V autoservisech jim říkají „auta na celý život“. Tyto dvě značky automobilů se nikdy neporouchají

V redakci AutoŽivě dlouhodobě sledujeme, co mechanici skutečně považují za auta, která vydrží. Na základě jejich zkušeností i našich analýz se ukazuje, že spolehlivost není náhoda.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Ne každý mechanik používá silná slova, když jde o spolehlivost, ale když se v jedné dílně po druhé ozývá, že „tohle jsou auta na celý život“, zpozorním. Vy víte, že v redakci AutoŽivě řešíme spolehlivost aut dlouhodobě a průběžně. Sledujeme žebříčky, statistiky a analýzy. Samozřejmě také praktické zkušenosti dílen a servisů. Většinou to není prázdná lichotka, ale shrnutí stovek konkrétních příběhů zvednutých kapot, výměn ložisek, opotřebených silentbloků. Plus účtů, u kterých si majitel neoddechne. A tady se nenápadně potkávají dvě jména.

Jsou tady určitá kritéria, ale obecně výběr dvou značek platí

Jména, která se už roky drží mimo módní vlny a hrají vlastní, starosvětsky poctivou hru. Mechanici je na zvedáku vídají minimálně, statistika jejich zásahů je nudně úsporná. A když se zeptáte, co koupit, dostanete odpověď bez dlouhého přemýšlení. Možná to zní staromilsky, ale chce to fakta. Podle šetření, které citují média napříč Evropou, včetně německého ADAC. K tomu přidávám osobní zkušenosti. Tento „průzkum“, který panuje mezi mechaniky, je široká shoda na tom, že prvním a nejpevnějším pilířem spolehlivosti je Toyota.

i

Japonská automobilka si drží pověst nepřekonatelné jistoty dlouhodobě, a nejsou to jen PR slogany. Reálný život ukazuje, že třeba Corolla a Camry patří mezi ta auta, která se prostě nezastaví, i když je majitel občas zanedbá. Corolla je evropským evergreenem, Camry zase oblíbencem na trzích, kde se jezdí dlouho a daleko – typicky v USA a Austrálii – a přesně tam se ukáže, jestli je technika navržená na tisíce bezproblémových startů, nebo jen na pěkný prospekt. Tohle není oslava bez detailu, ale připomenutí jednoduché rovnice.

Volkswagen má skvělá auta, ovšem je třeba je správně zařadit

Když funguje základ, není co rozbíjet. Toyota si tady dlouhodobě hraje s konceptem robustní mechaniky a předvídatelné údržby. Atmosférické benzínové motory, konzervativní automatické převodovky v řadě trhů, hybridní soustavy, které neženou baterii ani spalovák na hranu. V praxi to znamená méně tepelných šoků, méně namáhaných komponent a delší životnost spotřebních dílů. Mechanici vám řeknou, že k takovým autům se člověk nejčastěji vrací na běžný servis. Olej, filtry, brzdy, nikoli na odtahovce s motorovou katastrofou. Což je mimochodem to, co chci připomenout. To, že auta spolehlivých značek nejezdí do servisu s problémy neznamená, že tam nejezdí vůbec. Pravidelný a preventivní základ je zásadní pro všechna auta bez rozdílu.

i

Nicméně když už něco přijde, bývá to řešitelné bez obřích účtů. Druhá pozice možná pár lidem nadzvedne obočí, ale když se soustředíte na konkrétní období a provedení, dává smysl. Volkswagen. Ne obecně a bez výjimek, ale s důrazem na modely zhruba kolem roku 2010, které byly podle mechaniků poskládané z kvalitních dílů a lépe než průměr odolávaly běžnému opotřebení. Tohle je přesně ten moment, kdy se z hutné zkušenosti dílny stává praktická rada. Vyhnout se notoricky známým slabinám a mít jasno, které motory a převodovky z té doby si zaslouží dobré jméno. Ano, nad pár staršími jednotkami umí v dílně dodnes někdo protočit panenky.

Dlouhodobá spolehlivost stojí na pravidelném servisu

Pár problematických motorů z přelomu dekády si reputaci nevrátí. Ale kostra argumentu drží. Správně vybrané kusy drží poctivou laťku. Ještě jednou řeknu, že se tady vracíme o patnáct let zpátky v čase. Někdo by mohl namítat, že to už je až příliš. Ale já bych řekl, že ne a oponoval bych. Průměrný věk vozového parku v ČR se posunul a teď je to lehce přes šestnáct let. Takže jsme přesně v tom období, kde má VW svá želízka v ohni. Netvrdím nikomu, že nějaké nové ID nás všechny přežije. Ale Passat či Golf se správnými motory z té doby?

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Jistě, jezdí dnes a jezdit ještě budou. Jestliže se o ně majitelé starají a starat dál budou. Takže Toyota a Volkswagen. To říkají průzkumy a mechanici. Co ale vy? Jaká je vaše značka podle spolehlivosti ta nejlepší? A kterou byste si naopak do garáže nepustili? Budu moc rád za komentáře dole pod článkem. Já do značné míry s výběrem dvou zmíněných značek souhlasím.

Seznam značek a modelů

Značky:

  • Toyota
  • Volkswagen (VW)

Modely:

  • Toyota Corolla
  • Toyota Camry
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Golf

Jaká značka je nejspolehlivější podle vás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články