Co jsou záhadné ploutve na střeše aut a jaký vlastně mají význam

                   

Pokud se podíváme na řadu moderních vozidel, konkrétně potom na jejich střechy, tak tam můžeme vidět jeden celkem záhadný prvek. Je dlouhý asi deset centimetrů, je pár centimetrů vysoký a trochu vypadá jako ploutev. I proto se tomuto prvku na vozech začalo také tak říkat. Mnoho lidem pochopitelně vrtá hlavou, zda má daná ploutev vůbec nějaký význam a proč se vlastně používají.

Inspirace v minulosti

I když jsou ploutve na střeše typické hlavně pro moderní a luxusnější vozy, je třeba říci, že inspirace přišla z minulosti. To byly takzvané ploutve na vozech také velmi populární. Stačí se podívat třeba na historické modely Cadillac, které měly na své zádi dvě výrazné ploutve, na každé straně jednu.

Nejde však o jediný případ, kdy se takzvané žraločí ploutve objevily na historických vozech. Zamířit můžeme také k nám, a to k vozům Tatra T85, nebo Tatra T87. I odtud přišla inspirace, které však má v dnešní podobě mnohem menší rozměry a jde tak o jeden decentní prvek umístěný v zadní části střechy.

Design jako první důvod

Prvním důvodem, proč se ploutve na vozech využívají i dnes, je hlavně to, že mohou výrazně pomoci zlepšit celkový design vozu. Na některých vozech skutečně nemají žádnou jinou funkci, než tu designovou. I proto si je lidí kupují a na své vozy si je potom sami lepí.

Nezapomínejme na aerodynamiku

Druhým důvodem je aerodynamika vozu. Je sice pravdou, že při běžní jízdě ten vliv není zase až tak velký, abychom mohli poznat rozdíl, ale u některých vozidel skutečně mlže docházet k tomu, že ploutev na střeše dokáže ovlivnit obtékání vzduchu kolem vozu.

Je v nich i něco skryto

A poslední význam, který je patrně tím nejdůležitějším? Všimněte si, že vozy které mají ploutev obvykle nemají klasickou anténu. To proto, že je skryta právě v tomto doplňku, která má celkem zajímavou praktickou funkci. A anténa na radio není jediná, protože stejně tak zde může být skryta také anténa na příjem GPS signálu. Jednoduché, praktické a estetické řešení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články