Jak připravit vašeho miláčka na jarní projížďky? Dodržení těchto kroků ušetří mnoho starostí a financí

Teploty začínají růst a je čas připravit váš vůz na jarní sezónu. Díky radám Jaroslava Novčáka bude pro vás údržba po zimě hračkou a na nic důležitého nezapomenete.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Jaro už nám zaklepalo na dveře, teploty se pohnuly směrem k přijatelným hodnotám. Když se na to podívám, tak je ta nejvyšší doba na jarní úklid auta a přípravu na letní sezónu. Jak tedy po zimě připravit auto na léto? Je potřeba auto na léto připravovat, když jezdilo i v zimě? Nebo je to už jen povídačka z hospodských debat? Pojďme si zopakovat základní úkony, které platí pro auta, která v zimě stála a čekala na teplé slunné dny.

Veterán/youngtimer bez provozování v zimě

Auta s časnějším rokem výroby, řekněme od 25 let stáří, toho mají za sebou jistě již nespočet. Je zapotřebí nějakým způsobem zkontrolovat baterii, podívat se na náplně, případně něco dotáhnout, namazat.

Baterie a základní provozní náplně

Já obvykle začínám u baterie. Baterii vyndám a dobiju ji do plna. Je jedno jestli baterka čekala přes zimu doma (doporučuji) nebo byla v autě odpojená. Prostě ji dobiji do plna. Tím se nic nezkazí. Dále pak na řadu přichází kontrola provozních náplní, paliva a motorového oleje. U toho si značím do svého deníčku, kdy byl naposledy měněn.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud vám auto dlouho stálo a nechce chytnout, může být problém i v palivu. Benzín se odpaří (ztratí část svých těkavých látek, nezmizí z nádrže) a auto pak nechce nastartovat. Podle toho, co říkají normy, by benzín měl mít stejné vlastnosti až 24 měsíců po natankování. Je to podmíněno tím, že nesmí být vystaven světlu a vzduchu a teplota skladování má být mezi 10 a 20°C. To je u auta docela problém.

Chladicí a brzdová kapalina

Dále tu máme chladicí kapalinu, brzdovou kapalinu a ostřikovače. Ty asi není třeba zmiňovat. Pokud jste před zimou nalili zimní směs do ostřikovačů, nemusíte mít strach, že vám přes zimu někde mráz udělal trhlinku. Chladicí kapalina podléhá výměně, stejně jako motorový olej. Je tedy třeba si hlídat, kdy byla naposledy měněna.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Osobně, když vím, že se nadcházející sezónu bude muset chladicí kapalina vyměnit, tak tento únok zahrnu do předsezónní přípravy. Pozornost věnujte také brzdové kapalině. U té pak dbejte zvýšené opatrnosti při volbě typu brzdové kapaliny (DOT3, DOT4, DOT5.1, DOT5), ať dolijete správný druh.

Promazání a ošetření kůže

Když už máte všechny uvedené úkony provedeny a nenašli jste žádný nedostatek (sjeté gumy, opotřebené brzdové destičky apod.), pokračujte „klasikou“. Jednak není na škodu promazání pantů u dveří, ošetření gumových těsnění, vysátí a vyčištění koberců, koberečků a kufru. Pokud máte v autě kožené potahy, tak i údržba a impregnace kůže vám zabere nějakou hodinku práce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tuto údržbu doporučuji nepodceňovat, protože v budoucnu se vám může její neplnění docela prodražit. Kůže popraská, odloupne se lak a pak musíte hledat odbornou pomoc, pokud chcete uvést potahy do původního stavu. A to rozhodně není ani levná, ani časově rychlá záležitost.

Karoserie, pneumatiky, klimatizace

Dále máme samotnou karoserii auta. Tu je dobré opláchnout, ideálně nějakou wapkou a usušit. Poté vhodným čisticím prostředkem očistit špínu (zaschlý hmyz na nárazníku, mastnoty od promazávání pantů apod.) a následně navoskovat. Osobně můžu doporučit ošetření i skel tekutými stěrači. Lépe za deště vidíte, protože se kapky shluknou do malých kapiček. Když jedete rychleji (nad 80 km/h) tak se aerodynamika postará o „sfouknutí“ kapek ze skla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Třešinkou na dortu může být údržba pneumatik, kdy její bočnice nastříkáte vhodnou kosmetikou. Budou se pak lesknout jako na veteránské přehlídce. Spolu s pneumatikami očistíme i disky kol. U novějších aut je dobré jednou za 2 až 3 roky nechat zkontrolovat chladivo v klimatizaci. Je otázkou, jaké chladivo vaše auto používá. Nejrozšířenější r134a se začalo dávat kolem roku 1995, tedy dnes na hraně 25 let stáří. Předtím byl používán freon 12 (R12) a ten dnes neumí každý servis s klimatizací. Toto chladivo bylo zakázáno.

Příprava auta po zimním provozu

Příprava na letní sezónu je u auta, které bylo provozováno i v zimní sezóně, vlastně dosti podobná, jako u veteránů/youngtimerů. S rozdílem dobíjení baterie. Lze předpokládat, že vozidlo, jenž je denně v provozu, nejspíše nepotřebuje dobíjet baterii do plna, protože se dobíjí denně jízdou. Nicméně platí i v tomto případě vše výše uvedené.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kontrolu jednotlivých provozních náplní vám sice provedli nejspíše při posledním servise, ale znáte pořekadlo „důvěřuj, ale prověřuj“. Kontrola není na škodu. U aut provozovaných v zimním období neškodí důkladně opláchnout podvozek, případně se domluvit s vaším mechanikem na nástřiku dutin. V odborném servise pak nechejte alespoň jednou za dva roky, zkontrolovat klimatizaci. Nechcete přece, aby vám kvůli úniku chladiva vypověděla službu.

Je ještě nějaký úkon, který nebyl zmíněný a pravidelně ho děláte?

Zdroj: Autorský komentář Jaroslava Novčáka

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články