Chiptuning motoru má své přínosy a rizika. Opravdu zvýší výkon a sníží spotřebu?

                   

Mnoho majitelů automobilů sní o tom, že jejich auto bude rychlejší a úspornější. Jiní nejsou spokojeni s továrním nastavením a již viděli kamaráda se stejným autem, kterému to jezdí mnohem lépe. Přemýšleli jste někdy o ladění čipů? Potom byste měli vědět co chiptuning dokáže a co riskujete.

Touha vylepšovat stávající techniku je něco, co má v krvi řada českých motoristů.h Mnoho z nic raději upravuje a vylepšuje svůj stávající vůz,než aby si pořídili nový. Auto – jedna z nejdražších věcí, které si v životě někdo pořídí – se postupem času stává nudným a touha “povrtat” se v něm je čím dál lákavější. A pak je tu spousta tipů z internetu, kde vše vypadá tak snadno: připojte kabel do konektoru OBD2, nahrajte nový software a váš plnokrevník, ze kterého se stala stará herka, znovu zadube kopyty. Odkaz na stažení program je zpravidla přiložen. Celé se to jmenuje „chiptuning“. Blábol, nebo realita?

iZdroj fotografie: Unsplash

Stojí začít s jednoduchým a věčným: na každém mýtu je špetka pravdy. Ve velké většině moderních motorů skutečně existuje možnost zvýšení výkonu, který je elektronikou záměrně „přiškrcený“. Proč? Jako obvykle existuje několik odpovědí.

Za prvé, výrobce touží po tom, aby jeho motor sloužil dlouho, a proto různými triky snižuje zatížení jednotky. Zadruhé, někdy je výkon snižován kvůli spotřebě nebo  zdanění, které je v některých zemích vyšší u výkonnějších aut. Třetím bodem je ekologie. Chcete-li dosáhnout požadovaných emisí, můžete nainstalovat řadu drahých zařízení nebo motor jednoduše „dusit“ pomocí softwaru.

Nezapomeňte na další „triky“ výrobců automobilů: auta se prodávají v různých konfiguracích, a podle toho mohou být vozy s různými softwarově. Změníme program a získáme celou řadu potěšení za nízkou cenu. A zde začínají problémy.

Jelikož se oficiální prodejci nemohou legálně zapojit do těchto činností, je ladění čipů – instalace nového programu řízení motoru – ponecháno na milost a nemilost „garážníků“. Kromě toho je auto, které prošlo takovou revizí, automaticky zbaveno záruky. Celá složitost pak spočívá ve volbě realizátora a kvalitě nového programu.

iZdroj fotografie: Unsplash

Existuje několik typů „chiptuningu“, dělí se podle úrovně obtížnosti. Úplně první předpokládá pouze změnu softwaru nebo vylepšení stávajícího. Druhý (a ten nechcete) se dělá s cílem vyřadit ekologii – odstranit katalyzátor a senzor EGR – a přidat výkon. Třetí úroveň je vlastně přestavba automobilu na sporťák“, případně s výměnou či přidáním turba a dalšími úpravami. Klíčovým faktorem je ale software.

Kvalitní a profesionální „software“ píší velké společnosti po desítkách týdnů zkoušek a testů. Profesionální – například závodní auta – mají ve svém softwaru možnost vylepšení „na místě“. To znamená, že nejde jen o tovární nastavení s malými změnami, ale o skutečný autorský ekosystém, a to dokonce v režimu správce. Mohou být tyto produkty levné? Navíc ne všechny „programy“ se jednoduše nahrávají přes port OBD2, někdy je nutné opatrně “otevřít” řídicí jednotku a „provést operaci otevřeného srdce“. Práce to není ani snadná, ani není levná.

iZdroj fotografie: Freepik

Vysoce kvalitní vyladění čipu, které přinese spíše výsledky než viditelnost a následné problémy, bude proto nákladné. Mělo by se jednat o program vytvořený pro konkrétní motor, a často dokonce pro konkrétní benzín nebo naftu, natankovaný na konkrétní čerpací stanici. Univerzální řešení nebo pirátské kopie povedou k vážným nákladným důsledkům a instalace takového software může být osudná pro řídicí jednotku. Schválně si zkuste najít, kolik taková krabička stojí například do vašeho auta.

Jinými slovy, pokud toužíte po vylepšení, měli byste být velmi opatrní při výběru dodavatele, pečlivě si přečíst všechny komentáře a podmínky a nesnažit se ušetřit na nesprávném místě. Neváhejte se například zeptat na autorství programu nebo požádat kolegy se stejným motorem o radu. Ladění čipu dokáže zázraky, ale pouze pokud je prováděno profesionály.

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články