Každý řidič může ušetřit desetitisíce Kč na provozu auta: Stačí se konečně rozhodnout – tajemství je známé už 100 let

Utrácíme ročně tisíce a desetitisíce korun za provoz vozů s benzínovým motorem, přitom existuje snadná cesta, jak výrazně ušetřit. Kdy se konečně odhodláte ke změně i Vy?

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Co si budeme povídat. Všechna skvělá auta jsou skvělá do té doby, dokud nestojím na benzince a nedívám se na to, jak vydělané stokoruny a tisíce mizí kamsi do tekuté fosílie a ta následně do nádrže. Čím větší nádrž, tím víc tisícovek. O stokorunách ani nemluvě, ty „padají“ do nádrže přímo kosmickou rychlostí. Slevy benzínu nebo nafty? Nenechte se vysmát. A proč to vlastně děláme tak nesmyslně draze, když to jde výrazně levněji? Kde je vlastně „zakopaný pes”? Pojďme se na to podívat společně.

Jedna z variant levného provozu se doslova nabízí

A opravdu nemám na mysli baterie, elektromotory a elektromobilitu jako takovou. Ne, ani omylem. Dokonce ani hybridy, byť je v jejich vrcholné formě velmi ctím a uznávám. Ne, nic takového. Jen se čas od času, když hledím (právě při onom tankování) na benzince kolem sebe, napadne: proč já vlastně vůbec nejezdím na LPG? Proč jak neskutečnej „tydýt“ cpu do nádrže tisícovky, když můžu citelně ušetřit? Speciálně já, který by o tom z titulu svojí profese měl vědět opravdu hodně?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Litr benzínu či nafty za 99,90 Kč? Ne, děkuji, vezmu si plyn. Vše, co potřebujete vědět o extrémně výhodném LPG

To je, moji milí přátelé, opravdu otázka „za pět set“, jak se říkalo v jedné dávné televizní soutěži. Tady spíše než za pět set je to otázka za desítky tisíc korun. Ty bych totiž ročně ušetřil, kdybych na LPG opravdu jezdil. Zastavil jsem se tuhle (po natankování, a tedy lehčí o tisíc korun českých) na parkoviště benzinky a začal zjišťovat, jaká auta jsou momentálně v nabídce na LPG jako nová. Ono se to totiž neustále mění, někteří odchází, jiní přichází. Možná krom Dacie.

Dacia si na LPG založila existenci. Velmi úspěšnou existenci

Ta je totiž naprostou „LPG stálicí“, nejen na českém trhu, pochopitelně. A je to navíc jeden z jejích dalších geniálních tahů. Dacia si totiž, pomalu, ale jistě a sebevědomě vybudovala pověst „LPG tahouna“, což jsem si osobně ověřil na návštěvě tady u nás v showroomu Renaultu/Dacie. „Jaké motory se u Dacie prodávají nejčastěji?“ byla moje otázka na prodejce. Odpovědí byl jen úsměv a zdvižené obočí, že to je přece naprosto samozřejmé. Je, a i díky motorům „Eco-G” se Dacii daří tak úspěšně přebírat klienty, kteří by třeba šli i jinam. Jenže chtějí plyn.

iZdroj fotografie: Dacia

Jak se vyrábí LPG

LPG (jako palivo pro spalovací motory) je směs kapalných uhlovodíkových plynů (propan, butan, propylen, isobutan, isobutylen, butylen a jejich směsi) a složením se velmi blíží „domácímu“ propan-butanu, určenému například k vaření. Odlišuje se tím, že je čistší a obsahuje méně znečišťujících látek než „kuchyňské“ LPG.

Získává se z vytěžených uhlovodíků při jejich rafinaci, prakticky jako vedlejší produkt. Při tankování se plní čerpadlem přes speciální plnicí ventil do palivové nádrže automobilu, kde je zkapalněný plyn uložen pod tlakem asi 12 barů. Zkapalněný plyn se v motorovém prostoru přemění zpět na plyn.

Automobil s pohonem na LPG a benzín může jezdit buďto na benzín, nebo LPG, dle uvážení řidiče. Startuje vždy na benzín, ale vzápětí již může přejít na LPG. Přechod většinou není ani poznat. Vlastnictví a provoz vozů na LPG kompenzuje potíže s jeho používáním nižšími emisemi díky čistšímu spalování a mnohem nižšími provozními náklady.

Dacia Bigster v 7denním testu: Lidl, chalupa, děti i pes. Zvládne český životní styl? Za ty peníze lepší auto (ne)existuje

A tak skončí u Dacie nebo u Renaultu, což jsou pochopitelně stejné motory. Kdo by to kdysi řekl, že Renault si vezme do Clia a Capturu motorizace, které se původně proslavily u jeho rumunské „dcery“. A přesně to se také stalo. Přijde to někomu divné? Mně tedy vůbec. A to mne ještě „pobavil“ Fiat, který LPG nabízel kdysi i u Pandy a Tipa. Pak s tím ale (mohu se jen „ideově“ domýšlet, v rámci jakého ekologického rozhodnutí se tak stalo) skončil, a úspěšně tak poslal zákazníky opět Dacii. Poslední Pandy LPG jsou ještě k mání jako skladové vozy, pokud chcete, neváhejte.

iZdroj fotografie: Fiat

Ekonomicky totiž (speciálně proti benzínu) není moc co řešit, viz naše tabulka a roční náklady na palivo:

Roční nájezdBenzín (spotřeba 6,5l/100 km, 37 Kč/l)Nafta (spotřeba 6,5l/100 km, 32 Kč/l)LPG (spotřeba 9,5l/100 km, 18 Kč/l)
20 000 km48 100 Kč35 200 Kč34 200 Kč
50 000 km120 250 Kč 88 000 Kč85 500 Kč
70 000 km168 350 Kč123 200 Kč119 700 Kč
Zdroj: rešerše redakce AutoŽivě

Proč se u nás LPG příliš nerozšířil, když je to tak výhodné?

Jak je tedy možné, že se LPG nerozšířil, co myslíte? Osobně se domnívám, že to má minimálně tři důvody: Poprvé, nedůvěra v plynovou nádrž ve voze. Podruhé, v porovnání s oblíbeností dieselů v Čechách nejsou výhody LPG tak markantní. A potřetí, mizivá nabídka u výrobců nabízejících LPG v tovární úpravě. Což přesně pochopila již zmíněná Dacia a udělala si z toho zlatý důl. Ostatně, jak to máte vy? Vybrali byste si LPG, kdybyste měli větší nabídku a mohli volit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články