Dá se dnes ještě sehnat kit car? Vybrali jsme nejzajímavější auta v podobě stavebnice, která se stále dají sehnat

Postavit si auto vlastníma rukama může být zajímavým technickým úkolem. Existují čtyři vozy, které je možné v dnešní době sehnat rozložené v podobě stavebnice.

i Zdroj fotografie: Kaipan
                   

V mládí si většina z nás stavěla z kostiček Lega nebo jiných stavebnic různě pohyblivé věci. Podobnou myšlenku, jako mívají děti ohledně sestavení vlastního modelu, pak má i řada konstruktérů aut. Ti se myšlenkou „postavit auto na poli“ zabývají několik desetiletí. Výsledky jsou různého charakteru, stejně tak i rozdílného použití. My jsme vybrali z našeho pohledu ty nejzajímavější, které lze objednat jako „skládačku“ neboli kit car.

Co od stavebnice čekat

Podobně jako u dánského výrobce kostiček, je i zde přiložen návod. Je však třeba počítat s tím, že sestavit auto dohromady vyžaduje nějaké zkušenosti a zručnost. Pokud vám tedy dělá problém konstrukce, kde je více jak 5 šroubků, tak pro vás kit car rozhodně není.

Před výběrem svého vysněného kit caru je třeba si důkladně zjistit informace, zdali set obsahuje motor a převodovku. To jsou totiž položky, které často obsahem stavebnice nebývají. Snadno se vám pak stane, že přesáhnete svůj stanovený rozpočet. A byla by škoda nechat projekt rozestavěný, protože nevyšly finance. 

Kaipan – český sen o Lotusu

Česká firma sídlící ve Smržovce, zabývající se stavbou kit carů, má za sebou více jak 20 let působení na trhu. Jejich nejznámější počin je Kaipan 16, který je složený z dílů Škody Fabia. Popravdě nejde o designové dílo, ale mnohem horší je fakt, že má pohon špatných kol. Tedy těch předních, a to od sportovního roadsteru nechcete. Naštěstí mají v záloze i jiný model s názvem 57a. Ten je vybaven 1,8 20 V Turbo a dává 150 koní, jež posílá na zadní nápravu.

iZdroj fotografie: Kaipan

Na výběr máte 3 verze sestavení. Základní typ C, zde je šasí a karoserie, následuje typ D, jenž je doplněn o další díly, nebo typ F, ten je vlastně kromě motoru, převodovky a laku sestaven. Motor a převodovku si musíte sehnat sami. Jakmile se auto složí, převáží se zpět k výrobci, kde po kontrole dostává technický průkaz, se kterým můžete jít na přihlášení do provozu. Nejlevnější varianta modelu 57a (typ C) stojí 207 000 Kč. Nejdražší pak 827 000 Kč.

Superperformance Cobra v duchu Carrolla Shelbyho

Superperformace je firma, jež je podobná Kaipanu, akorát dělá kit car kopie těch drahých a cenných originálů. Jelikož se jedná o firmu z USA, nepřekvapí nabídka jejich modelů. Cobra, Ford GT, Corvetta a Daytona coupe. Nutno dodat, že jejich vozy Cobra vypadají velmi důvěryhodně vůči originálu, a patří tak mezi ty nejpovedenější repliky. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jako pohonné jednotky slouží motory V8, původem od Fordu. Mohou však být i upravené od Roush. Výhodou je, že dostanete i diferenciál s omezenou svorností, který v případě Kaipanu nedostanete. Motor i převodovku si musíte opět sehnat samostatně. Cenu jsem nevypátral a na stránkách výrobce uvedena není, ale lze najít k prodeji hotové kusy s naježděnými kilometry. Jejich cena se pohybuje od 75 000 dolarů nahoru.

Partisan One – off-road, co sestavíte v poušti

Partisan Motors pochází z Německa. Jejich výtvor Partisan One vypadá, jako by jej stavěl předškolák z kostiček Duplo. Je úžasně jednoduchý a panely jdou snadno nahradit. Může být dokonce i pancéřovaný. Sestavit jej lze prakticky kdekoliv a se základní sadou nářadí. Konstrukce celého vozu je tvořena ocelovými profily, na které jsou připevněny panely karoserie. Kola má nezávisle zavěšena a zvládnou pod vozem vykouzlit 36 cm světlé výšky.

iZdroj fotografie: Partisan Motors

Partisan byl původně zamýšlen pro vojenské využití, s poskytnutím 100leté záruky. Nápad je to skvělý, ale je otázkou, zda by NATO vyměnila své obrněné transportéry za takovouto „krabičku“. Na obranu One je třeba říci, že jednotlivé moduly lze slučovat a může tak vzniknout i verze 6 x 6. Motory nejsou upřesněny, ale má být možnost použít typy od různých výrobců. Zástavba je prý vhodná jak pro podélně uložené agregáty, tak i pro příčné.

Factory Five GTM – ten nejrychlejší

Nejlepší na konec. Factory Five je americká společnost vyrábějící repliky, ale i své vlastní výtvory na bázi kit caru. Jejich nejznámějším strojem je model GTM. Jedná se také o nejrychlejší kit car na světě. Vlastně nejrychlejší auto, které si můžete doma postavit v garáži. Nepodobá se žádnému produkčnímu vozu, jeho základ hledejte v Corvette. S motorem o výkonu 450 koní pak zrychlí z 0 – 100 km/h kolem 3 vteřin.

iZdroj fotografie: iStock

Odtud pochází i motor, který si opět musíte sehnat sami. Jelikož v Corvette je uložen vepředu a pohání zadní kola, tak z Corvette nemůžete použít převodovku. V GTM je motor totiž umístěn uprostřed. Potřebujete převodovku, jakou doporučuje výrobce, z Porsche 911. To dělá z této „stavebnice“ vcelku složitou „skládačku“ v našich končinách. Nicméně fakt, že ceny začínají na 25 000 dolarech (cca 525 000 Kč), dělá z GTM relativně výhodnou koupi.

Jaké máte zkušenosti se skládáním vozidla?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského, MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články