Změny v bodovém systému 2024: Čtyři pásma pokut, vyšší tresty a další novinky pro řidiče jsou zde

Nový bodový systém pro rok 2024 přináší kromě vyšších pokut i důslednější oddělení bagatelních a závažných přestupků, stejně jako omezení pro tzv. prvořidiče.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Změny v bodovém systému jsou již definitivně jisté, ve středu 2. srpna návrh podepsali i senátoři a nyní na něm chybí již jen podpis prezidenta, což se dá však považovat v zásadě za formalitu, i s ohledem na vřelý vztah našeho prezidenta k čemukoli na 2 nebo 4 kolech. Můžeme tedy očekávat na jednu stranu zjednodušení bodového systému, na druhou stranu zpřísnění pokut za některé přestupky, stejně jako nekompromisní přístup policie při jejich posuzovaní. Jaké změny nás tedy čekají? Pojďme se nyní na všechny podívat společně.

Cílem je oddělit bagatelní přestupky od těch opravdu závažných

Informace k této problematice uvádí ministerstvo dopravy na svých stránkách. „Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních. Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Jinými slovy, přestaňme zbytečně šikanovat bagatelní přestupky, a naopak dejme pocítit trest těm, kdo denně ohrožují sebe i ostatní řidiče.

Čtyři pásma pokut

Čtyři pásma pokut na místě

  • do 1 500 Kč
  • 1 500 Kč
  • 2 500 Kč
  • 5 000 Kč

Pevné částky = žádný prostor pro korupci, bude tedy jasné, jaká bude bloková pokuta na místě. Počítá se s rozšířením okruhu přestupků, které lze vyřídit pokutou na místě. 

Čtyři pásma pokut ve správním řízení

  • 2 000 – 5 000 Kč
  • 4 000 – 10 000 Kč
  • 7 000 – 25 000 Kč
  • 25 000 – 75 000 Kč – jen pro ty nejzávažnější přestupky, jako je odmítnutí testu na alkohol a drogy nebo řízení bez řidičského oprávnění.

Vrcholná radarová technologie nahání našim řidičům hrůzu: Ve vteřině umí dát pokutu za 11 různých přestupků

S tím nelze než souhlasit. Nepoměr mezi tresty za jednotlivé přestupky je dlouhou dobu předmětem diskusí mezi motoristy, sankcionovat třemi body ty v zásadě malicherné a šesti body naopak úmyslné, zdraví či život ohrožující je zásadní nepoměr. Podobný nepoměr je pak i ve výši pokut – za ty opravdu závažné by měly být i drakonické tresty, aby si hříšníci pro příště uvědomili, co je může postihnout. Ono kupříkladu 75 tisíc bude „bolet“ v zásadě každého, za to je již spousta pěkných věcí.

Za odmítnutí testu na alkohol máte krásné nové elektrokolo

Jak vidíme v tabulce nejzávažnějších přestupků, za odmítnutí testu na alkohol může být nově právě oněch 75 000 korun, což by některé (nejen naše zpěvácké celebrity) mohlo překvapit. Podobně se razantně zvyšuje postih za jízdu na červenou: z v podstatě směšných 5 000 korun může být i 25 000 korun. Povede se vám to dvakrát do měsíce? Doma vás rozhodně milovat nebudou. Za to mohla být Dominikánská republika, případně Kanárské ostrovy all inclusive. Takhle bude maximálně podpora státního rozpočtu. Ne že by to nepotřeboval.

iZdroj: Ministerstvo dopravy

Oproti minulému volebnímu období obsahuje návrh zákona dvě novinky: Možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17, a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. „V prvních dvou letech bude pro řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, musejí se podrobit dvěma konkrétním školícím nástrojům – dopravně psychologickému pohovoru a školení začínajících řidičů,“ vysvětluje ministr dopravy.

Poloviční bodové konto pro prvořidiče

Jedná se o model přejatý z Velké Británie – podle něj bude mít začínající řidič po 2 roky místo současné 12bodové hranice poloviční, tedy 6bodovou, po jejímž dosažení může přijít o řidičský průkaz. Nejedná se ale nutně o mladé řidiče – řidičák na zkoušku se bude týkat takzvaných prvořidičů, což mohou být i lidé starší, kteří se rozhodli absolvovat autoškolu později. Řidiči s krátkou praxí jsou totiž podle statistik častými viníky dopravních nehod s vážnými následky.

Student autoškoly přišel na řidičské zkoušky. Komisař to nevydržel a po chvíli ho odvezl rovnou na policii

Shrnutí změn závěrem: větší odlišení bagatelních a závažných přestupků, u těch druhých pak i citelnější sankce včetně delších zákazů řízení motorových vozidel, „řidičák na zkoušku“ a omezení řidičů s minimem zkušeností. Vypadá to, že by to mohlo fungovat. Jak to vidíte vy, co říkáte na nový bodový systém 2024? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme! 

Mají podle vás pokuty vůbec smysl? Nebo byste je radši kompletně zrušili?

Zdroj: MDČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
79 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články