V případě, že ke škodě došlo srážkou se zvířetem, odpovědný je majitel zvířete, jehož povinností je zajistit, aby jeho zvíře nepobíhalo po silnici. Při srážce se zvěří, která pochopitelně nikomu nepatří (leda by šlo o zvěř například z nějaké obory – ale dokažte to), vám pak škodu nikdo neuhradí. Proto je třeba na tuto situaci myslet při sjednávání havarijního pojištění – varianta se 100% náhradou škody při srážce se zvěří zpravidla nebývá drahá, některé pojišťovny ji nabízejí i k povinnému ručení.

Pokud ke srážce dojde, je dobré zajet ke krajnici, ujistit se, že je posádka v pořádku a vše nafotit pro další postup. V případě, že po srážce došlo k úmrtí sraženého zvířete, je vždy vaší povinností vše nahlásit policii, která se pak postará o odklizení. To platí i v případě, že nedošlo k poškození vozidla. Rozhodně nenakládejte zvíře do kufru za úmyslem konzumace nebo prodeje. Jednak nevíte, v jakém zdravotním stavu sražení zvíře bylo a hlavně můžete být obviněni z pytláctví a slíznout tučnou pokutu. Pokud je vaše vozidlo poškozené, ale zvíře odběhne, také přivolejte policii – vy potřebujete záznam o nehodě a míře poškození a zvíře je pravděpodobně poraněné. Za výjezd policistů neplatíte žádný poplatek, naopak, je vaší povinností vše nahlásit.

I srážka se zvěří se dá v drtivé většině případů předvídat. Především lze snadno usoudit, že projíždíte místem, kde lze výskyt lesní zvěře předpokládat, nebo je zde příslušná dopravní značka. Statisticky dochází ke srážce se zvěří nejvíce v dubnu a v říjnu, dále pak za svítání a za soumraku, kdy jsou lesní zvířata aktivnější. Rizikové jsou také zimní měsíce, kdy je déle tma.

Když přizpůsobíte styl jízdy, především rychlost, máte velkou šanci případnému střetu zabránit. Při rychlosti 80 kilometrů v hodině bude vaše brzdná dráha 55 metrů – pokud vám tedy zvíře vkročí do cesty 60 metrů před vámi, máte na suché vozovce možnost ještě dobrzdit. Když se vám to podaří, zejména jeleni a srnci mají tendenci při osvícení reflektory ztuhnout a zůstat stát. V takovém případě ztlumte světla a počkejte, než se zvíře vzpamatuje a zmizí v houštinách. V řádném případě netrubte – tím byste mohli zvíře rozzuřit a i srna dokáže kopyty slušně poškodit nejen lak karoserie.

Vyšší rychlost než 80 km/h už zpravidla znamená kolizi. Je třeba si uvědomit, že náraz již v 60kilometrové rychlosti do divokého prasete znamená sílu srovnatelnou s nárazem do stojícího předmětu, který váží přes 3 tuny. Pokud nejde kolizi zabránit, nejbezpečnější je čelní střet, na který je většina aut konstruovaná. Náraz mírně na bok znamená větší riziko, navíc se můžete při zběsilém manévrování dostat do smyku.

Při srážce s ptákem to zpravidla odnese vaše čelní sklo. I v tomto případě se vyplatí zastavit a vše zdokumentovat. Většina pojišťoven nabízí pojištění čelního skla nebo rovnou všech skel za malý příplatek k povinnému ručení a určitě to stojí za úvahu.

Další kapitolou je poškození stojícího vozidla – jedná se především o poškození kabeláže kunou, kterým z nějakého důvodu chutná izolace. I proti tomuto nebezpečí se lze pojistit. Jiné poškození stojícího vozidla lze řešit v rámci vašeho havarijního pojištění.