Nejužitečnější a nejmodernější automobil svého druhu. Poptávka po Avii přesahovala kapacitu výroby

Avia byla za svých dob v socialismu velmi oblíbeným a žádaným nákladním automobilem. Její nabídka nestačila uspokojovat poptávku zákazníků, která byla obrovská.

i Zdroj fotografie: Uživatel Stribrohorak / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Historie Avie sahá ještě do dob před okupací Československa. V té době měla Itálie svůj Fiat 124, zatímco v Československu pořád chyběl středně těžký nákladní automobil. Jako možné řešení se ukázala představená řada Renault-Saviem Super Goétte a větší Super Galion. Tyto modely totiž nabízely mimo jiné trambusovou kabinu, moderní naftový motor od značky MAN, listové pružiny na zadní nápravě a vinuté s teleskopickými na té přední.

Počátky byly velmi zajímavé

Super Goélette a Galion od Saviemu se vyráběly na různých místech a pod různými značkami. Jednalo se například o MAN, Saviem nebo dokonce Alfu Romeo. Produkce Saviemu v závodě Avie (v pražských Letňanech) byla zpočátku velmi zajímavá. První vyrobené kusy se zde pouze montovaly dohromady, protože díly se dovážely přímo z Francie. Pak však přišla na řadu socializace, která celou výrobu pozměnila. Technologie a výrobní procesy byly pozměněny tak, aby se zajistila snadná a co nejlepší opravitelnost a zaměnitelnost dílů.

iZdroj fotografie: Jan Polák / Creative Commons / CC BY-SA

Změna byla opravdu radikální

Změna se týkala například rotačního vstřikovacího čerpadla, které bylo zaměněno za řadové. Tento zásah se nevyhnul ani startéru a alternátoru. Jednookruhová podtlaková brzdová soustava byla nahrazena dvouokruhovou, která fungovala na principu přetlaku. Avia získala také řadu vylepšení, jako například bezdušové pneumatiky. První vyrobené automobily z původních francouzských dílů jsou v dnešní době velmi vzácné a dají se rozpoznat na první pohled, protože mají charakteristicky kulaté světlomety.

Avia vynikala typickým vzhledem

Kabina Avie byla navržena a vyrobena tak, aby z ní byl dobrý výhled do každé strany a okna se vyráběla z bezpečnostního skla. Během dlouhých let výroby se prováděly různé úpravy a vylepšení, ale jedna věc zůstala pořád stejná – modrá barva (výjimkou byly hasičské nebo VB automobily).

iZdroj fotografie: Honza Chodec / Creative Commons / CC BY-SA

Motor byl v průběhu výroby vylepšen

Pro její pohon byl zvolen přímovstřikový naftový čtyřválcový motor o objemu 3,32 litru. Později byl však objem zvýšen na 3,59 litru pomocí většího vrtání na 102 mm. V praxi to znamenalo, že motor dosahoval stejného výkonu při menších otáčkách, což snižovalo emise. Změnil se i název malé i velké Avie z A15 na A20 a z větší A30 se stala A31. Kromě změny pozice řadicí páky v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou však za 15 let nenastala žádná větší změna, a právě to byl kámen úrazu.

iZdroj fotografie: Uživatel RomanM82 / Creative Commons / CC BY-SA

Po pádu socialismu se prodej výrazně snížil

I přes pořád stejné modely však během socialismu nestačila nabídka Avií pokrývat poptávku. Situace se změnila až na začátku 90. let, kdy výrazně poklesl domácí i zahraniční zájem. Jedním z nejzásadnějších důvodů poklesu poptávky byla jednoduše řečeno zastaralost. Proti tomu se Avia rozhodla učinit jasný krok, kdy přidala turbodmychadlo, což zvedlo výkon z původních 83 koňských sil na necelých 97 koní. Tato modernizace však sníženou poptávku nevyřešila.

Znáte někoho, kdo vlastnil světoznámou Avii?

Zdroj: Česká televize, Avia, CSG

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Kolik platí česká armáda za provoz stíhaček a vrtulníků? Zbytečně moc, ukazuje analýza. A to chce ještě více drahých strojů z USA
Události247.cz
Události247.cz
Co se děje se zajatými ukrajinskými dětmi? Čečenci je odvážejí na utajovaná místa
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč někdy ve dne můžeme vidět měsíc a jindy ne: Záhadný jev má několik podmínek
adbz.cz
adbz.cz
Kouzelná proměna minibusu v obytné auto v pouhých 4 minutách. Mladá dívka ji zvládla skoro sama