) s pokročilým spalovacím motorem (2.0 TFSI převzatý z DTM), který funguje jako generátor pro dobíjení baterie v průběhu jízdy. Celkový výkon tohoto systému dosahuje až 500 kW (670 koní), kterým speciál od Audi překonává většinu soupeřů v kategorii Ultimate Prototype.
Elektromotory umožňují přesné řízení točivého momentu mezi nápravami, což vozu dodává bezkonkurenční jízdní schopnosti v písku, na dunách i na rychlých pevnějších tratích. Lithium-iontová baterie speciálně navržená pro RS Q e-tron má kapacitu 52 kWh, váží 370 kg a je dimenzovaná jak na extrémní teploty, tak i pro rychlou rekuperaci energie při brždění. Spalovací motor přitom pracuje výhradně v efektivních otáčkách (4 500 až 6 000 za minutu), a to, jak už jsme zmínili, jako generátor energie.
Vysoká spolehlivost, za kterou stojí neuvěřitelně rychlý vývoj
Audi RS Q e-tron se v lednu 2024 stala vůbec prvním elektrifikovaným vozidlem, které kdy zvítězilo na Rallye Dakar. Za volantem tohoto vítězného modelu seděl Carlos Sainz. Vývoj vozu trval jen 12 měsíců, a přesto toto Audi dokázalo zvládnout i ty nejtvrdší podmínky včetně venkovních teplot přes 50 °C. Navíc mu kamenité úseky ani skoky přes duny nedělaly žádné zásadní problémy. Rallye speciály Audi vždycky dojely do cíle, a to bez větších servisních zásahů během soutěže. Předvedly tak maximální spolehlivost své nové hybridní technologie.
Cena vývoje tří speciálů Audi RS Q e-tron se pohybovala v desítkách milionů eur, kdy jen jejich bateriový systém vychází v přepočtu na 5,2 milionu korun. Navíc odborníci poukazují na to, že pokud by Audi postavilo podobný systém pro menší týmy či dokonce civilní off-roady, jeho odhadovaná cena by nemusela překročit 2,3 milionu Kč.
Nový model se již blýskl v Maroku
Mimochodem Audi v letošním roce představilo už i nástupce speciálu v podobě verze RS Q e-tron E2, který předvedl nové řešení karoserie s vylepšenou aerodynamikou, ale především nižší hmotnost a efektivnější systém uložení energie.
Testy v Maroku prokázaly ještě vyšší odolnost E2 na tratích a lepší rekuperační účinnost. Kromě samotné techniky byl na voze výrazně modernizován systém vzdálené monitorace vozu, softwarová nadstavba pro nastavení jízdních režimů a nový komfortní kokpit s digitálními prvky.
Automobilka ukázala pouštním speciálům směr jejich evoluce
Audi RS Q e-tron je aktuálně nejsilnějším příkladem automobilové inovace v kategorii extrémního rallye. Hybridní technika s kombinací elektrických motorů a generátoru definuje nový směr vývoje i v pouštních závodech, kde je efektivita stejně důležitá jako výkon.
Model E2 ovšem posouvá výjimečný hybridní speciál ještě dál a Audi je tak na absolutní špici moderních technologií v motorsportu. Vývoj i úspěchy RS Q e-tron ukazují, že budoucnost Dakaru tkví v chytrých hybridních elektropohonech s důrazem na vysoký výkon a odolnost.
