Auta se zadním pohonem „vymírají“, válcuje je přední. Proč?

                   

Vybrat auto s předním (FWD) nebo zadním (RWD) náhonem? Otázka, kterou dokáže nejeden motorista vášnivě rozebírat. Ve skutečnosti na ni neexistuje jednoznačná odpověď, neboť každý hodnotí „tah auta“ dle svých zkušeností či obecně známých pravd. V podstatě se jedná o stejné dilema, jako jestli je lepší diesel či benzín. Nejdůležitější jsou ovšem preference vás jako řidiče, a v jakém prostředí plánujete s autem jezdit. Pojďme se podívat na hlavní rozdíly mezi tahem na přední a zadní kola.

Za posledních pár let se počet aut se zadním náhonem podstatně snížil, protože lidé dávají přednost 4×4 nebo přednímu tahu. Výrobci ho tak stále častěji používají u menších aut, a to dokonce i automobilky jako BMW, Mercedes nebo Audi, které jsou auty s náhonem na zadní kola pověstné. Důvody jsou přitom celkem logické.

Jízda je s tahem na přední kola bezpečnější

Pohon předních kol nebýval vždy tak oblíbený, a přesto je dnes na vzestupu. Jak funguje? Energie z motoru je přenášena na přední kola, takže ta zadní zůstávají de facto „bezvládná“. Hlavní výhodou je stabilita vozidla, a to zejména v zimě, dešti nebo na písku, kde je s náhonem na přední kola podstatně menší pravděpodobnost, že dojde k vychýlení auta z trajektorie. Je to rozhodně plus pro rodiny s dětmi nebo začínající řidiče, kteří ještě nemají tolik zkušeností.

Super je také snížení hmotnosti hnacího ústrojí (mezi motorem a poháněnými koly je mnohem menší vzdálenost než v případě, kdy je energie přenášena přes hřídel až na zadní kola), čímž klesá spotřeba, vzniká více prostoru pro cestující, a dochází ke snížení výrobních i servisních nákladů. Taková auta jsou jednoznačně bezpečnější, ale na druhou stranu nenabízí tolik výkonu jako ta s náhonem zadních kol.

Zadní tah dává autu lepší akceleraci

Tah na zadní kola je klasika, která dnes pomalu upadá, ačkoliv umožňuje dostat z auta podstatně větší výkon. Obvykle ji najdete v sedanech nebo autech sportovního typu, která potřebují rychle akcelerovat a svižně „proplouvat“. Dlouhá hnací hřídel je zásadní „spojkou“ motoru a zadních kol, na něž přenáší energii hnacího ústrojí. Konstrukce vozu je tak těžší, a vzniká tím „hrb“ táhnoucí se prostředkem vozu, což omezuje vnitřní prostor (na zadní sedačce tak budou pohodlně sedět jenom dva cestující).

Oproti tahu na přední, nabízí poháněná zadní kola lepší ovladatelnost vozu výměnou za zvýšenou spotřebu paliva, protože tah na zadní vyžaduje mnohem větší akceleraci motoru. Dalším úskalím je navýšení výrobních nákladů, a při nesprávném zacházení nakonec i těch servisních.

Ačkoliv nabízí zadní pohon lepší kontrolu nad vozem při suché silnici, hrozí vyšší riziko sklouznutí ve sněhu, na mokré vozovce nebo jiných kluzkých površích. Na nich si naopak vedou mnohem lépe auta s tahem na přední kola, která se lépe udrží ve své trajektorii, a řidič snáze zabrání případnému smyku. Co se týče brždění, získávají plusové body auta s tahem na zadní, a to z velké části díky brzdovému systému AEBS.

Pokud se rozhodujete, jestli pořídit auto s náhonem na přední či zadní kola, zohledněte svou situaci. Pro rodinu s dětmi, kde bude často řídit i manželka / přítelkyně, bude jízda bezpečnější při tahu na přední. Výhodou jsou navíc nižší servisní náklady a více místa pro cestující i zavazadlový prostor. Pokud máte rádi rychlost a lepší akceleraci, sáhnete pravděpodobně po druhé variantě výměnou za častější návštěvu servisu a potřebu větší opatrnosti v zimním období.

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články