BMW hasí skandál s „měsíčními poplatky za výbavu“. Majitelé aut chtějí obrat o miliardy a je to jen začátek

Výrobcům nestačí, jak jsou nová auta drahá, snaží se peníze dohnat ještě jinde. Co třeba „pronájem výbavy“? Pro výrobce skvělé, pro motoristy výrazně méně. Více v našem článku

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Tak se nám tady začínají zavádět novoty. Už to není tak, že si naspecifikujtete (často nekřesťansky drahou) výbavu při zadávání vozu do výroby, abyste si jí pak užívaly po celou dobu ježdění s autem. Ne. Nám se bude víc líbit, když nám budete měsíčně platit. Za „pronájem“. A je úplně, jedno, že už to vlastně v autě máte a nám stačí tady na nějaké klávesnici stisknout „Enter“, abychom to na dálku spustili. Zkrátka to je pronájem, a my vás na něm „oholíme“, co to půjde. Vážně? To se na to podívejme.

Časy jsou zlé, Kamile. Tlusťochu, zaplať!

Co je vlastně základním principem celé operace? BMW (a není v tom zdaleka sama, abychom mnichovským nekřivdili) se rozhodla zprovoznit systém, postavený na milionkrát vyzkoušeném modelu „vyzkoušej a zaplať“. Všechny ty předplatitelské streamovací digitální služby, „prémiové“ předplatné magazínů atd. Mohli bychom pokračovat. Všichni vám nabídnou první měsíc (dva, tři měsíce) zdarma a pak za pouhých „od 99“ měsíčně… Na jak dlouho? Ideálně do skonání světa. Amen.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Na obranu automobilek je potřeba podotknout, že při nákupu vozidla objednané a zaplacené služby (neboli součásti výbavy) zůstávají jeho součástí po celou dobu, a co je hlavní, zůstávají funkční. Můžete tedy zůstat u klasického způsobu konfigurování výbavy svého vozu s tím, že co si zaškrtnete, to také dostanete. Můžete se také ale dostat například k ojetému vozidlu, které má výbavu sice zamontovanou, nicméně neaktivní (typicky vyhřívání sedadel u vozů z jižní Evropy apod.) Pak už je jen na vás, jestli zvolíte cestu aktivace a zaplacení (případně předplacení) dané služby.

Není tedy asi ani překvapivé, že se v tomto oblíbeném (a mimořádně dobře vydělávajícím, nutno dodat) modelu zhlédly i automobilky. Pochopitelně, v době, kdy je na každém novém autě v zásadě možné mnoho prvků dálkově vypnout nebo zapnout je to samozřejmě lákavé. Natolik hodně, že nelze odolat. Možná je nakonec pro výrobce ekonomičtější vyrobit automobil s vybranými prvky výbavy přítomnými ve voze vždy, bez ohledu na první objednávku, a pak je jen dle přání dodatečně aktivovat. A zákazník je může užívat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A platit, pochopitelně. Geniální, co říkáte? Zkrátka se domluvíte s výrobce sedaček, že odteď jenom jeden typ, ten dražší, s vyhříváním. Ve finále vás to vyjde levněji, než objednávat dva typy a montovat dvě jiné sestavy, takhle je to jednodušší. Když pak někomu nabídnete v listopadu, že mu funkci na dálku „odemknete“, zdarma na měsíc, a pak kupříkladu za 450 Kč měsíčně, co se asi stane? Minimálně do března vám bude pravidelně platit, co jiného. A od října znovu, případně si rovnou předplatí celý rok. Nebo si funkci „aktivuje bez omezení“, jednou pro vždy. Pochopitelně za citelně větší cenu, než je 450 korun.

„Nečekaně“ nemilé přijetí u zákazníků

A jakkoli se někomu takovýto způsob placení a „odemykání“ (již namontovaných) doplňků ve vozech může jevit jako nestandardní, není na druhou stranu ničím novým a převratným, a to ani u BMW. Podobným způsobem byly nabízeny kupříkladu mapové podklady či asistent dálkových světel. Vysoké náklady na vývoj a zdokonalování spalovacích motorů v souvislosti s požadavky EU, stejně jako přechod na elektromobilitu (zčásti vynucený opět EU) si zkrátka vybírá svou daň. A tu zaplatí pochopitelně zákazníci, třeba právě ve vyhřívaných sedačkách.

Nechali byste se přesvědčit na „pronájem“ doplňků v autě?

Zdroj: BMW
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články