Šetřílci začali nalévat aviváž do nádržky vody do ostřikovačů: Otestovali jsme podivný nápad na vlastním autě

Jak ušetřit a zaplatit místo 100 Kč pouhou desetikorunu? Stačí vyměnit komerční kapalinu za směs vody a aviváže na praná prádla

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Nejenom rostoucí inflace nutí řidiče šetřit. Snaha uspořit peníze v nákladech na provoz automobilu existuje jako fenomén bez ohledu na to, zda ekonomika roste nebo klesá. Typickým příkladem je to, že si motorista pořídí poměrně drahý automobil, ale šetří na pneumatikách. Na sportovních vozech s výkonem v řádech stovek koní pak lze zahlédnout pneumatiky vyrobené kdesi v čínských skladech ze stlačené tmy a komínového popela.

Šetřit za každou cenu je ošemetné, nevyplácí se to

Obecně platí, že šetřit se nevyplácí. Jak u zmíněných pneumatik, tak v rámci běžných provozních automobilových kapalin. Někteří řidiči ve snaze ušetřit hledají levné náhrady a experimentují tak, že mnohdy ohrožují buď své zdraví, nebo technický stav automobilu. Třeba tím, že vymýšlejí levné alternativy ke komerčně prodávaným směsím do ostřikovačů. Někdy je snahou nejenom ušetřit, ale také přijít na recept, který bude lepší než ten běžně dostupný.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Svatým grálem je kapalina, která stoprocentně po nanesení na sklo odpuzuje dešťovou vodu a zanechává sklo absolutně bez kapek. Není obtížné narazit dnes v internetových fórech na samozvané odborníky, kteří doporučují používat jako ostřikovač směs vody a aviváže na praní. Výhody mají být podle doporučení z diskusních fór ve dvou oblastech. Za prvé jde o cenu. Smíchat vodu s aviváží je cenově méně nákladné než koupit směs do ostřikovačů.

Cena aviváže a vody je násobně nižší, než profi kapaliny

Aviváž stojí v průměru 100 Kč za litr a cena vody ve vodovodním řadu je dejme tomu 10 haléřů. Tedy skoro nic. Na pět litrů roztoku tak padne zhruba decilitr aviváže, to je 10 Kč, vodu nepočítejme. Pětilitrovka letní směsi do ostřikovač stojí v průměru 100 Kč. Úspora je tedy zřejmá. V druhé rovině je zde údajná odpudivost vody, kterou umí aviváž zajistit. Směs vody a aviváže nastříkaná na čelní sklo má vytvářet film, který poté působí vodoodpudivě.

iZdroj fotografie: Alf van Beem / Creative Commons / CC-BY-SA

Dešťová voda pak má kompletně stékat a neulpívat na čelním skle. Proti tomu hovoří názory oponentů, že jde o riskantní omezení viditelnosti. Odlesky na skle jsou v noci ve světle protijedoucích aut tak ostré, že řidič nemá dobrý výhled. Navíc je tady sporná otázka toho, jak budou vypadat gumové části stěračů po delším čase.

Se směsí vody a aviváže je narušena bezpečnost jízdy

Neví se a dá se jen těžko odhadovat, jak budou dlouhodobě reagovat gumové stěrače se směsí, která není určená pro ostřik automobilů, ale na praní prádla. Může dojít k degradaci pryžového materiálu, poškození stěračů a nutnosti koupit nové. V neposlední řadě je jisté, že směs vyrobená z aviváže a vody je použitelná pouze v období, kdy nemrzne.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Aby nedocházelo v zimě k zamrzání směsi do ostřikovačů, musí kapalina obsahovat alkohol. Ten samozřejmě v aviváži není. A přidávat jej do podomácku vyrobeného koktejlu by nepřineslo nic dobrého. Ve výsledku se dá prohlásit, že pokud chce někdo ušetřit za každou cenu, může míchat z aviváže na prádlo svůj vlastní mix do ostřikovačů. Ale že jde o počin, které je možná levný, ale to je tak všechno, tím pozitivní stránky končí.

Co do ostřikovačů naléváte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články