Řidiči neví, že už je zima a jezdí na automat. Jakou nejčastější chybu vidíme dnes a denně?

S definitivním nástupem zimy se mění také podmínky a styl jízdy na silnicích. Někteří řidiči však jakoby zůstali stále v letních měsících a denně ohrožují sebe i ostatní.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Úvodem litera zákona: „Motorová vozidla musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Tato povinnost vyplývá ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,“. Tak zní stanovisko PČR k několika případům pokutování řidičů za nerozsvícená světla během dne. Proč je tolik důležité tuto povinnost dodržovat?

Mezi světly pro denní svícení a potkávacími je markantní rozdíl

Zmíněný zákon stanovuje, že řidiči by měli mít zapnutá potkávácí světla (nebo světla pro denní svícení) po celý den. Pokud je však špatné počasí, například mlha nebo déšť, je nezbytné ze světel pro denní svícení okamžitě přejít na potkávací světlomety. Bohužel, mnoho řidičů toto pravidlo nedodržuje, což vede ke zvýšenému riziku dopravních nehod. Není navíc červenec, abychom se v „běžném provozu“, tedy do nějakých 20-21 hodin dostali domů za světla. Je to přesně naopak: mnozí z nás se vracíme domů za tmy.

Pouhé denní svícení v mlze opravdu nestačí. Auto se v takovém případě stává pro ostatní takřka neviditelným

Je důležité si uvědomit rozdíly v osvětlení vozidla: denní světla pro denní svícení osvětlují pouze přední část vozidla, zatímco potkávací světla osvětlují jak přední, tak zadní část. Za ideálních povětrnostních podmínek nemusí být tento rozdíl příliš výrazný. Nicméně, v případě deště nebo mlhy je vozidlo osvětleno pouze denními světly prakticky neviditelné zezadu, což výrazně zvyšuje riziko srážky. A je někdy opravdu těžce k uvěření, kolik řidičů tento rozdíl nevnímá. Stačí jet chvíli po soumraku ve městě, na „slepce“ narazíte záhy.

Automatika může selhat, nebo zkrátka funguje jinak

Mnoho řidičů jednoduše nemá dostatečné znalosti o tom, jak jednotlivé typy světel fungují, k čemu jsou, či jaké z nich jejich vozidlo vůbec má. Pojmy jako dálková, obrysová, potkávací, denní, nebo mlhová světla je však důležité znát a umět je vhodně použít. U nových vozidel je navíc osvětlení palubní desky nezávislé na typu rozsvícených světel, což může být pro řidiče matoucí. Doporučujeme, abyste proto vždy raději zkontrolovali své osvětlení a vzájemně si mezi řidiči připomínali jeho nevhodné užívání, například probliknutím protijedoucího vozidla, nebo pomocí výstražných světel vozidla jedoucího za vámi.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V moderních automobilech je mnoho funkcí osvětlení automatických. Každý systém má však svá omezení, takže nemůžeme přehodit veškerou odpovědnost na elektroniku. Kalibrace soumrakových senzorů se liší, takže pro vaši bezpečnost se vyplatí zkontrolovat světelnou situaci sami. Navíc u auta vyrobeného a určeného původně pro provoz například v Německu, se vám v automatickém režimu většinou ve dne nerozsvítí žádná světla, protože tamní legislativa to nevyžaduje.

Nejezděte na „autopilota“, přizpůsobte jízdu změnám počasí

V Čechách jsme na tom však jinak. A mít dokonale naučený postup, kdy se jaké světlo pouští je speciálně v tomto ročním období nutnost. Nejezděme „na autopilota“ ještě z léta, nezapněme jedno denní svícení na všechno a konec. Soustředění na jízdu a okolní podmínky nám bude ve finále jedině ku prospěchu. A našemu okolí také. Jak to máte s denním svícení, využíváte jej i nyní, nebo máte zapnutá už rovnou potkávací světla? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak v zimě: s denními, nebo rovnou potkávacími světly?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články