Čínská automobilka prodávaná v ČR dostala v crashtestu přesně 0 hvězdiček. Video ukazuje karoserii jak z papíru

Pět hvězdiček coby výsledek crashtestu se dnes bere v podstatě za standard, aby vůz šlo vůbec uvést na trh. Tím spíš je na zamyšlenou, když nějaký model nezíská ani jednu.

i Zdroj fotografie: ANCAP
                   

Testy pasivní bezpečnosti automobilů – známé „crashtesty” ľ patří již dlouhá desetiletí nerozlučně k vývoji a výrobě automobilů. Možnost „rozbít” auto nárazem o překážku slouží jako cenný výstup pro konstruktéry, jestli jimi navržená bezpečnost je v praxi opravdu taková, jaká vyšla ve výpočtech. Časem se nárazové testy standardizovaly tak, aby bylo možno posuzovat různé modely vždy ve stejných podmínkách. A výsledné hodnocení „s hvězdičkami” pak slouží pro rychlou orientaci. Pojďme se na jeden (opravdu nebezpečný a v Čechách prodávaný) model s tristním výsledkem „nula hvězd” podívat společně.

Pět hvězdiček z testu se stalo normou. Nula je absolutní průšvih

Stalo se již v podstatě normou, že nové modely přicházející na trh se honosí vždy maximem, tedy pěti hvězdičkami. Jakýkoli jiný údaj se považuje za selhání, a i když hodnocení agentur NCAP po celém světě se v posledních letech dostalo někdy více k posuzování přítomnosti elektronických asistentů na palubě než opravdové, strukturální bezpečnosti vozidel, přesto je výsledek testu velmi cenným údajem. A video z něj důkazem, že vůz je opravdu bezpečný. Tedy, pokud se nestane pravý opak.

iZdroj fotografie: Euro NCAP

MG 5 dopadlo v testu katastrofálně

Jako v případě čínského sedanu MG5, jehož video z crash testu přikládáme níže. Již z prvních záběrů je patrné, že tristní výsledek „nula hvězd” tentokrát není kvůli tomu, že by čínskému sedanu chybělo něco z asistentů či nefungovala signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů. Ne, o to tady opravdu nešlo. Video z čelního nárazu v rychlosti 56 km/h ukazuje tak zásadní deformaci celého skeletu karoserie, že mi slůvko „nebezpečné” v tomto případě nepřijde jako přehánění.

Testy ukázaly, že ochrana dospělých cestujících MG 5 byla hodnocena na pouhých 37 %, zatímco ochrana dětských cestujících byla hodnocena na 58 %. A ani výsledky, pokud jde o ochranu účastníků silničního provozu a podporu bezpečnostních systémů, nejsou zdaleka uspokojivé. Jinými slovy: tady má čínský koncern SAIC, jenž je majitelem značky MG, ještě opravdu co dohánět. Jedna věc je nabízet za vstřícné ceny, druhá věc je vyrábět „napůl ošizeně”, což právě odhalí první crash test. Jako třeba tento.

SAIC se zavázalo k rychlé reakci a nápravě

Přitom MG5 je pro SAIC celkem důležitý model. A pro jejich prodeje mimo Čínu pochopitelně ještě více. S motorem v Číně velmi oblíbené kubatury 1,5 litru o výkonu 127 koní v atmosférické verzi (případně pro příznivce přeplňovaných motorů v silnější verzi s výkonem 178 koní) tvoří zajímavou nabídku na trhu klasických sedanů. Z něj odvozené kombi se mimo jiné prodává i v České republice, i když zde pouze jako „čistý” elektromobil.

Výrobce na kritiku, která se snesla na jeho hlavu, zareagoval bleskově a slíbil, že provede u sedanu MG 5 urychlené strukturální modernizace a novou technologii zabraňující nárazům poté, co získal nejnižší hodnocení bezpečnosti udělené novému vozu v Austrálii. Zároveň se k nim připojí řada nových prvků pro předcházení nehodám – jako je asistent pro jízdu v jízdním pruhu, rozpoznávání dopravních značek a pokročilejší systém autonomního nouzového brzdění – které byly potvrzeny minulý týden.

Výsledky ukázaly, že čínské automobilky už jsou lepší než evropské: Seznam aut od nejlepšího po nejhorší. Umístilo se i vaše?

Čína v mnoha případech udělala v otázce pasivní bezpečnosti zásadní pokrok. Nicméně MG5 je důkazem, že zdaleka ne všechno se daří stejně a zdaleka ne všude kladou na bezpečnost stejný důraz. Můžeme jen doufat, že náprava u MG bude rychlá a efektivní.

Koupili byste si takové auto z Číny, i kdyby bylo levné?

Zdroj: ANCAP
Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články