Jedno z absolutně nejlevnějších čtyřmístných aut na celém světě je už dostupné i v Čechách. Přes mnohá omezení zaujme spotřebou i jednou vychytávkou.
Nové auto za tři platy? Redakce AutoŽivě z dat Českého statistického úřadu zjistila, že průměrný plat v České republice za 3. čtvrtletí roku 2024 dosáhl hodnoty 45 412 Kč. Můžu tedy s klidem na srdci prohlásit, že Bajaj Qute je takřka přesným popisem auta za 3 platy. Neboli za 128 800 Kč včetně DPH. Přesně za tu částku jsme totiž dohledali českého dovozce. A za tři platy tak dostanete nový automobil, dokonce i v Čechách, kam se Bajaj dováží. Pojďme se nejprve společně podívat, co můžeme od malého prcka očekávat.
Extrémně nízká spotřeba a možnost volby druhu paliva
S délkou 2,75 metru a šířkou 1,3 metru je každému zřejmě jasné, jaký hlavní účel bude Bajaj u většiny majitelů zastávat. Ano, je to klasická „náhražka mopedu“”, nebo de facto jakéhokoli motocyklu. Neprší do něj, nefouká do něj, odveze čtyři lidi (to žádná motorka neumí) a s trochou tolerance udělá celkem dost práce a služeb. Je to vlastně jakési „mopedauto“, na rozdíl od všech těch „prcků“ s motorem ze sekačky a omezením na 45 km/h má ale jednu nepopiratelnou přednost.
Jeho motor není sice od toho sekačkového příliš vzdálen, nicméně nabídne z objemu 216 kubíků (chlazení vodou!) výkon až 9,15 kW. Neboli 11 koní. To když jede na benzín (nádrž na 35 litrů, za chvíli dojde na spotřebu – tohle množství vydrží opravdu dlouho). On ale umí i na zemní plyn (CNG) s nádrží na 20,6 litru, pak výkon klesne na 8 kilowattů. Na rozdíl od „mopedauta“ však ale nemá jakékoli omezení rychlosti a dokáže se bez problémů rozjet na 70 km/h.
Řazení jako ve speciálu WRC? Za ty peníze? Proč ne
Ano, to není zrovna rychlost do jubilejního dílu TopGearu. Ale jak už jsem napsal, jde o náhražku motocyklu. Mopedu. A ten taky nebude jezdit příliš víc. Navíc na něm zmoknete. Tady nikoli. A jedna zajímavost k tomu. Protože jde (celkem logicky) o motor z motocyklu, v rámci úspory nákladů jej výrobce převzal komplet – i s pětistupňovou sekvenční převodovkou. Řadit v autě za pár tisíc jako ve speciálu WRC? Komický důsledek nízké ceny a průniku dvou světů.
To nemá ani Fabia. Proti ní naopak Bajaj Qute nemá stovku dalších věcí, ale také stojí třetinu (a větší zlomky). Pořád tam je ale ta spotřeba do 3 litrů. To by třeba někoho mohlo oslovit. Nebo se mu zkrátka nechce jezdit na motorce a s kolegy se složí na benzín. Rozpočítáno na 4 lidi totiž bude provoz malého vozítka opravdu extrémně levnou záležitostí. Jak to vidíte vy? Dávala by vám náhrada motorky pro čtyři smysl i za českou cenu 128 800 korun? Napište mi do diskuse, děkuji!