Legendární Avia, vyráběná i v tehdejším ČSR, pomohla Renaultu z krize po válce. Byla nejlepším pracantem své doby

Nákladní automobil modelu Super Goélette SG2 můžeme na silnicích vidět ještě dnes. Spatřil světlo světa v 70. letech a díky oblíbenosti jezdil po celé Evropě.

i Zdroj fotografie: Renault
                   

V roce 1965 francouzská společnost s názvem Saviem přišla s malým nákladním automobilem, kterému u nás neřekl nikdo jinak než Avia. Tyto automobily se vyráběly 17 let a do povědomí lidí se zapsaly svým typickým vzhledem. Tyto malé nákladní automobily do 3,5 tuny si rychle získaly příznivce po celé Evropě. I když výroba skončila v roce 1982, na silnicích tyto automobily můžete vidět dodnes.

Finanční krize dala vzniku legendě mezi náklaďáky

Po 2. světové válce automobila Renault bojovala s nedostatkem finančních prostředků. Proto musela úplně upustit od výroby těžkých nákladních automobilů, a ztratit tak svou dlouho budovanou pozici lídra na francouzském trhu. V roce 1953 společnost změnila strategii a rozhodla se získat pod svou značku konkurenční výrobce, jakými byly například značky Somua a Latil. Vzájemná spolupráce tak dala vzniku značce Saviem, pod jejíž záštitou vznikalo mnoho modelů.

iZdroj fotografie: Renault
Renault se s finanční krizí po válce vypořádal po svém. Na trh se tak dostala oblíbená řada malých nákladních automobilů

Jednalo se především o malé nákladní auta nebo autobusy. Jedním z nejznámějších modelů byl lehký nákladní automobil Renault Super Goélette. Ten si získal přízeň zákazníků nejen na západě, ale i v tehdejších Sovětském svazu. Na výrobě se podílela také česká společnost Avia, která se původně zabývala výrobou letadel. Od společnosti Saviem pak zakoupila licenci na výrobu dvou vozidel. Jednalo se o modely SG 4 Super Galion a zmiňovaný legendární vůz SG 2 Super Goelette, později označován jako Avia A15.

Oblíbený model SG 2 Super Goelette

Tento model měl široké zakřivené čelní sklo, řazení na volantu, odpružení předních náprav, teleskopické tlumiče a poměrně velkou světlou výšku. Postupně došlo i k úpravě světel, která byla nově dvoubarevná. V roce 1967 k přednímu odpružení přibylo i zadní odpružení pomocí listových pružin. Do tohoto modelu nákladního automobilu se montoval 2,7 litrový motor, do modelu SG 4 pak 3 litrový. Jak společnost inovovala, docházelo k dalším změnám.

iZdroj fotografie: Renault
Starší verze měla zaoblené světlomety. Ty byly nahrazeny těmi obdélníkovými v roce 1967

V roce 1967 byly zaoblené světlomety vyměněny za obdélníkové a na trh přišly také dvě nové varianty. Jednalo se o verzi s pohonem na všechny čtyři kola a také model s pohonem předních kol. Varianta s pohonem na přední kola byla určená primárně pro městské dodávky a nabízela nízkou ložnou podlahu. Zadní nápravu neměla odpruženou a řadící páku měla zabudovanou v podlaze. Kromě benzínové verze byla na trhu také varianta dieselová poháněná 3 litrovým čtyřválcem.

Nákladní auta známé v celé evropě

Licence na výrobu tohoto automobilu byla poměrně rozšířená, a proto není divu, že se dostal do celé Evropy. V Itálii se například vůz SG 2 Super Goelette prodával pod označením Alfa Romeo – Saviem A15. Automobil distribuoval také partner společnosti Saviem, známý výrobce nákladních automobilů MAN, pod jehož záštitou byl vůz prodáván s označením MAN 270. I když byl nákladní vůz vyráběn pouze do roku 1982, na silnicích jej stále můžete potkat.

Jak se tento malý nákladní vůz líbí vám?

Zdroj: Avia, Renault

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články