Kdo kupuje ojeté auto, musí si dát velký pozor, aby nekoupil zajíce v pytli. Tachometr nemusí říkat pravdu, pozor na to.
Když se člověk rozhodne pořídit si ojetý automobil, jedním z největších strašáků je otázka skutečného počtu najetých kilometrů. Právě tahle hodnota, která by měla být jasným ukazatelem opotřebení auta, se v praxi často stává spíš loterií. Není žádným tajemstvím, že stáčení tachometrů je v evropských zemích stále rozšířenou praxí. Navzdory tomu, že jde o nelegální a morálně pochybný zásah do historie vozu. V redakci AutoŽivě tohle odsuzujeme. Je to čistokrevný podvod. Jasná snaha okrást kupujícího.
Stočený tachometr je podvod, důvěřivci jsou snadná kořist
Zkušenost říká, že existují modely, u kterých je pravděpodobnost, že najedou svůj deklarovaný počet kilometrů, výrazně vyšší než u jiných. A právě na tyto vozy se zaměřil aktuální žebříček, který analyzuje patnáct nejoblíbenějších modelů na evropském trhu. Hodnotí je podle toho, jak často se u nich objevuje manipulace s počtem najetých kilometrů. Výsledky jsou překvapivé a zároveň potvrzují některé dlouhodobé trendy. Některé značky a modely si drží pověst poctivých dříčů, zatímco jiné jsou pro překupníky a podvodníky doslova magnetem.
Podíváme se na konkrétní čísla. Vycházím z údajů společnosti CarVertical, která se specializuje na prověřování historie vozidel. Dále tady mám vlastní statistiky. K tomu vyjádření spolupracujících mechaniků. Z toho mi vychází, že až 71 % ojetých aut je podezřelých z manipulace s tachometrem. To je alarmující číslo, které jasně ukazuje, že při nákupu ojetiny je potřeba být maximálně obezřetný. Známe ale značky a modely, u kterých je riziko stáčení výrazně vyšší. Mezi patnáctkou nejčastěji prověřovaných vozů se na špičce žebříčku objevují především německé značky.
Nejčastěji jsou cílem podvodu auta německých značek
Ty jsou dlouhodobě vnímány jako etalon spolehlivosti a poctivosti. Typickým příkladem je Volkswagen Passat, který si i po letech drží pověst auta, které bez problémů zvládne statisíce kilometrů. Podobně je na tom i Audi A4, které je mezi evropskými řidiči mimořádně oblíbené. Právě u těchto modelů je pravděpodobnost, že tachometr ukazuje reálný stav výrazně vyšší než u konkurence. Anebo jde o stočené tachometry s výrazně nízkým nájezdem. Zajímavé je, že v žebříčku se objevují i vozy, které by člověk možná nečekal. Důvod je jednoduchý. Většina majitelů si svého vozu váží, pravidelně jej servisuje a nemá potřebu manipulovat s historií.
Auta s nejčastěji upraveným tachometrem
- Audi A4
- Audi A6
- BMW řady 3
- BMW řady 5
- Ford Focus
- Ford Mondeo
- Mercedes třídy C
- Mercedes třídy E
- Škoda Fabia
- Škoda Octavia
- Škoda Superb
- Toyota Corolla
- Toyota Avensis
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Passat
Jenže pak auto koupí překupník. Ten auto protáhne legislativními kroky přes několik států. Zneprůhlední historii. A pak stočí tachometr. Tak je na tom třeba Toyota Corolla. Pověstná svou spolehlivostí a dlouhou životností. U té a podobných modelů je běžné, že najedou i více než 300 000 kilometrů bez zásadních problémů. Proto není důvod stáčet tachometr. Jenže auto s minimálním nájezdem pak stojí mnohem víc.
Některá auta jsou zničená, ale na tachometru mají 15 000 km
Když se z 300 000 km stane 85 000 km, cenu to vystřelí do astronomických výšin. A důvěřiví zákazníci se nechají oškubat. Pokud bych měl vybrat konkrétní modely, které podle statistik nejméně často najedou deklarovaný počet kilometrů? Pak „prásknu“ kromě zmíněného Passatu, A4, Octavie a Corolly také BMW řady 3, Ford Mondeo a další. Zažil jsem ale i Porsche 911 s varovně nízkým číslem na tachometru.
Generace 996, která najela ani ne to, co obvykle dvouleté auto. A nešlo o jeden případ, tohle je systémová věc. Důležitá informace pro všechny, kteří si myslí, že Porsche z Japonska je výhodnější. Není. Jaký je tedy výsledný závěr? Důvěřuj, ale prověřuj. Jednoznačně. V redakci AutoŽivě to říkáme stále a dokola. Před nákupem ojetiny je třeba auto maximálně prověřit. A v případě podezření dát rychle ruce pryč. Aut na trhu je dostatek.