Technologie třetího tisíciletí, autonomní řízení a pohon čistě na elektřinu. Jen ta země původu je tak trochu mimo náš region.
Nechci být sarkastický hned od začátku jen proto, že jde o čínskou značku. A já nemám čínské značky historicky rád. Na jednu stranu vnímám ten neskutečný posun ve vývoji technologií. Stejně ale jako pokřivenost tamního režimu a často nelidské podmínky, ve kterých nové vynálezy vznikají. Je obtížné konkurovat produkci, kde nezáleží na lidském životě. Proto ten despekt. Nicméně je fakt, že se na český trh dere další čínská značka.
Číňani se cpou do EU dveřmi, když to nejde, tak vlezou oknem
S názvem, který zní jako asijská stolní hra. Vím, slíbil jsem, že to bude bez sarkasmu. Ale neodpustím si to. Jen posuďte sami. XPeng. Vnímám, že ještě před pár lety by si málokdo vsadil na to, že právě z Číny přijde konkurence pro zdejší auta. Konkurence, která bude schopná nabídnout nejen nízkou cenu, ale i špičkové technologie, design a výbavu. Konkurence, jež si v ničem nezadá s tradičními evropskými výrobci. Jenže časy se mění a dnes už není otázkou, jestli čínské značky uspějí, ale spíš jak rychle a v jakém rozsahu.
Tady bych zase pokáral EU, která nám tady hází klacky pod nohy. A likviduje zdejší průmysl. Nová značka zjevně nepatří mezi ty, které by chtěly zůstat v pozadí. Naopak, její ambice jsou jasné. Získat během krátké doby až 10 % trhu s elektromobily. To je cíl, četl jsem to kdesi na internetu. Má k tomu všechny předpoklady? Tak přiznávám, že už samotný design vozů je něco, co upoutá pozornost na první pohled. Ostré linie, moderní proporce, důraz na detaily. Celkový dojem luxusu, který byste možná čekali spíš u prémiových evropských značek.
Umí prý jezdit bez řidiče, tohle ale vážně někdo chce?
Interiér je doslova nabitý technologiemi. Velké dotykové displeje, ambientní osvětlení, prémiové materiály a ergonomie, která dává smysl i při delších cestách. Nechybí ani pokročilé asistenční systémy, které posouvají bezpečnost a komfort na novou úroveň. XPeng u nás asi sází na to, že zákazníci už dnes nechtějí jen auto, ale komplexní zážitek. Pocit, kde hraje roli nejen samotná jízda, ale i konektivita, možnost aktualizací na dálku a celková uživatelská přívětivost. Technologická výbava je docela působivá.
Vozy jsou vybaveny nejnovějšími bateriovými technologiemi, které slibují dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití. To je hodnota, jež už dnes dokáže uspokojit i náročnějšího řidiče. Mě ne. Můj Golf najede na jedno tankování tisíc kilometrů. Prodej u nás startuje se třemi modely. Je tady klasický sedan s označením P7. Dále SUV s kódem G6. A SUV G9. Sedmisedadlová obluda X9 u nás asi k mání nebude. Pokud vám to ještě nedošlo, tak to řeknu teď. Všechno to jsou pouze elektrická auta. Jiná nejsou a nebudou. Jak je to s tou cenovou dostupností? Ne, nekoupíte je za cenu Dacie Sandero.
Kolik to stojí? Ani jeden model pod milion Kč nedostanete
Menší SUV G6 začíná tuším na 1,25 milionu Kč. Dalších čtvrt milionu navíc připlatí zákazník za větší G9. A sedan P7 vyjde na 1,36 milionu Kč v základu a 1,47 milionu Kč za vyšší verzi Performance. Ta mimochodem disponuje pohonem všech kol, výkonem 347 kW. Zrychlení z nuly na stovku auto zvládne za 4,1 sekundy. A čím se značka pyšní, je autonomní řízení, toho času v rámci testování.
No, nevím jak vy, já nechci, aby tady kolem mě jezdila čínská auta bez řidiče. Auta jsou k vidění tuším v dealerství v Praze. Pokud by měl někdo zájem, jistě si adresu a detaily sám dohledá, já cestu k čínskému autu nikomu prošlapávat nebude. Zajímá mě ale váš názor. Je tohle auto, které byste si koupili? Nebo značka, jíž byste se svěřili? Budu moc rád za vyjádření v komentářích pod článkem. Můj postoj je zřejmý. Mně nafta a benzín nesmrdí.