Tyto přísady do pohonných hmot jsou k dispozici pro benzínové a naftové motory a slibují širokou škálu výhod, od udržení čistoty karburátorů, vstřikovačů a sacích ventilů až k odstranění vody z palivového systému. Ostatní aditiva jsou navržena tak, aby pracovala v katalyzátoru a dalších dílech výfuku.

V základním slova smyslu by automobil měl po dávce aditiv běžet hladce, se sníženou spotřebou paliva, zvýšeným výkonem, nižšími emisemi a prodlouženou životností motoru.

Použití je snadné: postupujte podle pokynů na lahvi, ale ve většině případů přidáváte kapalinu do plné palivové nádrže. Tím dochází ke smíchání aditiva s palivem, které pak proudí palivovým potrubím, přes palivové čerpadlo, do vstřikovačů nebo karburátoru a do spalovací komory, čímž vše čistí.

Obecně platí, že tyto přísady fungují nejlépe na starších motorech s vysokým nájezdem kilometrů, které byly buď zanedbávány, nebo jim nebyla nějakou dobu dopřána pravidelná údržba. Není pravděpodobné, že byste viděli nějaký přínos pro novější, dobře udržované vozidlo.

Typy aditiv

Před použitím přísady je důležité se trochu nachytřit, jelikož existují různá palivová aditiva pro různé druhy paliva a rozdílné účely. Jednoduchý průzkum na internetu odhalí různé typy a avizované výhody.

Například v roce 2000 byl stažen z prodeje olovnatý benzín, a brzy poté byl nahrazen benzínem s náhražkou olovnaté složky. Pro vlastníky automobilů vyrobených před rokem 1992 byla řešením přestavba motoru na bezolovnatý, ale aditivum s náhražkou olova představovalo jednodušší alternativu.

Pokud jezdíte na naftu, nejspíš víte, jak dieselům umí mrazivé počasí zatopit. Protože zamrzající nafta v nádrži může ucpat palivový přívod. Naštěstí existují aditiva, která tomu zabrání. Ostatně, arktická nafta, kterou tankujete v zimě, není nic jiného než nafta s takovými aditivy. A pokud odstavujete auto například na zimu nebo kvůli delšímu pobytu v zahraničí, jiné aditivum dokáže zabránit degradaci paliva, takže když se vrátíte, snadno nastartujete.

Po delší odstávce se může vyplatit také aditivum pro výplach motoru. Když chcete dostat na silnici auto, které nebylo dlouho v provozu, je dobré zbavit ho různých usazenin, které se v palivovém systému v průběhu času nahromadily a zatuhly.

Spotřeba

Zatímco výše zmíněná aditiva pomáhají v určitých situacích s různými motory, přísady, které byste měli vynechat, jsou ty, které tvrdí, že vám sníží spotřebu paliva. I při nejlepší vůli, je skutečnost taková, že veškeré peníze, které sníženou spotřebou ušetříte, zaplatíte za „spořící” palivové aditivum. Plus ještě něco navíc.

Navíc nezávislé testy britské spotřebitelské skupiny Which? ukázaly, že tyto doplňky zpravidla motoru vůbec nepomáhají – některé z nich mohou naopak zvýšit náklady na palivo až o 50 procent! Většina z takových výrobků uvádí, že zvyšuje oktanové číslo paliva (vyšší číslo znamená hladší chod motoru), ale žádný z nich se po přidání do běžného paliva ani nepřiblíží kvalitě prémiového paliva z kterékoliv čerpací stanice.

Další možnosti

Pokud vlastníte vozidlo, které není starší než 10 let a bylo dobře udržované, není vůbec nutné používat žádné z těchto aditiv, protože elektronika a palivový systém automobilu bude optimalizován tak, aby poskytoval nejlepší kombinaci výkonu a úspornosti. Navíc se tu naskýtá – když jsou palivová aditiva tak dobra, proč je výrobci aut sami nedoporučují? A proč se běžně nedají koupit na čerpacích stanicích?

No, vlastně… dají. Pokud máte pocit, že vaše auto by potřebovalo trochu nadopovat, pak bude lepší možností než aditiva dopřát mu palivo s vyšším oktanovým číslem než klasických 95. Drtivá většina benzínek nabízí i prémiový benzín a naftu za cenu jen o pár korun vyšší než klasický natural. Přední řetězce dokonce tvrdí, že jejich vysokooktanová paliva mají blahodárné účinky na váš motor.

Tato paliva jsou nutností pro vytuněné sportovní automobily, ale když si ho čas od času natankujete plnou nádrž do svého „normálního“ auta, rozhodně to nebude na škodu, dokonce to vašemu vozu může dodat vytoužený „výkon navíc“.

Už jste někdy použili palivová aditiva? Dejte nám v komentářích vědět, co si o nich myslíte.