Stojíte na spojce při čekání na zelenou? Gratulujeme, zkracujete si její životnost o desítky procent

Životnost spojky výrazně ovlivňuje práce se spojkovým pedálem. Jeho správným používání se vyhnete brzkým nákladům na výměnu důležitých součástí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V autoškole instruktoři jízdy říkají, jak se spojkovým pedálem zacházet. Na teorii vám řeknou k čemu slouží a vy to pak aplikujete v praxi. První zkušenosti se tak přenášejí s různým poskakováním, chcípnutím motoru, cukáním apod. Řada řidičů však po absolvování autoškoly dále nepiluje zacházení se spojkovým pedálem. Z čeho se vlastně spojkový pedál skládá a jak s ním zacházet?

Složení spojky

Spojka, zjednodušeně řečeno, spojuje motor s převodovkou. K tomu je zapotřebí mít několik části, které se pak při opotřebení i mění. Těmi částmi je spojkové obložení, spojkové ložisko, setrvačník či přítlačný talíř. Ke spojce patří ještě další příslušenství v podobě hydrauliky, různých hadiček, pák, pedálu atd.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při rozjetí vozu nebo změně převodového stupně se spojka dostává tzv. do záběru. Pouštěním spojkového pedálu je spojka více v záběru a bude se přenášet více výkonu od motoru. A právě při pouštění spojkového pedálu dochází k největšímu opotřebení spojky. Je to dáno tím, že při například rozjezdu má motor volnoběžné otáčky kolem 800 ot/min a převodovka má 0 ot/min (vozidlo stojí). To je zapotřebí srovnat, aby se automobil rozjel.

Práce se spojkovým pedálem

Pro spojku není vhodné, když máte opřenou levou nohu o pedál spojky. Spojka tak není v úplném záběru a dochází k jejímu částečnému rozpojení, byť jízdně to nemusí být znát. V důsledku malého třetí se zahřívá přítlačný talíř a rychleji se opotřebí. Spojce také neprospívá rozjezd na druhý převodový stupeň nebo při přeřazení přidávání plynu při současném stání na spojkovém pedálu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dalším problémem může být dlouhé stání na spojkovém pedálu, například při čekání na semaforech. Stáním na spojkovém pedálu se životnost spojky vcelku rychle zkracuje. Spojce neprosívá ani rychlé pouštění spojkového pedálu. Pokud to děláte často, může se ve vozidle objevit nepříjemný zápach. Ten je způsoben tím, že se obložení pálí kvůli intenzivnímu tření.

Pozor na odtah vozidla

V případě, že budete za sebou táhnout jiné auto, se snažte o plynulou jízdu s minimem zastavení. Čím více rozjezdů spojce udělíte v takto naloženém stavu, tím více si ji logicky opotřebíte. Pokud navíc k tomu budete spojku prudce pouštět, bude doslova trpět. Osobní automobil s běžnou převodovkou není vhodné využívat jako pravidelný tahač

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pro šetření spojky zvolte trasu, která je co nejméně kopcovitá a snažte se tažné vozidlo udržet co nejdéle v pohybu s napnutým lanem. V případě, že pak převážíte těžký náklad, platí výše uvedená pravidla. V případě nákladu pak nezapomeňte ještě seřídit sklon předních světel, pokud vaše vozidlo nemá automatickou nivelaci. A samozřejmě i zajištění nákladu je důležité.

Náklady na výměnu spojky

Výměna spojky není nejlevnější. Bohužel, její výměnou ztratíte minimálně 1 až 2 dny v servise. A to máte již díl u sebe nebo objednaný v servise. Je pořád lepší do servisu dojet po vlastní ose, než s odtahem, protože to většinou stojí další čas a peníze. Minimálně si na výměnu připravte kolem 10 000 Kč.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jde se dostat i pod, záleží, o jaký konkrétní vůz se jedná, ale počítejte, že vás výměna bude stát spíše více jak zmíněná částka. Zkuste se zamyslet nad ovládáním spojky ve vašem autě a třeba si tak ušetříte investici, kterou zatím není třeba vydávat z rodinného rozpočtu.

Čím si podle vás lze naopak prodloužit životnost spojky?

Zdroj: MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články