Má autobus vždy přednost při výjezdu ze zastávky? Dopátrali jsme se k pozoruhodné odpovědi

Jak je to vlastně s autobusy na silnicích a jejich předností v jízdě? Liší se nějak právě a povinnosti městských a linkových autobusů?

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Kdy má autobus přednost v jízdě a kdy ne? Tato otázka se v diskusích objevuje pravidelně, a to zdaleka nejen od začínajících řidičů. Odpověď je složitější a vždy vychází z aktuální dopravní situace. V určitých situacích však musí řidič dát přednost autobusu vždy, což pochopitelně nezbavuje řidiče autobusu povinnosti dbát opatrnosti. Přednost v jízdě má v zastavěných oblastech, když se autobus zařazuje do provozu při výjezdu ze zastávky, nebo když chce změnit jízdní pruh.

Autobus má přednost, stejně jako odpovědnost

Autobus musí být výrazně označen a jeho řidič má samozřejmě povinnost svůj úmysl signalizovat znamením o změně směru jízdy. V takové chvíli musíme autobusu umožnit zařazení do provozu zpomalením, nebo zastavením. Povinnost dát přednost v jízdě autobusu však neznamená, že se řidič autobusu zprostí odpovědnosti v případě nehody. Před změnou jízdního pruhu nebo opuštěním zastávky se musí přesvědčit, že manévr nezpůsobí na vozovce žádné nebezpečí. A jak celou situaci popisuje zákon?

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích říká:

„Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky nebo ze zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla; řidič autobusu nebo trolejbusu přitom nesmí ohrozit zejména řidiče vozidel jedoucích stejným směrem.“
iZdroj fotografie: DPP

Důležité tedy je dbát vždy zvýšené opatrnosti, zejména ohledem k cestujícím. Přeci jen se často stává, že na autobus dobíhají na poslední chvíli, a při přecházení silnice se nerozhlédnou. A stejně tak (i přes dikci zákona) nezapomínejme na zdravý rozum: pokud jedete rychlostí například 70 km/h okolo zastávky a autobus dá přesně v tom okamžiku znamená o změně směru jízdy, je určitě lepší pokračovat dál a nechat řidiče dvě vteřiny počkat, než prudce brzdit a překvapit tak auto za vámi.

iZdroj fotografie: DP Teplice

Změna jízdního pruhu: ukázka tolerance okolních řidičů

A jak je to v případě změny jízdního pruhu? Pokud chce autobus předjíždět, nebo se zařadit, platí pro něj stejná pravidla jako pro všechny ostatní účastníky silničního provozu. Musí tedy dbát opatrnosti, ujistit se, že změna jízdního pruhu je možná a že nikoho neohrozí ani neomezí. Tolerance a usnadnění jízdy vozidlům hromadné dopravy ze strany řidičů patří na druhou stranu k slušnému silničnímu chování, když tedy vidíme autobus, jak se snaží zařadit, je nanejvýš vhodné zpomalit a dát mu přednost. Pomůžete hned třikrát: řidiči dodržet jízdní řád, cestujícím být včas v cíli a v neposlední řadě plynulosti silniční dopravy. To za těch několik vteřin stojí, co myslíte?

Snášíte se s řidiči autobusů, nebo to je občas „boj“?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články