Do roku 2025 se v EU prodá 800 000 čínských aut. Jedná se o důsledek Evropské komise za její věčný boj s automobilkami

Po letech komplikací ve výrobě přichází pro evropské automobilky další rána: nelítostná čínská konkurence. Uspěje Čína na starém kontinentě, nebo se bude muset stáhnout?

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Čím dál častější články v našem magazínu o nových (a v Evropě již prodávaných) čínských automobilech mají samozřejmě reálný základ a opodstatnění. Jsme totiž svědky revoluční doby, kdy se do Evropy začne dovážet více automobilů, než ona sama vyrobí. Co se to stalo? Jak to, že „Autoland“ tak zpomaluje a zpomalil, ve výrobě i v nabídce, že se vyplatí vozit sem auta přes půl světa? Kde je ta silná Evropa? Číňan je už přede dveřmi, počítejte s tím a naučte se se uklánět. Ale nejdřív se na to pojďte podívat podrobněji.

Důvodů je několik, sešly se žel (skoro) najednou

Celá, před nějakými deseti lety naprosto nemyslitelná situace má mnoho rovin a mnoho příčin, které se všechny potkaly a prolnuly právě v těchto měsících, v této době. Některé z nich mohly evropské automobilky ovlivnit, za některé naopak nemohou a některé se dají přičíst spíše na vrub Evropské unii a jejim místy vpravdě „nepodpůrným stanoviskům a normám“ (velmi mírně řečeno). Výsledkem je výrazně oslabená Evropa, tak výrazně oslabená, jako nebyla za dlouhá desetiletí. Pojďme se na ty příčiny podívat.

1) Vleklé a dlouhotrvající problémy v zásobování komponenty (Covid, čipy, Ukrajina)
2) Neustále se zostřující podmínky a předpisy ze stany EU (namísto snahy o rozvoj evropského automotivu)
3) Omezování výroby „lidových“ a cenově dostupných automobilů (v Evropě nebydlí jen bohatí a úspěšní)
4) Změny ve vlastnických strukturách jednotlivých automobilek a „restarty“ výrobních programů (Stellantis)
5) Vytíženost lidských i technologických kapacit v důsledku nuceného přechodu na elektromobilitu a tím pádem oslabení v jiných odvětvích výroby (pomalý a vleklý přechod, problémy se softwarem – Evropa nebyla na rychlý přechod k EV připravena. Na rozdíl od Číny, která je speciálně v softwaru min. o deset let napřed)
iZdroj fotografie: Depositphotos

Detailní rozbor jednotlivých příčin by vydal na samostatný a velmi dlouhý článek (určitě se k němu ale na těchto stránkách dostaneme), pojďme si připomenout alespoň jeden (velmi viditelný) faktor, které přispěje k tomu, že v roce 2025 se Evropa s největší pravděpodobností stane tzv. čistým dovozcem automobilů. Kontinent, který více než jedno století dokázal být nejen pohodlně soběstačný, co se automobilů týče, ale ještě zásoboval celý svět, začne víc dovážet, než vyvážet?

Malý zisk u malých vozů kdysi stačil, dnes už nestačí

Vypadá to tak. Tím zmíněným faktorem je plíživé, nicméně citelné zdražování „běžných“ automobilů, případně jejich vyřazování z nabídky. Zkrátka se je automobilkám nevyplatí vyrábět (menší cena = menší marže = menší zisk), nároky jejich výrobu jsou již tak vysoké, že by vyhnaly cenu do nereálných výšin. Tak toho raději nechme, nemá smysl se trápit. Může jim to někdo mít za zlé? Nemyslím si. Jsou v extrémně konkurenčním prostředí, přitom odpovědni svým akcionářům. Nemají na výběr.

iZdroj fotografie: VW

Přitom není tak dávno doba, kdy jste přišli do showroomu jakéhokoli většího výrobce a měli jste k dispozici několik dostupných modelů z nižších pater nabídky, měl je Fiat, měl je Renault stejně jako VW. Mohli jste si vybrat Pandu, Punto, Tipo nebo Polo, Jettu, Golfa v různých verzích, a až potom začaly ceny stoupat. Dnes? U VW vám vnutí spíše ID.3 nebo ID.4 s cenovkami nad milion. Pro „běžný lid“? Golf, ovšem na láci zapomeňte. Volkswagen opravdu ne, a již dlouho ne.

Evropský automotive bojuje o zdraví. Vyhraje?

Výsledek? Běžný zákazník se otočí a zamíří k dovozu z Číny, kde levný jednoduchý automobil bez problému zvládnou. Nebo k Dacii. Pro ně výhoda, pro Evropu jako celek už méně. Uvidíme, zda a nakolik Čína na staré kontinentu nakonec uspěje. Jak to tipujete vy?

Koupili byste si čínské auto?

Zdroj: PWC
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články