Objevil šéf BMW způsob, jak zrušit unijní zákaz spalovacích motorů? Tento argument může změnit hru

Šéf BMW zdá se objevil Ameriku, teď ještě aby to samé došlo zaslepencům v Evropském parlamentu. Jinak skončíme velmi špatně.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Začnu osobním přáním. Je mi jasné, že jeden hlas, jakkoliv zvučný z pozice generálního ředitele velké automobilky, nic nevyřeší. Přál bych si to. Zrušení unijního zákazu prodeje spalovacích aut. To je téma, které v poslední době rezonuje napříč automobilovým průmyslem i společností. Evropská unie stanovila cíle, podle kterých by měla být do roku 2035 ukončena výroba a prodej nových vozidel se spalovacími motory. To všichni víme, stejně jako to, že elektromobilita je slepá cesta. Nebo dost trnitá, s cílem, jehož není snadné dosáhnout. Pokud vůbec.

Vědí to asi všichni, ale ne všichni to přiznávají. Elektromobily ne!

Zákaz aut se spalovacími motory má usnadnit přechod k plné elektromobilitě. Má snížit emise skleníkových plynů a přiblížit Evropu klimatické neutralitě. Ale co když tento plán není přijatelný? Existuje cesta, dá se zákaz zrušit nebo upravit? K tomu se vyjádřím úplně na konci článku. Faktem je, že se ozývají nejenom motorističtí novináři, nespokojení zákazníci, obecní kritici. Ale i vědci s mnohaletou praxí nebo generální ředitelé velkých firem. Jedním z nejhlasitějších kritiků zákazu je šéf BMW Oliver Zipse. Ten nedávno uvedl, že jediným reálným způsobem, jak by tento zákaz mohl být zrušen, je prokázat, že elektromobily skutečně nejsou ekologičtější než spalovací auta.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Argumentuje tím, že životní cyklus elektromobilu, včetně výroby baterií, těžby surovin a výroby elektřiny, je emisně náročnější než provoz moderních spalovacích motorů. Tato otázka je stále předmětem odborných debat a nová data by mohla mít zásadní dopad. Myslím, že budou mít zásadní dopad. Není to jenom ředitel BMW, nedávno jsem psal o uznávaném vědci, který se věnuje tomuto problému už víc jak 10 let. A říká vlastně to samé. Přímo kritizuje klimatickou politiku Německa, nepřímo tak kritizuje klimatickou politiku Evropské unie.

Agresivní gorila z BMW vystartovala (s tyčí v ruce) po cyklistovi. Natáčel, zatímco ho drahá polovička bránila vlastním tělem

Jednoduše řečeno, elektromobily nejsou ekologické. Zipse varoval před důsledky zachování zákazu už během pařížského autosalonu, když řekl: „Evropa musí zrušit svůj plán zakázat prodej nových automobilů vypouštějících fosilní paliva od roku 2035, aby snížila závislost na čínském dodavatelském řetězci baterií.“ Není to ale jen hlas přímo z výroby, hlas z Německa. Je tady i politická reakce, mezi nejvýznamnější politiky volající po revizi klimatických plánů patří italský premiér Giorgia Meloni. Současnou strategii nazývá „sebezničující“. A kritizovat stávající průběh a vývoj začínají i francouzské automobilky, jakkoli Luca de Meo je také Ital.

Kritika od automobilek míří na zákaz, reálně se nic neděje

Co se dá tady dělat, když nemá zůstat jenom u slov a jednotlivé kritiky? Možností by bylo vytvoření koalice států, které by proti zákazu vystupovaly společně a jednotně. Již nyní existují členské státy, jež vyjadřují obavy z ekonomických a sociálních dopadů zákazu. Například Česká republika, Polsko nebo Maďarsko často varují před ztrátou pracovních míst v automobilovém průmyslu, který je na výrobě spalovacích motorů stále velmi závislý. Pokud by se více států spojilo, mohly by vytvořit blok, jenž by mohl prosadit revizi nebo zmírnění současných plánů. Jenže to už je tak trochu s křížkem po funuse.

iZdroj fotografie: Evropská unie / Creative Commons / CC-BY-SA

A hlavně, pokud si pamatuji, bylo to za českého předsednictví EU, kdy byla tato ekonomická zvrácenost schválena. Zipse varuje, že zachování zákazu povede k „obrovské kontrakci“ evropského automobilového průmyslu. Povede? Už se to děje. Jsou tady vysoká cla na čínské elektromobily jako „ochrana“ evropského trhu před asijským šmejdem. Ve skutečnosti tu ale máme evropskou neschopnost konkurence. Mrzí mě, že to říkám, ale Evropa je mrtvá a jen se hýbe v posmrtné křeči. A my si to nechceme přiznat. Nebo se pletu a ještě není pozdě.

Evropský trh už asi dostal poslední ránu, čeká na tu z milosti

Ale ke konci už nám toho moc nechybí. Je smutné, že tady máme technologické inovace, například syntetická paliva. Tato paliva, známá jako e-paliva, by mohla být ekologickou alternativou, která by umožnila pokračování provozu spalovacích motorů bez výrazných emisí. Smutné je to, že tato paliva mohou být teď hned alternativou za klasické pohonní hmoty. Většina současných i starších aut na ně může jezdit bez úpravy.

Přesto nám EU zarytě diktuje do aut elektřinu. Kterou nejsme schopni dostatečně vyrábět. Evropa je rozdělena. Na jedné straně je tlak na ekologii, na druhé obavy z ekonomických a sociálních dopadů. A zatímco někteří věří, že elektromobilita je cestou budoucnosti, jiní vidí budoucnost v rozmanitějších přístupech, které zahrnují syntetická paliva, hybridy nebo další inovace. Myslím si, že je rozdělena zbytečně.

iZdroj fotografie: BMW

Že řešením je jak elektřina, tak i další typy pohonů a technologických řešení. Ale v přirozeném mixu, jak kdo potřebuje. A ne podle dikce politiků. Řešení máme pod nosem, jen před ním kvůli EU zavíráme oči a děláme, jakože se nám nic nemůže stát. Jenže ono může. Krach. Kolaps. Chaos. Že jsme na vrcholu civilizace? To si v Římě mysleli také, než ho Nero v touze po nové společnosti vypálil do základu.

Souhlasíte s názorem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články