Vizuální rozdíl je minimální, ale finanční značný, pokud by člověk parafrázoval filmovou klasiku. Jde o zákaz předjíždění.
Červené čáry na vozovce jsou na první pohled detail. Ne každý je zná, ne každý je viděl a ne každý ví, co znamenají. A rozhodně ne každý ví, jak se chovat a zda je smí či nesmí přejíždět. V redakci AutoŽivě pravidelně referujeme o novém dopravním značení. Nové dopravní značení. Že je tak nové, že jde o pruhy, kterých si leckdo ani nevšimne? Že se stanou pro řidiče velmi rychle noční můrou, která je bude pronásledovat ještě dlouho po zaparkování auta v garáži? Ne, není třeba se obávat. Nové dopravní značení se neobjevilo jen tak náhodou, jeho význam je velmi přesně určený. Přitom co je nejdůležitější, porušení pravidel se citelně prodraží.
Není čára jako čára, stačí změna barvy a všechno je jinak
Jenže ne u nás. Je to čára. Ale není to jen obyčejná bílá čára, která rozděluje jízdní pruhy a kterou vnímáme už podvědomě. Nýbrž jde o výrazné barevné značení, jež má jednoznačně odradit každého, kdo by si myslel, že „to přece není nic dramatického“. Opak je pravdou a jsou za to velmi vysoké pokuty. Smysl červené čáry je ukázkou snahy úřadů kontrolovat řidiče, kteří riskují své zdraví a životy. Poprvé se čára objevila na silnici A-355, která spojuje španělská města Cartama a Marbella. Historie?
Když byla v roce 2014 silnice otevřena, očekávalo se, že po ní projede až 7 000 aut denně. A realita? V současné době jezdí 20 000 aut za den. Nejenom jezdí. Jezdí a riskuje. Tak, že předjíždí na úsecích s klasickou bílou nepřerušovanou čárou. Tak musela přijít změna. To když se bohužel skutečně potvrdilo a ukázalo, že jednoduchá plná čára nestačí k odrazení řidičů od nebezpečného předjíždění. Místní úřady se rozhodly nebezpečí v této oblasti konkrétně zdůraznit. Už asi víte jak. Kompetentní orgány přidaly výraznou červenou čáru podél čtyřkilometrového úseku poblíž města Coin.
Je to psychologická věc, červená barva evokuje nebezpečí
Barva má upoutat pozornost řidičů a varovat je, že předjíždění v tomto místě je skutečně nebezpečné. Má to psychologický účinek, protože červená je spojována s varováním a nebezpečím. Je to křiklavější než bílá barva. A funguje to. Jak je to jinde? Myslím tím s pokutami? Třeba v sousedním Polsku má ignorování plné čáry za následek pokutu v přepočtu asi 1 100 Kč a 5 trestných bodů. Z maximálních 24 tedy nic, co by člověk asi neustál. Jak je to u nás?
Porušení zákazu předjíždění je za 4 500 Kč až 5 500 Kč na místě, popřípadě 7 000 Kč až 25 000 Kč ve správním řízení. A k tomu 6 trestných bodů. Rovná polovina. A ignorování červené čáry ve Španělsku? To má za následek pokutu 10 000 Kč v přepočtu z eur plus 4 trestné body. Z celkových dvanácti u starších řidičů a pouhých 8 u začátečníků. Španělé se s tím tedy moc nemažou.
Pokud někdo s autem na úseku vyznačeném červenou linií čáru přejede, zaplatí pokutu. Která je až osmkrát vyšší než v případě běžného porušení jiného pravidla. Stačí malá neznalost a sankce přichází jako studená sprcha. Logika zavádění červených čar je přitom jednoduchá.
U nás to není, a jak se zdá, tak zatím ani nebude, je to chyba?
Mají zamezit tomu, aby řidiči porušovali předpisy, docílit, aby nepředjížděli na plné čáře tam, kde je to nebezpečné. Zajímalo by mě, co si o konceptu červené plné čáry myslíte vy. Zda je podle vás červená čára větší bariérou než klasická bílá čára. V komentářích pod článkem děkujeme za vaše názory. Já za sebe mohu říct jedno. Nepředjíždím na plné. A červenou bych chápal jako skutečnou výstrahu, že „tady ne“.