I automatická převodovka vyžaduje péči

Nebo dojde k jejímu předčasnému poškození. Jedná se především o pravidelné výměny oleje a filtru. Ačkoli se nemusíme starat o sešlápnutí spojkového pedálu, musíme se k ní chovat s citem.

Řazení při vysokých otáčkách

Potřebuje z neutrálu rychle přepnout na D, abyste mohli akcelerovat? Pak sledujte otáčky. V případě, že motor bude ve vysokých otáčkách, brzdící pásy spojky v tu chvíli vyvinou sílu, na kterou nejsou stavěné. V případě, že nejde jinak, snažte se ušetřit si převodovku tím, že sešlápnete brzdu a zařadíte D, pravou nohou přidáte plyn a uvolníte brzdu. O dění v převodovce se postará hydroměnič, který situaci zvládne lépe, že brzdící pásy a spojky v převodovce.

Při jízdě z kopce vyřazujete na neutrál

Chcete za každou cenu ušetřit palivo a tak před každou jízdou z kopce přepnete na neutrál? V případě moderního auta je úspora paliva tímto způsobem zbytečná. Při brzdění motorem se totiž odstaví dodávka paliva a nic se nespotřebuje. Jde o obdobu jízdy na neutrál. Podstatný je přechod mezi jednotlivými převody, tedy P, R, N a D, které jsou pro převodovku mnohem náročnější než běžný hod, a proto se snažme provozovat jej co nejméně. Řazení by mělo probíhat, jen když vůz stojí a motor běží na volnoběh, ne za jízdy.

Nezařazujte zpátečku před úplným zastavením vozu

Než přeřadíte z D n R, vždy vůz zcela zastavte. Při zastavení kol se zastaví i paletová soukolí v převodovce. Brzdící pásy v převodovce se zatnou do stojících bubnů a spojky v převodovce se bez tření sepnou. Pokud však přeřadíte z D na R v době, kdy jsou kola v pohybu, dojde k nadměrnému tření mezi brzdícími pásy a bubny a tak se životnost převodovky razantně krátí.

Při stání na křižovatce vyřazujete na neutrál

Často při stání vyřazujete na neutrál? Tak si opotřebováváte používané spojky a brzdící pásy v převodovce. Nechce proto stále zařazené D a držte brzdu. U zařazeného D nezatahujte ruční brzdu. Při jejím povolení dojde k uvedení vozu do pohybu.

Zařazujete P před zastavením

Zařazením P aktivujete parkovací západku v převodovce, která usedne do svého ozubeného kola a zabrání tak pohybu vozidla zábranou otáčení převodovky. Pokud však zařadíte P při pohybu vozu, západka nezaskočí do zubu a může jej zlomit. Další důležitou zásadou je, nikdy nenechávat vůz stát pouze se zařazeným P v kopci bez parkovací brzdy.

Zdroj fotografií: denverexpresscare.com