Toto auto ze 70. let mělo neuvěřitelný bezpečnostní prvek. Uhodnete jaký?

                   

Obecně platí, že když se zamyslíme nad bezpečností automobilů, většinou se vyvíjejí způsoby, jak srážce s chodcem zamezit. Pravdou ale je, že život není dokonalý a někdy jsou chudáci lidé sraženi autem. Pokud přijmete fakt, že k tomu zkrátka dochází, můžete se pokusit o to, aby se pro chodce zmírnily následky takové srážky. Výsledek pak může vypadat třeba jako toto experimentální výzkumné vozidlo Austin 1300 SRV5.

Téměř každý významný výrobce automobilů vyvíjel v 70. letech experimentální bezpečnostní vozidla, ale toto auto, založené na modelu Austin 1300, je jedním z nejsilněji zaměřených na velmi specifický problém – bourání do lidí.

K dosažení svého cíle má SRV5 dvě velmi pozoruhodné inovace, jednu mnohem zřetelnější než druhou. První z nich je dramaticky a dosti podivně klesající příď automobilu, která byla navržena tak, aby zasáhla nešťastné chodce do nohou, a poslala je tak na svažující se kapotu auta. Ta by ale sraženého chodce ihned opět poslala na zem a nakonec by byl nešťastník přejetý.

Pokud se ale podíváte pečlivě, můžete kolem přední hrany kapoty vidět cosi, co vypadá jako molitanový lem; ovšem účelem tohoto prvku není jen tlumení nárazu vozu do kolen, ale je to také jakýsi rám, který se při nárazu zvedne a má sraženého chodce zadržet na kapotě auta. Konečný výsledek by tedy vypadal nějak takto:

Pokud by vývoj pokračoval, pravděpodobně by další verze obsahovala také zařízení, která by sraženému chodci podala něco na čtení, aby se při jízdě na kapotě nenudil, a možná i nějaký nápoj. Vlastně by řidič auta s tímto systémem dokonce ani nemusel například u přechodu pro chodce zastavovat. Člověk nabraný na kapotu by jednoduše zaklepal na čelní sklo a posunky řidičovi vysvětlil, kde chce vysadit. Škoda, že se toto bezpečnostní zařízení neujalo, mohlo naprosto změnit zážitek z autostopu. Asi jste si také povšimli, že auto nemá přední světlomety. Měly přijít na střechu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články