Nové studie jasně ukazují, že dokonce i barva karosérie automobilů má vliv na četnost nehod. Přesvědčte se, zda váš vůz patří mezi barevně rizikové varianty, či naopak.
Barva karoserie auta není jen estetickou záležitostí, která reflektuje módní trendy, případně kterou volíme kvůli vizualitě nečistot na vozidle. Statistiky a odborné studie jasně ukazují, že barva laku může být při rozhodování před koupí vozidla až překvapivě zásadní pro bezpečnost jeho posádky na silnicích. Redakce AutoŽivě vám proto přináší výsledky výzkumu, který se tímto bezpečnostním tématem zaobíral skutečně do hloubky.
S výsledky nejrozsáhlejšího i nejkomplexnějšího výzkumu v oblasti barevnosti vozidel nedávno vyrukovala australská univerzita Monash University ve městě Melbourne. Právě ta v několikaletém výzkumu analyzovala více než 850 tisíc nehod, které v rámci rizikovosti srovnávala se 17 nejběžnějšími barevnými i odstínovými variantami vozidel. Přitom jako jednoznačně nejbezpečnější barvu vyhodnotila překvapivě bílou.
Nejnebezpečnější i nejbezpečnější barvy
Podle zjištění australských odborníků vykazují nejvyšší riziko nehody tmavé a splývavé barvy. Následující barvy zvyšují pravděpodobnost kolize v běžném denním provozu oproti bílé barvě: černá o 12 %, šedá o 11 %, stříbrná o 10 % a modrá s červenou o 7 %. A v nočních hodinách či zhoršených světelných podmínkách je tento efekt ještě silnější, protože tmavá auta splývají s barevností silnice a okolní vegetace. Tím pádem jsou tmavé odstíny aut pro ostatní řidiče hůře detekovatelné.
Vědci z Melbourne zdůrazňují, že oproti tomu jsou bílá auta podstatně bezpečnější za jakýchkoliv světelných podmínek. A to díky vysokému kontrastu s povrchem vozovky i okolní krajinou. Světle žlutá a oranžová barva karosérie přitom vykazují téměř stejně nízkou nehodovost jako u bílé barvy, zejména za mlhy, hustého deště, při svítání a naopak soumraku. Ve vyjmenovaných případech je ale zase zvýšené riziko přehlédnutí automobilů s černou, šedou a stříbrnou barvou.
Ani červená není výhra
Zajímavé je ovšem vyhodnocení červené barvy aut, kterou byste patrně vnímali jako velmi dobře viditelnou. Ovšem ze studie vyplývá, že právě červené odstíny mezi tzv. bezpečné barvy karosérií nepatří. Podle slov expertů se totiž právě červená stává poměrně „neviditelnou“ v rámci brzdových světel. To může představovat vyšší riziko při prudkém snížení rychlosti, a tím pádem také nárazu do zadní partie vozidla.
Bezpečné bílé jdou Češi naproti
Závěry australského výzkumu potvrzují i nekompromisní data britských a německých analýz. Tmavě šedá, černá a tmavě modrá barva patří k nejriskantnějším barvám na vozidlech vůbec. A specifický efekt podstatně horší vizibility aut v těchto barvách je nejvíce markantní v městském provozu za šera, kde jsou auta této barvy nejsplývavější se zástavbou i samotným asfaltem. Riziko nehody je v případě těchto barev podle indexu Monash University až o 12 % vyšší oproti bílým vozům.
Pozoruhodné je, že v Česku je bílá jednoznačně nejprodávanější barvou už několik let. Patrně to ovšem nebude volba založená na bezpečnostních průzkumech. Bílé vozy nakupují hromadně firemní flotily a tyto vozy se pak v podobě ojetin dostávají do soukromých rukou běžných řidičů. Na volbě bílé se ale určitě podílí i módní vlna a také fakt, že právě bílá nejlépe odolává degradaci za slunečního svitu a negativnímu vlivu silničních chemikálií (sůl apod.).
Volte kontrast a možná i ušetříte
Studie zdůrazňuje, že barva samozřejmě nerozhoduje o všem. Za jízdy je nejdůležitější chování řidiče a celá řada faktorů, které jeho reakce ovlivňují – správné rozsvícení světel, reflexní prvky na vestě u nepojízdného vozidla atd. Nicméně právě barva vozidla patří mezi pasivní bezpečnostní elementy.
Odborníci proto doporučují volit co nejvíce kontrastní barvy, zejména pokud s vozem jezdíte často v hustém provozu anebo za zhoršených světelných podmínek. Výrazné odstíny, jako je bílá, žlutá či oranžová, prokazatelně zvyšují šanci, že si vás jiný řidič, cyklista nebo i chodec rychle všimnou.
Zaujalo mě, když jsem zjistil, že barvy vozu už berou v potaz i některé evropské pojišťovny. A pojistné může být v případě aut s tzv. bezpečnými barvami dokonce až o 8 % nižší než u méně bezpečných barevností. A to skutečně není málo.
Sám bych už tmavou a nevýraznou barvu nezvolil
Australská studie jasně potvrzuje, že i taková barva auta dokáže významně ovlivnit bezpečnost v dopravě. Pokud najezdíte nejvíce kilometrů ve městech, pak právě vám se vyplatí volit takovou barvu, která bude v městské aglomeraci a provozu co nejsnáze zaregistrovatelná. A v tomto ohledu hraje bílá, oranžová a žlutá jasný prim.
Musím se pousmát, protože sám vlastním dva vozy. Jeden je tmavě šedý a druhý stříbrný. Je evidentní, že při jejich nákupu jsem žádnou bezpečnost barev neřešil. Ale víte, že zvažuji skutečně sáhnout u dalšího vozu po výrazné pastelové barvě? Ale přiznám se vám, že ne až tak kvůli bezpečnosti, jako kvůli změně a útěku od barevné fádnosti.
Rizikové barvy karoserie podle studie
- Černá – až +12 % vyšší riziko nehody oproti bílé barvě
 - Šedá – přibližně +11 %
 - Stříbrná – přibližně +10 %
 - Modrá – přibližně +7 %
 - Červená – přibližně +7 %, často splývá s brzdovými světly
 - Tmavě šedá, tmavě modrá, grafitová, hnědá, tmavě zelená – nejrizikovější v městském provozu za šera či deště
 
Bezpečné barvy: bílá, světle žlutá, oranžová – mají nejnižší nehodovost, jsou dobře vidět i za zhoršené viditelnosti.
Rozdíl v riziku: až 12 % vyšší pravděpodobnost nehody mezi tmavou a světlou barvou.
Bonus: některé evropské pojišťovny už u „bezpečných barev“ nabízejí až o 8 % nižší pojistné.
							                                