BMW hodilo vidle do snahy EU a nová M3 dostane nečekaný motor. Elektrikáři pozor, bude totiž spalovací

Milovníci divize M si mohou oddechnout, M3 v nové generaci kromě elektřiny pojede stále na spálený benzín.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Jednu věc víme jistě. Nové BMW M3 vyvolává mnoho spekulací. Víme totiž, že model bude poprvé v historii k dispozici v plně elektrické verzi. Šok pro všechny, nepřekonatelná věc pro puristy a příznivce značky. Byť 800voltová architektura zajistí výkon přes 700 koní a elektrická verze bude nepochybně nejvýkonnější M3 všech dob. Na to ale většina skalních nadšenců nečeká. Přesto ale v redakci AutoŽivě vidíme světlo na konci tunelu. BMW a divize M jsou pro automobilové nadšence pojem, který v sobě nese tradici i neustálou snahu posouvat hranice.

Elektrické M3 bude, dostane sourozence s klasickým motorem

V době, kdy se automobilový svět žene vstříc elektrifikaci, přichází z Mnichova zpráva, která působí skoro jako zázrak. BMW prý totiž oficiálně potvrdilo, že pracuje na zcela novém spalovacím motoru pro příští generaci modelu M3. A to je informace, která v dnešní době opravdu stojí za pozornost. Právě M3 je pro mnoho řidičů a fanoušků synonymem sportovního sedanu, který dokáže nabídnout nejen špičkový výkon, ale i každodenní použitelnost. Plus charakter, který se s elektrickým pohonem zatím jen těžko napodobuje.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: BMW

Když se podívám na historii M3, je jasné, že každý nový motor znamenal malou revoluci. Od atmosférických čtyřválců přes legendární řadové šestiválce až k osmiválci. Tady si neodpustím vzpomínku. Osmiválcová M3 byla mým prvním autem na Severní smyčce. Smyk hned v třetí zatáčce byl nevyhnutelný. Nicméně jdeme dál, až po současné přeplňované jednotky. Vždy šlo o technickou špičku své doby. Právě proto je zpráva o vývoji zcela nové generace spalovacího motoru tak zásadní. V době, kdy se většina automobilek soustředí na elektromobily a hybridy, BMW jasně ukazuje, že na tradici a emoce za volantem nezapomíná.

Kdo jede v M3, nechce, aby motor bzučel, ale vyl a bručel

Podle dostupných informací bude nový motor určený nejen pro M3, ale i pro další modely divize M. Zatím se sice neví, jestli půjde opět o řadový šestiválec, nebo se inženýři pustí do něčeho odvážnějšího. Už teď je jasné, že půjde o šestiválcovou jednotku, která bude muset splnit ty nejpřísnější emisní normy a zároveň nabídnout výkon a charakter, jaký od M3 všichni očekávají. BMW přitom otevřeně přiznává, že vývoj nového motoru je odpovědí na poptávku zákazníků, kteří stále chtějí zažít ten pravý pocit z jízdy, zvuk a odezvu, kterou elektrický pohon zatím nabídnout neumí.

iZdroj fotografie: BMW

Jdou fámy, že nový motor má být navržený tak, aby byl maximálně flexibilní. Tak, aby zvládl jak čistě spalovací provoz, tak i případnou elektrifikaci v podobě mild-hybridu nebo plug-in hybridu. To je v dnešní době prakticky nutnost, protože bez elektrické podpory už moderní motory jen těžko splní přísné limity CO2. BMW ale zároveň slibuje, že základní charakter zůstane zachován, tedy vysokootáčkový projev, okamžitá reakce na plyn a zvuk, který je pro M3 typický. A že se nestane to, co u Mercedesu.

iZdroj fotografie: BMW

Tedy pokles počtu válců na čtyři. Vývojáři z M divize si jistě dají záležet tak, že nový motor bude navržený s ohledem na budoucí legislativu, ale zároveň s maximálním důrazem na radost z jízdy. To znamená nejen vysoký výkon, ale i nízkou hmotnost, kompaktní rozměry. A možnost kombinace s manuální převodovkou? To je dnes už rarita.

Právě manuál je pro mnoho fanoušků M3 klíčovým prvkem, který dělá z jízdy opravdový zážitek. BMW si to snad dobře uvědomuje a najde cestu, jak tuto možnost zachovat i v příští generaci. Jak to celé dopadne? Uvidíme. Mám ale obavu, že pokud teď bude M3 se spalovacím motorem, tak další generace už se tohoto privilegia nedočká.

Je to správná cesta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články