Ať už souhlasíte nebo ne, elektřina bude s největší pravděpodobností budoucností automobilismu. Mnoho automobilek investuje do vývoje, který by měl udělat jejich auta lepší proti konkurence. Aktuálně jeden souboj vrcholí. Odstartovala ho Toyota, ale ta není jedinou automobilkou, která bojuje o prvenství.

Cílem je vyrobit baterii s pevným elektrolytem

Nebudeme zacházet do velkých detailů. Pokud se podíváme na současné baterie, mají jedno společné. Využívají takzvaný elektrolyt, který je v tekutém stavu. Cílem je změnit její konstrukci tak, aby byl onen tekutý elektrolyt nahrazen látkou v pevném skupenství. A důvod? Je to kapacita baterie. Při stejné velikosti by měl mít tento nový typ zhruba dvojnásobnou kapacitu oproti současným lithium-iontovým akumulátorům. To by v praxi znamenalo až dvojnásobný dojezd. Velký problém mnoha elektromobilů by mohl být vyřešen.

Tím však výhody nekončí. Nový typ elektrolytu má přinést i výhodu při nabíjení. To se ze současných hodin může zkrátit na desítky minut, dost možná i minuty. Záleží hlavně na výkonu nabíjecí stanice. Kladem celé konstrukce baterie je to, že negeneruje tolik tepla.

Toyota jako první

Jako první se do vývoje pustila Toyota, která má celkem odvážné plány. Patrně je se současným vývojem spokojena a vše jde podle plánů. To proto, že Toyota oznámila, že typ baterie s elektrolytem ve formě pevné látky představí již v létě roku 2020. Od současné doby zhruba za rok. To už naznačuje, že vývoj finišuje a dojde do zdárného konce.

Toyotě se chce postavit General Motors




Nedávno se Toyotě objevil jeden silný soupeř. A tím je General Motors. Jako by snad Spojené státy americké chtěli porazit Asii, jelikož vláda poskytla General Motors dotaci ve výši 2 miliony USD. A to právě na vývoj baterií, které by měly mít pevný elektrolyt. Nutno však říci, že čas Američany celkem výrazně tlačí a na představení své verze mají jenom rok – pokud Toyota svůj termín dodrží.

Na baterii pracuje i aliance Renault – Nissan – Mitsubishi

Do souboje o vývoj nových baterií se zapojila také aliance Renault – Nissan – Mitsubishi. Trojice automobilek však uvedla, že jejím cílem není soupeřit o prvenství. Jejím cílem je vyrobit opravdu špičkový produkt. Závazný termín už padl. Je spojený s rozmezím let 2025 – 2030, kdy se má objevit první vůz s baterií, který bude mít elektrolyt ve formě pevné látky. Aliance Renault – Nissan – Mitsubishi mí na vývoj celkem dost času.