Automobil jako malá sauna, v létě naměříte v jeho interiéru až 80 stupňů

                   

V případě, že je automobil v provozu a řidič zapne v teplých letních dnech klimatizaci, interiér je přirozeně ochlazován, a tak je v něm bezpečno. Problém nastává v momentu, kdy zastaví a zaparkujte například na přímém slunci. To se pak mohou teploty uvnitř vozu vyšplhat až na neuvěřitelných 80 stupňů Celsia. Rakouský auto a moto klub sídlící ve Vídni se rozhodl podrobit automobily speciálním testům, které měly prokázat přesné teplotní hodnoty uvnitř vozu, a to v případě přímého slunečního záření. Zde jsou výsledky.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Testování automobilů při běžném letním dni

Rakouský automobilový klub testoval teplotu uvnitř vozů při běžných venkovních teplotách, které se pohybovaly kolem pětadvaceti stupňů Celsia, a došel k těmto poznatkům:

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

  • Barva karoserie ovlivňuje rychlost vyhřátí interiéru: lépe jsou na tom ti řidiči, kteří vlastní automobily světlých odstínů. Tmavé a černé barvy vozů totiž absorbují teplo nejvíce. Během šedesáti minut tak naměřili odborníci na střeše černých vozů až 80 stupňů Celsia. Světlé vozy na tom byly o poznání lépe. Teplota se na karoserii vyšplhala k 60 stupňům Celsia. V interiéru tmavých vozů pak naměřili experti neuvěřitelných 55 stupňů Celsia v oblasti hlavy řidiče, což je už pro člověka život ohrožující hodnota.

Jak ohrožuje rozpálený automobil lidské zdraví?

Především v letních měsících by lidé neměli rozhodně nechávat své děti a čtyřnohé mazlíčky v automobilech. A to platí i v případě pootevřených okének. Rozpálené auto může být nebezpečím pro každého, a dokonce jde i o život. Některé testy prokázaly, že v interiéru vyhřátého auta je možné upéct i pizzu. Pak je tedy možné si snadno domyslet, co takové horko dokáže provést s lidským zdravím. Karoserie byste se mimo jiné v létě neměli preventivně dotýkat, abyste se nepopálili.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jak předcházet přehřívání vozu?

Testy prokázaly, že je efektivní používat na palubní desku izotermickou fólii, která odráží sluneční paprsky a brání tak přehřívání automobilu. Při používání fólie byla naměřena na palubní desce teplota 35 stupňů Celsia. Pokud byste snad nepoužili v létě žádnou ochranu přístrojové desky, může se její teplota vyšplhat až na neskutečných 77 stupňů Celsia. Chraňte své zdraví!

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články