Jeden z největších problémů stávající generace baterií do elektromobilu se zřejmě podařilo úspěšně vyřešit. A elektromobilům tak ubyla jedna zásadní překážka.
Nebudu zřejmě příliš přehánět, když napíšu, že se roky specializuji na novinky ze světa elektromobility. A popravdě máloco mne poslední dobou zaujalo tolik, jako „fungl nová“ baterie od společnosti CATL, splňující novou čínskou bezpečnostní normu GB 38031-2025. Čím je to tak výjimečné? Za okamžik vám to prozradím. Pokud totiž agenturní zprávy nelžou (a tady opravdu není důvod), je právě toto technologie, která má potenciál zásadně proměnit bezpečnost na silnicích. Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Pokud Li-Ion baterie začne hořet, jen tak něco ji neuhasí
Kdo se jen trochu pohybujete kolem světa aut, tak minimálně tušíte, jak vážným problémem je v současnosti vznícení klasických Li-Ion baterií v autech. Pokud už taková baterie jednou chytne, hasiči čelí nelehkému úkolu – požár není snadné uhasit, v extrémních případech je nutné ponořit celý vůz do speciální nádrže s vodou. A to i na několik dní. Li-Ion baterie totiž hoří i pod vodou. Což jsem měl možnost vidět osobně při simulované ukázce požáru na jednom z veletrhů bezpečnostních technologií. Ne, nebyl to hezký pohled.
Což by mohl zásadně změnit nový model, který CATL ohlásil již v roce 2024. Podle informací zveřejněných na konferenci v Pekingu má jejich baterie „zcela nový interní design a speciální chemické složení“, umožňující výrazně snížit riziko termálního úniku. Odborníci připomínají, že hlavní nebezpečí u stávajících Li-Ion článků spočívá ve schopnosti rychlého přehřátí a řetězové reakce, což může mít fatální důsledky pro posádku i okolí. Pokud CATL dokáže skutečně zabránit nekontrolovanému vzplanutí, může to změnit pravidla hry.
Extra přísná čínská norma zajistí bezpečnost
Nová baterie je tak první, která splňuje novou čínskou bezpečnostní norma GB 38031-2025. Ta vyžaduje výrazně vyšší úroveň bezpečnosti než jakákoli jiná, dnes platná norma týkající se baterií elektromobilů. Jak uvádí například magazín CarNewsChina, nová norma v podstatě vyžaduje, aby i v případě vážných poruch nebo nehod nedošlo k požáru ani výbuchům – což žádný jiný trh dříve s takovou přísností nepožadoval. Aby baterie splnily tento požadavek, musí projít řadou testů. Dva z nich jsou přitom mimořádně důležité:
- Test nárazu zespodu:
Podle společnosti JVTech tento test simuluje náraz na baterii zespodu – realistický scénář silničního provozu, například od odlétajících úlomků, kontaktu s obrubníkem nebo přejetí předmětu. Test ověřuje, zda je baterie mechanicky chráněna tak, aby takový náraz nezpůsobil požár, emise plynů nebo tepelný únik – nebezpečný dominový efekt, který může vést k požáru baterie. - Test rychlonabíjecích cyklů následovaný testem zkratu:
Baterie musí v druhém testu absolvovat alespoň 300 rychlonabíjecích cyklů – což zhruba odpovídá intenzivnímu každodennímu používání po dobu jednoho až dvou let. Baterie je poté vystavena cílenému zkratu. Rozhodujícím faktorem je, že i po tomto namáhání nesmí dojít ke vznícení ani k výbuchu. Podle organizace Green Car Congress to zajišťuje, že baterie bude i ve stáří nadále bezpečně fungovat.
Pokud se baterie prosadí, má šanci změnit trh
Samozřejmě, skeptická otázka zní: „Revoluce, nebo jen vylepšení?“ Často jsme byli svědky marketingově silných oznámení, která zůstala za očekáváním. Tentokrát však prezentovaná data z testů vypadají slibně. Pozitivní jsou reakce u odborné veřejnosti. Jak uvedl Dr. David Zhang, dlouhodobý analytik trhu s bateriemi: „Pokud nová technologie CATL obstojí v reálném provozu, může skutečně výrazně posílit důvěru v elektromobily.“
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že argument „když to chytne, už vám nic nepomůže“ bývá často používán odpůrci elektromobility. Pokud by nová baterie CATL dokázala tento argument jednou provždy „smáznout“, znamenalo by to dle mého soudu další (a ne úplně zanedbatelný) krok na cestě k přechodu na elektromobily. Které dřív nebo později svůj boj přece jen vyhrají. A když se to obejde bez požárů, jedině dobře. Ostatně, jak celou elektromobilitu vnímáte vy, prosím?