Platit daň z autorádia „zapomíná“ mnoho Čechů. Doufají, že se nic nestane, ale teď na ně číhá tučná pokuta

Neplacení koncesionářských poplatků za autorádia umístěná v automobilech může vést k citelným pokutám a sankcím. Přinášíme návod, jak se jim vyhnout a mít vše v pořádku

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Ne, opravdu vás nechceme strašit tím, že by se policista při kontrole strkal hlavu dovnitř a kontroloval, jestli vaše audio ve voze přehrává oblíbený playlist z vašich mp3, nebo k vaším uším doléhá zpravodajství veřejnoprávního rozhlasu. Ono to je totiž úplně jedno. Auto bez rádia snad ani neexistuje a jen jeho přítomnost ve voze je důvodem k placení koncesionářských poplatků. Jak je to s jejich výší a povinnostmi pro jednotlivé skupiny řidičů popisuje právě tento článek.

Rodiny a fyzické osoby – nepodnikatelé

Zdaleka nejjednodušší to mají rodiny a fyzické osoby – nepodnikatelé. Platí jeden poplatek ve výši 45 korun měsíčně za všechna rádia, která v domácnosti mají, a tedy i autorádio v rodinném autě. Platit můžete jak prostřednictvím SIPO, pak se stačí s placením nahlásit na jakoukoli poštu a platit budete měsíčně, tak i bankovním převodem. U převodu si lze vybrat za budete platit měsíčně, čtvrtletně, pololetně nebo jednou ročně. Splatnost je ve všech případech nejpozději 15. den zvoleného období.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Fyzické osoby podnikatelé

Podnikatelé mají ze zákona povinnost hradit 45 Kč měsíčně za KAŽDÝ rozhlasový přijímač. A tedy i ten, který mají v autě. Jinými slovy, pokud auto používáte na podnikání a nemáte již nikde jinde (v provozovně, v kanceláři apod.) žádný jiný přijímač, bude tento v automobilu právě ten, za který budete muset platit. A pozor: placení za rozhlasové přijímače v autě vás nezbavuje placení za ten, který máte umístěný doma. Jinými slovy, pokud jako hlava rodiny přes den podnikáte, máte v kanceláři například malou hifi-věž a v autě běžné autorádio. Doma rádio v kuchyni + u dětí v pokoji, platíte celkem za tři přijímače, doma 1x a v podnikání 2x, celkem tedy 3x 45 Kč měsíčně.

Právnické osoby

Právnické osoby platí koncesionářské poplatky za rozhlasové přijímače podobně jako podnikající fyzické osoby. Pokud se tedy k placení přihlásí firma, mající 10 kanceláří, v každé rozhlasový přijímač a 5 vozidel plus jedno „rádio“ na recepci, zaplatí celkem za 16 přijímačů v celé firmě. A tedy 16x 45 Kč měsíčně, případně kvartálně nebo ročně. Pro firmy, stejně jako OSVČ je koncesionářský poplatek daňově uznatelným nákladem. Který mohou následně promítnout do daňového přiznání.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kontroly a postihy a sankce

Český rozhlas má ze zákona právo, pokud rozhlasový přijímač nepřihlásíte, případně ho přihlásíte pozdě nebo ho neoprávněně odhlásíte předepsat vám přirážku 5 000 korun za každý takovýto přijímač. To zejména u firem, které vybavují kanceláře malými „rádii“ může znamenat zásah do rozpočtu. A často to může i převýšit cenu oněch přístrojů. Je možná tedy prozíravější, pokud jste s placením ještě nezačali, zredukovat počet přijímačů na rozumnou míru, za kterou budete ochotni odvádět koncesionářský poplatek. Tyto pak nahlásit Českému rozhlasu a začít platit a komunikovat stavy přijímačů na reálném základě, aby vás případná kontrola nepřišla zbytečně draho.

Kdo je od platby osvobozen?

Od platby jsou osvobozeni provozovatelé rozhlasového vysílání ze zákona, školy a školská zařízení a zastupitelské úřady. Což jsou subjekty, které se nás motoristů a autorádií umístěných v automobilech nijak netýkají. Jinými slovy, nezbývá nám než posoudit, do jaké kategorie spadá autorádio, které posloucháme na svých cestách a podle toho jej přihlásit na Český rozhlas. A začít za něj platit, pokud jsme tomu tak ještě neučinili. Je to nepopulární, chápeme, nicméně 45 Kč je cena jedné malé svačiny (často ani to ne) a za ten klid to možná stojí. Následné sankce bývají citelně dražší, jak už to zkrátka u všech daní a poplatků bývá. Co naděláme.

Co si myslíte o placení poplatků za rozhlas a televizi obecně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články