Teprve přímé srovnání komponentů Tesly a jejího hlavního konkurenta, společnosti BYD z Číny, ukázalo překvapivé rozdíly. Možná právě tady je ukrytá další budoucnost celého trhu.
Jakkoli zrovna mne nemůže nikdo považovat za zastánce elektromobility, neb mi stávající generace přijde zkrátka tak trochu „nedotažená a poloviční”, zejména co se dvou hlavních parametrů – dojezdu a doby dobíjení – týče, jsem na druhou stranu nejednou ohromen tím, jakého pokroku elektromobily dosahují. A některé výjimečné modely mne nenechají spát i jako nadšence do aut a milovníka spalovací klasiky. Jeden komponent si navíc zaslouží obdiv každopádně. Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.
Baterie elektromobilů coby malý (velký) technologický zázrak
Tím komponentem je, vcelku pochopitelně, baterie do elektromobilů. Pokud si představíte „placku” zhruba s půdorysem obytné části automobilu, vysokou jen několik centimetrů a schopnou uvést do pohybu masu o hmotnosti citelně přes tunu, u větších SUV i přes dvě tuny, a udržovat tento pohyb stovky kilometrů, dojde vám, jak ohromného pokroku bylo v technologiích bateriových modulů dosaženo. A přesto většina výrobců horečnatě pracuje na nové, ve všech směrech lepší generaci.
Zajímavé je přitom srovnání mezi dvěma hlavními rivaly dnešního „elektrosvěta“ – americkou Teslou a čínským BYD. Vědci z RWTH Aachen University v Německu rozebrali baterie od společností Tesla a BYD, aby se blíže podívali na jejich strukturu a design. A závěr? Tesla upřednostňuje výkon a hustotu energie, zatímco BYD se zaměřuje na efektivní využití objemu a nižší výrobní náklady. Dalo by se to přirovnat k americkému a čínskému přístupu k věcem obecně? Dost možná.
Klíčové komponenty dvou hlavních rivalů se překvapivě liší
Konkrétně se vědci rozhodli prozkoumat článek 4680 od Tesly a Blade Cell od BYD. Zmapovali materiály, výrobní metody a elektrické a tepelné vlastnosti baterií – a objevili několik překvapivých detailů. Jedním z velkých překvapení bylo, že žádná z anod baterií neobsahovala křemík, přestože se tento materiál obvykle používá ke zvýšení hustoty energie. Kromě toho se (očekávatelně) ukázalo, že jak Tesla, tak BYD používají laserové svařování ke spojování elektrodových fólií.
Nicméně baterie zdaleka nejsou stejné. Studie ukázala, že baterie BYD vyvíjí při stejné rychlosti nabíjení výrazně méně tepla než baterie Tesly. V číslech to pak vypadá tak, že pokud byste postavili bateriový blok s kapacitou 70 kWh s oběma články a nabíjeli je výkonem 70 kW, články BYD by generovaly zhruba poloviční množství tepla než články Tesly, vysvětluje Gorsch. To je popravdě celkem zajímavý údaj a leccos naznačuje o tepelné efektivitě. Pokud něco zbytečně vyzařuje teplo, bývají v efektivitě procesů nemalé mezery.
BYD a Čína jako celek jsou v elektromobilech citelně napřed
Což také mimochodem znamená, že baterie BYD vyžadují méně chlazení, a proto představují jednodušší bateriový blok. Rozdíly ale pokračují i v samotné konstrukci. Čínská BYD používá metodu, při které jsou okraje separátoru laminovány, aby držely elektrody na místě, zatímco Tesla vyvinula speciální technologii pojiva, která spojuje aktivní materiály dohromady. Nicméně aktuálně je pouze několik modelů Tesly vybaveno těmito bateriemi: Cybertruck a Model Y se standardním pohonem všech kol (SDAW), oba vyráběné v závodě Giga Texas.
Jinými slovy: největší konkurenti na současném elektromobilním trhu si svoje baterie vyrábí zcela odlišně. A protože BYD dodává baterie i pro Teslu, vsadil bych na to, že v tomto směru budou Číňané napřed. Ostatně, právě z BYD má Elon Musk a jeho Tesla nemalé obavy. Celkem pochopitelně. Možná by pomohlo méně politiky a červených kšiltovek „Make America Great Again“, zato více technických inovací. Co říkáte?