Až 30 terabytů dat budou shromažďovat moderní auta. Lidé se bojí o soukromí

                   

Když se ohlédneme do minulosti, tak byla každá naše jízda víceméně anonymní a to, že jsme někam jeli a jak jeli, mohli vědět maximálně naši sousedé, ostatní účastníci silničního provozu, nebo ti, kterým jsme to řekli. Aktuálně je však situace jiná a nutno říci, že může směřovat k horšímu. Vozy budou pod kontrolou více, než si myslíme.

Když začal systém eCall

Mluvit o sběru dat, jejich ukládání a jejich využití se v souvislosti s vozy začalo nejvíce mluvit ve chvíli, kdy byl zaváděn systém eCall, který dnes najdeme v nových vozech. Pokud dojde ke kolizi a například vylétnou airbagy, systém to nejenom zaznamená, ale také o tom vyšle zprávu a tím zavolá pomoc. Je tedy jasné, že už tímto způsobem jsou jízdní data sbírána. A může být hůř.

Monitorování spotřeby či znečištění

Také se hovoří o tom, že ze strany EU je stále více tlačeno na to, aby byla u jednotlivých aut pravidelně monitorována jejich spotřeba, a tedy i to, jak velké znečištění produkují. A jelikož se má jednat o data z reálného provozu, nelze je získávat jinak, než monitorováním jízdy každého řidiče. Dá se tedy říci, že kdykoliv nastartujeme, bude naše jízda do detailu analyzována a data o ní budou ukládána. A pochopitelně i odesílána.

Až 30 terabytů dat

Podle analytické společnost IHS Markit by mohlo v budoucnu dojít k tomu, že jedno průměrné nové auto může vytvořit až 30 terabajtů dat. A to za jeden jediný den. To je až neuvěřitelné číslo, hlavně když si představíme, že například film na DVD má v porovnání s tímto číslem pouze kolem 4 GB. A to pochopitelně spouští otázku, zda takový monitoring bude vůbec ku prospěchu věci a zda už nedojde k výraznému narušení soukromí.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Nejhorší situaci má být pochopitelně u autonomních vozidel, které jsou prošpikovány různými senzory a kamerami. A ty monitorují jak vnitřek vozu, tak i vše ostatní, co se děje kolem auta, během jízdy. Takové množství dat, které jsme zmínily výše, tak může být při průměrném cestování u autonomních vozidel podle IHS Markit skutečně reálné. A opět může dojít k narušení soukromí, a to ostatních řidičů, cyklistů, chodců a dalších… Ti všichni budou na záznamu.

Budoucnost se různí

V souvislosti s množstvím nasbíraných dat, i v souvislosti s ochranou osobních údajů se objevují i různé návrhy, které mají představovat určitou budoucnost daného monitoringu. Podle některých by se měla všechna data při prodeji vozu vymazat, aby nový majitel začal takzvaně s čistým štítem. Tomu se však někteří brání, jelikož předchozí data by mohla v budoucnu pomoci třeba při diagnostice závad.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jiní zase argumentují tím, že pokud auto používá více lidí, může dojít ke zkreslení údajů o tom, jak se s daným vozem jezdí. To by se podle některých návrhů mohlo řešit přihlašováním uživatelů a každý by tak mohl mít svůj vlastní profil. V tu chvíli by tak mohly vznikat databáze slušných i neslušných řidičů, ze kterých by například policisté, ale třeba i pojišťovny mohly zajímavě profitovat.

Sledováni budeme

Co je ale zatím jisté, to je fakt, že sledováni v budoucnu patrně budeme. Otázkou zůstává jak moc, v jakém rozsahu, kam budou data odesílána a hlavně, kdo k nim bude mít přístup. A jak to v budoucnu ovlivní nás.

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články