Jedním tahem Audi předběhla celý svět: Dokázala prakticky nemožné. Takový náskok ostatní těžko doženou

Tohle tu ještě nebylo. Automobilka postavila nadupaný speciál s dvěma elektromotory, kterým pomáhá spalovací motor generovat energii.

i Zdroj fotografie: Audi
                   

Audi RS Q e-tron je naprosto unikátním symbolem technologického průlomu na poli extrémních offroadů. Tento závodní model vyrobený speciálně pro Rallye Dakar se předvedl jako první elektrifikované vozidlo, které dokázalo v poušti porazit vozy s běžnými spalovacími motory.

Nebojím se říci, že automobilka tak díky svému RS Q e-tronu doslova jediným krokem předběhla téměř celý svět a současně posílila svůj status inovátora v motorsportu. Audi nyní přímo kraluje v oblasti hybridních pohonů a rychlého systému rekuperace energie.​ Redakce AutoŽivě vám proto k tomuto výjimečnému speciálu zajistila detailnější informace. 

Hybridní revoluce v Dakaru

RS Q e-tron je velmi zajímavý tím, že kombinuje dva elektromotory převzaté z Formule E (jeden na přední a druhý na zadní nápravě) s pokročilým spalovacím motorem (2.0 TFSI převzatý z DTM), který funguje jako generátor pro dobíjení baterie v průběhu jízdy. Celkový výkon tohoto systému dosahuje až 500 kW (670 koní), kterým speciál od Audi překonává většinu soupeřů v kategorii Ultimate Prototype.

i

Elektromotory umožňují přesné řízení točivého momentu mezi nápravami, což vozu dodává bezkonkurenční jízdní schopnosti v písku, na dunách i na rychlých pevnějších tratích.​ Lithium-iontová baterie speciálně navržená pro RS Q e-tron má kapacitu 52 kWh, váží 370 kg a je dimenzovaná jak na extrémní teploty, tak i pro rychlou rekuperaci energie při brždění. Spalovací motor přitom pracuje výhradně v efektivních otáčkách (4 500 až 6 000 za minutu), a to, jak už jsme zmínili, jako generátor energie.

Vysoká spolehlivost, za kterou stojí neuvěřitelně rychlý vývoj

Audi RS Q e-tron se v lednu 2024 stala vůbec prvním elektrifikovaným vozidlem, které kdy zvítězilo na Rallye Dakar. Za volantem tohoto vítězného modelu seděl Carlos Sainz. Vývoj vozu trval jen 12 měsíců, a přesto toto Audi dokázalo zvládnout i ty nejtvrdší podmínky včetně venkovních teplot přes 50 °C. Navíc mu kamenité úseky ani skoky přes duny nedělaly žádné zásadní problémy. Rallye speciály Audi vždycky dojely do cíle, a to bez větších servisních zásahů během soutěže. Předvedly tak maximální spolehlivost své nové hybridní technologie.

iZdroj fotografie: Audi

Cena vývoje tří speciálů Audi RS Q e-tron se pohybovala v desítkách milionů eur, kdy jen jejich bateriový systém vychází v přepočtu na 5,2 milionu korun. Navíc odborníci poukazují na to, že pokud by Audi postavilo podobný systém pro menší týmy či dokonce civilní off-roady, jeho odhadovaná cena by nemusela překročit 2,3 milionu Kč.

Nový model se již blýskl v Maroku

Mimochodem Audi v letošním roce představilo už i nástupce speciálu v podobě verze RS Q e-tron E2, který předvedl nové řešení karoserie s vylepšenou aerodynamikou, ale především nižší hmotnost a efektivnější systém uložení energie.

Testy v Maroku prokázaly ještě vyšší odolnost E2 na tratích a lepší rekuperační účinnost. Kromě samotné techniky byl na voze výrazně modernizován systém vzdálené monitorace vozu, softwarová nadstavba pro nastavení jízdních režimů a nový komfortní kokpit s digitálními prvky.

Automobilka ukázala pouštním speciálům směr jejich evoluce

Audi RS Q e-tron je aktuálně nejsilnějším příkladem automobilové inovace v kategorii extrémního rallye. Hybridní technika s kombinací elektrických motorů a generátoru definuje nový směr vývoje i v pouštních závodech, kde je efektivita stejně důležitá jako výkon.

iZdroj fotografie: Audi

Model E2 ovšem posouvá výjimečný hybridní speciál ještě dál a Audi je tak na absolutní špici moderních technologií v motorsportu. Vývoj i úspěchy RS Q e-tron ukazují, že budoucnost Dakaru tkví v chytrých hybridních elektropohonech s důrazem na vysoký výkon a odolnost.

Sledujete Dakar?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články