Autobazary to stále zkouší a Češi kupují auta, u kterých neznají základní věc. Tohle je třeba zkontrolovat v první řadě

Zájemci o ojetá auta podléhají emocím a kupují to, co vidí a líbí se jim na první pohled. To je ale zásadní chyba, která stojí peníze.

i Zdroj fotografie: Uživatel BH102 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Výběr správné ojetiny je pro mnoho domácností jedna z nejzásadnějších finančních voleb. Proto dává smysl soustředit se v prvním kroku na jedinou věc, která ovlivní úplně všechno od ceny přes servis až po reálnou životnost. Ověřit skutečný počet najetých kilometrů a konzistenci celé historie. Právě tady u nás, v Česku, jde o největší vnímanou hodnotu. V redakci AutoŽivě samozřejmě opakovaně radíme, co před koupí auta udělat. Nejde jenom o ověřené servisní historie, ale o kompletní prověření celého auta. Ideálně nějakým kompetentním mechanikem.

Nedůvěřuj a prověřuj. Minimálně na dvou úrovních a vždy

Ale historie je základ, přes který nejede vlak. Nejprve se ověří původ, nájezd, stav kilometrů, teprve potom má smysl dávat auto na zvedák a řešit fyzickou prověrku. Aktuální data společnosti Cebia, která se specializuje na ověřování původu vozidel, mluví jasně. Zhruba každé třetí ojeté auto prodané v České republice mělo upravený počet najetých kilometrů. Přičemž běžně se na tachometru stáčí více než 100 000 kilometrů. Kdo si tohle číslo nepohlídá, ten snadno zaplatí víc. Přeplatí rozdíl, dá z peněženky víc, než odpovídá stavu auta a budoucím nákladům. Rozdíl mezi papírem a realitou je v poslední době ještě viditelnější i proto, že se mění skladba trhu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Průměrná hodnota na tachometru prodaných osobních aut v první polovině letošního roku činila 145 000 kilometrů. To znamenalo drobný nárůst o tisíc kilometrů oproti předchozímu roku. Současně se zvýšilo i průměrné stáří prodávaných aut. Auta jsou starší. To znamená, že se sice pořád dají najít pěkné kusy, ale musíme počítat s tím, že mechanika i elektronika mají za sebou větší nájezd. A víc potenciálních příležitostí pro nepoctivé zásahy. Z prověření vyplývá, že stočené tachometry se objevují častěji u starších vozů, zejména těch dovezených ze zahraničí.

Mechanik až v druhé řadě, nejprve se auto prověří online

Paradoxní však je, že riziko je vysoké i u mladších aut s vyšší roční porcí kilometrů. Zrovna u mladších vozidel s nájezdem přes 30 tisíc kilometrů za rok je pravděpodobnost manipulace obzvlášť vysoká. Proč? Protože tady hraje roli jednoduchá psychologická věc, nižší zobrazené číslo na přístrojovce rovná se vyšší vnímaná hodnota. A tedy vyšší ochota připlatit. Když se auto „omladí“ o 50 tisíc kilometrů, umí to zvednout konečnou cenu auta až o deset až třináct procent. V případě průměrné ceny kolem 300 000 korun to znamená, že kupující často přeplatí částku v řádu 30 až 40 tisíc korun. To by samo o sobě bolelo, ale navíc to často přinese neplánované výdaje.

iZdroj fotografie: Freepik

Za náročnější opravy a údržbu. Platby, které by u vozidel s vyšším skutečným nájezdem přišly dříve, než by u nižšího očekávali. Prakticky řečeno, kdo nepozná, že místo 245 000 km je na budících „příznivějších“ 195 000 km, může si domů dovézt auto s brzdami, tlumiči, spojkou nebo rozvodovým řemenem či řetězem na konci cyklu. Jenže s cenovkou, která se tváří, jako by to mělo všechno vydržet ještě roky. Pohled do nabídky trhu ukazuje, že se nejedná o okrajové značky, jde o upravené tachometry značek Škoda, BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi, Ford, Renault, Peugeot, Toyota a Fiat. Ano, právě tyto značky tvořily přibližně osmdesát procent všech případů.

Stočené tachometry jsou i u levných aut, nejde o luxusní vozy

Argument, že „tohle se děje jen u drahých a luxusních aut“, neobstojí. Manipulace se dotýká napříč značkami a modely. Znovu tedy připomínám. Před koupí ojetého auta je třeba důkladně ho prověřit. Zmínil jsem tuzemskou firmu, která se tím zabývá, také je tady CarVertical. Ten umí v podstatě to samé, a leckdy i lépe. V obou případech jde o placené služby komerčního rázu. Pozor jen, že si provozovatelé vyhrazují právo na chybu.

iZdroj fotografie: S vědomím CAMARO SP. Z O.O.

Nenesou žádnou garanci za to, co vám řeknou. Existují i weby zdarma, kde se dá prověřit nějaké minimum. Třeba přes záznamy na STK. Cokoli uděláte, je lepší než nedělat nic. Teprve když auto, o které máte zájem, projde online prověřením, dává smysl vrhnout se na fyzickou prověrku s mechanikem. Ten by měl prověřit celé auto. Na zvedáku. Během testovací jízdy. Načíst diagnostiku a zkontrolovat chyby. Bez toho to prostě nejde, jinak se ojetina nekupuje.

Jak kupujete ojetiny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články