BMW hasí skandál s „měsíčními poplatky za výbavu“. Majitelé aut chtějí obrat o miliardy a je to jen začátek

Výrobcům nestačí, jak jsou nová auta drahá, snaží se peníze dohnat ještě jinde. Co třeba „pronájem výbavy“? Pro výrobce skvělé, pro motoristy výrazně méně. Více v našem článku

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Tak se nám tady začínají zavádět novoty. Už to není tak, že si naspecifikujtete (často nekřesťansky drahou) výbavu při zadávání vozu do výroby, abyste si jí pak užívaly po celou dobu ježdění s autem. Ne. Nám se bude víc líbit, když nám budete měsíčně platit. Za „pronájem“. A je úplně, jedno, že už to vlastně v autě máte a nám stačí tady na nějaké klávesnici stisknout „Enter“, abychom to na dálku spustili. Zkrátka to je pronájem, a my vás na něm „oholíme“, co to půjde. Vážně? To se na to podívejme.

Časy jsou zlé, Kamile. Tlusťochu, zaplať!

Co je vlastně základním principem celé operace? BMW (a není v tom zdaleka sama, abychom mnichovským nekřivdili) se rozhodla zprovoznit systém, postavený na milionkrát vyzkoušeném modelu „vyzkoušej a zaplať“. Všechny ty předplatitelské streamovací digitální služby, „prémiové“ předplatné magazínů atd. Mohli bychom pokračovat. Všichni vám nabídnou první měsíc (dva, tři měsíce) zdarma a pak za pouhých „od 99“ měsíčně… Na jak dlouho? Ideálně do skonání světa. Amen.

Na obranu automobilek je potřeba podotknout, že při nákupu vozidla objednané a zaplacené služby (neboli součásti výbavy) zůstávají jeho součástí po celou dobu, a co je hlavní, zůstávají funkční. Můžete tedy zůstat u klasického způsobu konfigurování výbavy svého vozu s tím, že co si zaškrtnete, to také dostanete. Můžete se také ale dostat například k ojetému vozidlu, které má výbavu sice zamontovanou, nicméně neaktivní (typicky vyhřívání sedadel u vozů z jižní Evropy apod.) Pak už je jen na vás, jestli zvolíte cestu aktivace a zaplacení (případně předplacení) dané služby.

Není tedy asi ani překvapivé, že se v tomto oblíbeném (a mimořádně dobře vydělávajícím, nutno dodat) modelu zhlédly i automobilky. Pochopitelně, v době, kdy je na každém novém autě v zásadě možné mnoho prvků dálkově vypnout nebo zapnout je to samozřejmě lákavé. Natolik hodně, že nelze odolat. Možná je nakonec pro výrobce ekonomičtější vyrobit automobil s vybranými prvky výbavy přítomnými ve voze vždy, bez ohledu na první objednávku, a pak je jen dle přání dodatečně aktivovat. A zákazník je může užívat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A platit, pochopitelně. Geniální, co říkáte? Zkrátka se domluvíte s výrobce sedaček, že odteď jenom jeden typ, ten dražší, s vyhříváním. Ve finále vás to vyjde levněji, než objednávat dva typy a montovat dvě jiné sestavy, takhle je to jednodušší. Když pak někomu nabídnete v listopadu, že mu funkci na dálku „odemknete“, zdarma na měsíc, a pak kupříkladu za 450 Kč měsíčně, co se asi stane? Minimálně do března vám bude pravidelně platit, co jiného. A od října znovu, případně si rovnou předplatí celý rok. Nebo si funkci „aktivuje bez omezení“, jednou pro vždy. Pochopitelně za citelně větší cenu, než je 450 korun.

„Nečekaně“ nemilé přijetí u zákazníků

A jakkoli se někomu takovýto způsob placení a „odemykání“ (již namontovaných) doplňků ve vozech může jevit jako nestandardní, není na druhou stranu ničím novým a převratným, a to ani u BMW. Podobným způsobem byly nabízeny kupříkladu mapové podklady či asistent dálkových světel. Vysoké náklady na vývoj a zdokonalování spalovacích motorů v souvislosti s požadavky EU, stejně jako přechod na elektromobilitu (zčásti vynucený opět EU) si zkrátka vybírá svou daň. A tu zaplatí pochopitelně zákazníci, třeba právě ve vyhřívaných sedačkách.

Nechali byste se přesvědčit na „pronájem“ doplňků v autě?

Zdroj: BMW
Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články