Automatické převodovky se liší dráhou řazení na přímé a klikaté. Který princip je lepší a proč tomu tak je

                   

Auto s automatickou převodovkou není nic výjimečného. Jejich počet neustále stoupá a motoristům začíná lámat hlavu jedna věc. Jsou automatické převodovky, u kterých se rychlosti volí jednoduše směrem nahoru a dolů, v přímé dráze. A potom tu jsou takové, u kterých je třeba přidat ještě pohyb do strany. Ptáte se, proč tomu tak je? Vysvětlení je jednodušší, než si myslíte. A dokonce jsou řidiči, kteří mají určité preference. Někdo raději přímou dráhu řazení rychlostí, a jiný onu variantu s nutností přidat i pár bočních pohybů.

Roli hrají určité preference

Prvním důvodem může být to, že každý řidič má skutečně nějaké preference. Pokud jde o jednoduchost, logicky je lepší volbou ten automat, kde se rychlosti řadí v přímé dráze, směrem nahoru, nebo dolů. Podle toho, jaký konkrétní rychlostní stupeň chceme zařadit.

Jsou ale i řidiči, kteří i když jezdí s automatem, tak chtějí mít přece jenom určitý pocit, že mají řazení ve svých rukou a to je podobné jako v případě vozu s manuálem. Chtějí tedy, aby řazení rychlostí nebyl jenom pohyb nahoru a dolů, ale aby byl spojený i s pohyby do stran, které jsou tolik typické pro manuál.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Nezapomínejme na bezpečnost

Zapomínat bychom neměli ani na stránku bezpečnosti. Tedy na situaci, kdy omylem přeřadíme, například neopatrným pohybem. Zde se automatická převodovka s jednoduchou přímou dráhou řazení jeví jako problém, jelikož mnohdy do ní lze skutečně jenom ťuknout a místo stupně D zařadíme N, nebo naopak.

Ty, které nemají řazení v tomto přímém směru, podobné situace eliminují. Ani při neopatrném pohybu nemůže dojít k tomu, že bychom dokázali řadicí páku vychýlit nejprve do strany a potom nahoru a dolů, ke konkrétní rychlosti. Toto řešení tak může být lepším řešením právě s ohledem na bezpečnost.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Někde lze řadit i manuálně

Připomeňme také, že i když máme automat, nabízejí nám někteří výrobci možnost řadit i manuálně. Buď pádly pod volantem, nebo přímo na řadicí páce. Tu je nejčastěji nutné vychýlit do strany a poté s ní pohybovat nahoru nebo dolů, podle toho jakou konkrétní rychlost, tedy zda vyšší nebo nižší, máme v plánu zařadit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články