Málokterý motorista ví, co minimálně jednou ročně udělat s bezpečnostními pásy. Jednoduchá údržba, velkolepý efekt

Jedním z nejdůležitějších vynálezů 20. století jsou bezpochyby bezpečnostní pásy. Zachraňují nám životy, za to si od nás zaslouží alespoň základní péči a údržbu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V autě je asi málo podobně důležitých součástí, které nám opravdu mohou při nehodě zachránit život, jako jsou bezpečnostní pásy. V kombinaci s airbagem jsou to dva „andělé strážní“, které máme neustále před sebou (pásy vlastně na sobě) a kteří v každém okamžiku dbají, abychom při případné nehodě zůstali pokud možno v bezpečné pozici, nepotkali se s volantem nebo ještě hůře, neopustili bezpečí autosedačky. I pásy ale potřebují údržbu.

Jeden z nejdůležitějších vynálezů 20. století

A i když se to nezdá a bereme je jako zcela samozřejmou věc, jejich historie je vcelku nedávná. A má na ní podíl značka, která je bezpečností přímo proslulá: Volvo. Jejich konstruktér Nils Bohlin si nechal tříbodový pás patentovat dokonce ještě dříve, než přešel k Volvu. Předtím se podílel na vývoji vystřelovací sedačky u stíhaček Saab. V roce 1959 se pak tříbodový pás poprvé objevil u vozů Volvo P120 a PV544. Historie bezpečné přepravy mohla začít.

Bezpečnostní pás v autě je také často přirovnáván k vynálezům století, faktem je, že podle mnohých statistik jeho použití zachránilo životy minimálně milionu pasažérům při všech dopravních nehodách na celé zeměkouli. A dalším milionům zachovalo zdraví nebo aspoň snížilo následky nehody. To nejsou malá čísla. Je zřejmé, že tak nenápadná věc, navíc skrytá našim zrakům v sloupku auta je jednou z nejdůležitějších, jež nás na cestách provází. Ne li nejdůležitější.

Údržba jednoduchá, efekt velkolepý

A jako k takové bychom se k ní měli chovat. Její údržba opravdu není složitá, a vyčištění s pomocí přípravku na čištění textilií v automobilu zvládne opravdu každý. Stačí jej dle návodu nanést na obě strany bezpečnostního pásu, po stanovenou dobu nechat působit a pak opatrně setřít. U některých druhů přípravků se dokonce ani stírat nemusí. Měli bychom se jen vyvarovat stočení vlhkého pásu zpět do cívky u navíječe, je tedy dobré si jej dopředu vysunout a zajistit někde vně vozidla.

A pak následně očistit, nechat uschnout, nechat svinout zpátky. Jak prosté, chtělo by se dodat. Faktem je, že po letech užívání nejen v horkých měsících (kdy na pásech ulpívá pot) budete možná překvapeni, jakou barvu bude mít hadřík, který použijete k otírání pásů. A možná přijdete i na to, odkud pochází ony tmavé skvrny na bílých košilích nebo dámských topech, které čas od času najdete po jízdě autem. Pásům zkrátka čistota svědčí. Starají se o nás přeci každou jízdu, nebo ne?

Kdy jste naposledy čistili bezpečnostní pásy?

Zdroj: Detail King
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví