Senzační zvrat v zákazu dieselových a benzínových motorů. EU bude konečně naslouchat kompetentním odborníkům

Tempo přechodu z tradiční výroby automobilů na elektromobilitu je podle sdružení evropských producentů vozů příliš rychlé. Žádá proto unijní orgány o více času.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Zákaz dieselových a benzinových aut v Evropě možná nebude tak rychlý, jak se zdálo. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) vyzvalo Evropskou unii, aby upustila od plánů na zpřísnění norem pro emise výfukových plynů v nadcházejících letech. Jednu z klíčových iniciativ Zelené dohody vydala unijní komise loni. Balíček Fit for 55 obsahuje 13 legislativních návrhů, jejichž cílem je přispět ke snížení čistých emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 procent oproti úrovni z roku 1990.

Automobilky chtějí více času

Vlivná organizace výrobců vozů snahy o dosažení klimatické neutrality podporuje, ale zpoždění legislativních úprav a plánované tempo zavádění opatření s ohledem na nevelký zájem spotřebitelů o elektrické vozy, je odtržené od reality. Přitom hrozilo i přísnější znění, když nizozemský poslanec Jan Huitema předložil unijnímu výboru pro životní prostředí návrh, aby se emise nesnižovaly jen o 55 procent, ale dokonce o 75 procent do roku 2030.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle evropského sdružení automobilek by to nutně nemuselo klimatu pomoci. Legislativní proces provázející přijímání balíčku Fit for 55 trval podle něj příliš dlouho, zejména proto, že s některými ustanoveními mají jednotlivé členské státy problém. Na realizaci 55procentního cíle je podle sdružení výrobců pozdě. Automobilový svět potřebuje více času, aby se na to připravil.

Továrny mohou kolabovat

Příliš rychlý zákaz dieselových a benzinových motorů povede podle sdružení evropských automobilek k otřesům na trhu. Velká část automobilového průmyslu totiž stále žije z výroby nebo dodávek do továren, které vyrábějí spalovací jednotky. Náhlé zrychlení procesů v rámci Zelené dohody by mohlo vést k hromadnému propouštění a kolapsu mnoha podniků.

Přestože některé automobilky už začaly s přestavbou továren na výrobny technologií pro elektromobilitu, zjednodušená konstrukce těchto vozů nevyžaduje podle sdružení takovou zaměstnanost jako nynější výroba. „Nesmíme však zapomínat, že se stále jedná o poměrně křehký trh, který je do značné míry závislý na podpůrných opatřeních, jako jsou pobídky k nákupu a především široká dostupnost nabíjecí infrastruktury,“ řekl prezident ACEA a generální ředitel BMW Group Oliver Zipse.

Nabíječky rostou pomalu

Navzdory dotační podpoře jsou elektrické automobily ale poměrně drahé. Přestože jejich prodej postupně roste, zákazníci stále dávají přednost koupi ojetých vozů s benzínovými a dieselovými motory. Zájem o elektromobily není mezi zákazníky horký i kvůli hodně řídké síti infrastruktury nabíječek. Podle ACEA se nabíjecí infrastruktura rozvíjí příliš pomalu, zatímco zavádění elektromobilů je příliš rychlé.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na schválení přísné normy Euro 7 podle sdružení je brzy. Unie by neměla do roku 2025 zpřísňovat žádné cíle automobilové části Zelené dohody. „Prodej elektromobilů se v letech 2017 až 2021 zvýšil více než desetinásobně, zatímco počet veřejných nabíjecích stanic v Evropské unii vzrostl za stejné období méně než 2,5krát,“ uvedl Zipse. „Pokud se tato situace nebude urychleně řešit, tak se zavedením ambiciózních cílů pro všechny členské státy EU velmi brzy narazíme na překážku,“ dodal.

Elektrovozy nejsou jedinou možností

Evropské automobilky se brání brzkým termínům ukončení prodeje nových dieselových a benzinových vozů.  Elektromobily podle ACEA nejsou jedinou alternativou, s níž by se mělo počítat. Sdružení připomnělo, že současný vývoj technologií pro bezemisní dopravu je natolik dynamický, že nelze předvídat, čeho průmysl dosáhne v příštích 5 nebo 7 letech.

Sdružení uvedlo, že sílí pochybnosti o vozech s elektrickým pohonem na baterie. Stále více se vyvíjejí technologie vodíkových palivových článků, syntetických paliv nebo bioLPG. Laboratoře a startupy zatím představují v této oblasti novinky, které odborníky překvapují i rok od roku. ACEA se proto domnívá, že témata vyplývající pro automobilový průmysl balíčku Fit for 55 je vhodné řešit nejdříve v roce 2028.

Dali byste přednost vozu na elektřinu nebo vodík?

Zdroj: ACEA

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články