Na silnicích začneme potkávat auta, která mají brzdová světla vpředu. První fotografie, jak vypadají

Není to dokonalé řešení, ale je to krok správným směrem. V kombinaci s dalšími bezpečnostními prvky tak mohou být silnice bezpečnější.

i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
                   

Každý řidič ví, že brzdová světla svítí vzadu a mají červenou barvu. Je to něco, co vnímáme od dětství na silnici, co se učíme v autoškole. Co platí už desítky let. V redakci AutoŽivě jsme o této novince nedávno už referovali a teď tady máme další krok. Ne, není to u nás, ale je to hned vedle. Poslanci Národní rady na Slovensku schválili novelu zákona, která na tamní cesty oficiálně pouští úplnou novinku. Přední brzdové světlo. Ne, nejde o žert ani o překlep. Přední brzdové světlo bude na Slovensku novým legálním bezpečnostním prvkem a je jen otázkou času, kdy se podobná úprava objeví i v českém právním řádu.

Vzadu fungují brzdová světla dekády, vepředu to bude nové

Zjišťovali jsme, o co přesně jde a jaký to má smysl. Přední brzdové světlo je dodatečné, nepovinné světlo, které se montuje na přední část vozidla. Jeho jediným účelem je signalizovat zpomalování a brzdění vozidla lidem, kteří se nacházejí před autem. Týká se to tedy především chodců na přechodech, cyklistů nebo řidičů protijedoucích aut v křižovatkách. Světlo se aktivuje automaticky v momentě, kdy řidič stlačí brzdový pedál. A svítí současně se zadními brzdovými světly.

iZdroj fotografie: Frontbrakelights

Hlavní motivací pro tuto změnu zákona je podle předkladatelů zvýšení bezpečnosti silničního provozu. V dnešní době je čím dál větší problém s nepozornými účastníky provozu, především chodci. Mnozí z nich vstupují na přechod bez toho, aby se podívali, často se sluchátky na uších nebo pohledem upřeným do mobilního telefonu. Takový zombie chodec nedokáže z běžného chování auta odhadnout, zda řidič brzdí nebo se k němu jen blíží. Zatímco zadní brzdová světla vidí pouze řidič za vámi, toto přední má dát jasný a nezaměnitelný vizuální signál „brzdím, dávám ti přednost“ právě lidem na přechodu. Teď to nejdůležitější. Ne, opakuji, ne.

Jde o volitelný doplněk a ne povinnou součást výbavy vozu

Přední brzdové světlo nebude povinné. Schválená novela zákona jen umožňuje, tedy legalizuje jeho používání na slovenských cestách. Dosavadní zákon totiž takový prvek neznal a jeho montáž byla v podstatě nelegální. Po novém si ho budou moci výrobci aut začít montovat do nových modelů, nebo si ho budou moci majitelé legálně nainstalovat dodatečně. Jakkoli poslanci novelu zákona o silničním provozu už schválili, na tuto konkrétní novinku si budeme muset počkat. I když se původně hovořilo o druhé polovině roku 2026, finální znění je jiné. Podle schválené novely se tak možnost legálně používat přední brzdové světlo dostane do zákona až od roku 2029.

iZdroj fotografie: Frontbrakelights

Na to, než tuto inovaci reálně uvidíme na slovenských a možná i českých cestách, si tedy ještě pár let počkáme. Ale pojďme se na celou věc podívat trochu podrobněji. Proč vlastně někdo přišel s nápadem montovat brzdová světla dopředu? Odpověď je jednoduchá a zároveň trochu smutná. Moderní svět je plný rozptýlení a chodci jsou čím dál víc odpojení od reality kolem sebe. Sluchátka v uších, oči v telefonu, myšlenky někde úplně jinde. Vstupují na přechod mechanicky, často bez jakéhokoli vizuálního kontaktu s řidičem. A právě tady vzniká nebezpečná situace.

Myšlenka je dobrá a vlastně nemá žádné negativní stránky

Řidič vidí chodce, začne brzdit, ale chodec nemá žádnou zpětnou vazbu o tom, že auto skutečně zpomaluje. Vidí jen přijíždějící vůz a musí odhadnout, zda se zastaví nebo ne. Zadní brzdová světla v tomhle případě nepomůžou vůbec. Svítí směrem dozadu a chodec před autem je nevidí. Může sice vnímat změnu rychlosti auta, ale to vyžaduje pozornost a schopnost odhadnout vzdálenost a rychlost, což je přesně to, co chodci nedělají.

iZdroj fotografie: Frontbrakelights

Přední brzdové světlo má být jasným signálem. Viditelným, okamžitým a nezaměnitelným. Když řidič šlápne na brzdu, rozsvítí se nejen zadní červená světla, ale i světlo vpředu. Chodec na přechodu tak dostane vizuální potvrzení, že auto brzdí a že mu dává přednost. Je to vlastně velmi jednoduchý princip, který může zachránit životy.

Dali byste si to na auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články