Oblíbená Dacia je po faceliftu a stojí pár kaček. Na tohle auto jsme čekali, řidiči se dočkali nejvyšší slevy

Díky výbornému poměru výkon/cena byla Dacia v Čechách vždy velmi oblíbenou značkou. Nejnovější a nejmenší model by tomu mohl dále pomoci.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Rumunská Dacia (vlastněná francouzským Renaultem) udělala za poslední dva roky ohromný skok, co se modelové nabídky, designu i zpracování týče. Designérský tým pod vedením šéfdesignéra Davida Duranda otočil kormidlem a narýsoval Dacii specifický design se zcela jedinečnou maskou, prosvětleným logem a celkově „outdoorovým“ stylem. A zabralo to. Jak Jogger, tak nový Duster vypadají zcela skvěle. A nyní k nim přibyla nejmenší Dacie. Pojďme se na ni podívat společně.

Začátky s Renaultem 8 a 12, Sandero a Jogger pokračují

Malý Spring stál vždy tak trochu stranou pozornosti médií, zaměřených spíš na „stálice“ z nabídky Dacie v podobě Dusteru. Vyráběný v Číně navíc s sebou nenese onen evropský étos „Made in EU“. Není to zkrátka evropské auto z továrny Dacie v rumunské Mioveni, nedaleko města Pitesti. Kde už roku 1968 začala výroba Dacie 1 100, což nebylo nic jiného než licenční Renault 8. A kde 23. srpna 1969 začala výroba i u nás dobře známé Dacie 1 300, což byl pro změnu licenční Renault 12. Kdeže ty časy jsou.

Dacia se mění k nepoznání. Její auta teď chce každý Čech, podívejte se na nový kurs značky

Dacia Spring se jako elektromobil vyrábí v Číně, kde ho pro Renault vyrábí druhá největší čínská automobilka Dongfeng ve městě Š-jen. Je osazen malou, lehkou baterií s kapacitou 26,8 kilowatthodin, poskytujících Springu dojezd více než 200 km v městském provozu. Malá velikost baterie byla v době uvedení vozu v roce 2021 v některých médiích kritizována, ale zůstává nezměněna. Je to zajímavá cesta „na druhou stranu“, snažit se postavit lehký elektromobil s menší baterií, který bude mít (díky nízké hmotnosti) nižší spotřebu než konkurence.

Menší baterie a nízká hmotnost coby promyšlená konstrukce

Dacia ostatně vždy uváděla, že malá baterie znamená, že celková hmotnost Spring může být udržována na nízké úrovni. Faceliftovaný Spring váží jen o 6 kg více (celkem 948 kg) než současný model, ale je stále výrazně lehčí než konkurenční modely, které váží přes 1 100 kg i více. Navíc nízká hmotnost Spring zaručuje, že dojezd 200 km je realistický údaj a více než dostačující pro jízdu ve městě, říká Dacia.

iZdroj fotografie: Dacia

Dacia vyhodnotila údaje anonymně shromážděné prostřednictvím systému On Board Diagnostic ze skutečných jízd majitelů. Z pěti největších evropských trhů Dacia vyplynulo, že průměrný majitel Springu vykoná čtyři cesty denně, celkem 37 km při průměrné rychlosti 37 km/h. Dacia také uvedla, že 75 procent sledovaných majitelů nabíjí jednou týdně. Přičemž 75 procent z nich využívá 220voltové domácí nabíjení. Jinými slovy, malý Spring je využívaný jako městské vozítko a i malá baterie dostačuje. Zvláštní? Jak se to vezme.

Dobití za noc i ze zcela obyčejné zásuvky

Se standardní, 7kW palubní nabíječkou na střídavý proud trvá Springu méně než 11 hodin, než se plně nabije se standardní 10ampérovou 220voltovou domácí zásuvkou, a méně než 7 hodin se 16ampérovou zásuvkou. S volitelnou DC 30kW nabíječkou na stejnosměrný proud pomocí nástěnného boxu (tzv. wallboxu) trvá nabití na 80 procent z 20 procent 45 minut, uvedla Dacia. Přepracovaný Spring má mít spotřebu energie kolem 14,6 kWh na 100 km v cyklu WLTP, což odpovídá 14,5 kWh současného modelu.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

To se promítá do průměrného dojezdu 183 km v rámci cyklu WLTP a více než 220 km při jízdě ve městě, uvedla Dacia. U přepracovaného Springu dala Dacia přední části nové logo značky a zvýraznila světla v černém podpisu nejnovější generace. Tyto drobné změny mají silný vizuální dopad a zařazují Spring po bok Dusteru, Sandera a Joggeru. Plastové obložení, podobné obložení použitému na novém Dusteru, bylo přidáno k ochraně celého obvodu vozu a dodalo mu odvážnější vzhled ve stylu malého SUV.

Šéf designu Dacie vytvořil nový styl pro celou modelovou řadu

„Také jsme přidali kontrastní barvu do předního a zadního nárazníku, abychom do těchto oblastí vnesli nějakou animaci,“ řekl šéf designu Dacie David Durand při předvádění vozu v Paříži. Durand dále uvedl, že Dacia také přidala extra ochranu na části karoserie, které jsou při jízdě ve městě vystaveny riziku poškrábání. Jinými slovy, z malého vozítka je „malé SUV“, v tomto případě tedy spíš malý městský crossover. Co jej bez problémů dobijete za noc i ze zcela běžné domácí zásuvky 10A.

Nový interiér a LCD z nového Dusteru

Dacia důkladně předělala vnitřek Springu, aby se zbavila levných plastů a nepohodlných sedadel, která byla silně kritizována. „Kompletně jsme předělali interiér, a to nám umožnilo zacházet s povrchy trochu jinak. Také jsme maximalizovali úložné prostory s možností uzamykatelné odkládací schránky,“ říká Durand. Z hlediska konektivity je nový Spring standardně dodáván se 7palcovým sdruženým přístrojovým panelem pro řidiče. Centrální 12palcová multimediální dotyková obrazovka je standardem u verze s nejvyšší výbavou Extreme. Na přání pak i pro střední úroveň Expression.

iZdroj fotografie: Dacia

Tyto obrazovky jsou převzaty z nového Dusteru a zvyšují tak pro značku Dacia úspory z rozsahu. Jsou také velmi pokročilé pro levné miniauto, jako je Spring. A to nejzajímavější nakonec: Dacia se s modelem Spring míní zařadit do čím dál nabitějšího segmentu elektromobilů „kolem 20 000 eur“, neboli kolem půl milionu korun. Cena pro Německo je stanovena na 22 750 EUR bez pobídek, pro Itálii pak 21 450 EUR. Nechme se překvapit, za kolik bude Spring nabízen u nás.

Přesvědčil by vás nový Spring na elektromobilitu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články