V posledních letech je segment SUV na vzestupu, stále více řidičů dává přednost prostorným vozům s tahem na všechna čtyři kola a jistou dávkou pohodlí. Oproti nim stojí auta ze segmentu crossoverů, která sdílí většinu vlastností. Tak v čem jsou tak zásadní rozdíly, když nabízí na první pohled to samé? Znalejší čtenáři jsou pravděpodobně v obraze, ale někomu snad pomůžeme s rozhodováním, jakou „loď“ vlastně pořídit.

Hlavní rozdíly jsou v platformě podvozku a náhonu

Na první pohled jsou si auta hodně podobná, vysoký podvozek, vzhled terénního vozu, mohutná kola nebo pořádně dravý motor. Obě auta přitom bez problémů zvládají jízdu po silnici a žerou přibližně stejně. Zásadní rozdíl ale nastává v náročném terénu, kdy s SUV projedete relativně bez obtíží i horské nebo lesní cesty, a pravděpodobně vás nerozhází ani přejezd mělkou řekou. Stále ale mějme na paměti, že se jedná spíše o silniční auto, a náročný terén není jeho hlavní prostředí …jednoduše řečeno, s SUV si v poušti nebo na rozbahněném poli moc nezařádíte.

Mnozí z vás už teď nejspíš tuší, a kdo zná Jeep z let minulých, má zcela jasno. Crossover (jak už název napovídá) je určen primárně do neupraveného terénu, v němž se zvládne prohánět poměrně vysokou rychlostí. Jeho největší předností je přitom schopnost projíždět i mimo horské cesty, rozbahněným korytem řeky nebo třeba pouštními dunami. Podvozek se přitom mnohem lépe adaptuje překážkám, takže zatímco s terénním vozem můžete bez problémů najet osmdesátkou na šutry, od SUV byste pravděpodobně pocítily malou nespokojenost.

Zajímavá situace je v U.S.A., kde nemá téměř 90% „terénních“ automobilů náhon na všechna čtyři kola, příkladem je třeba Jeep Cherokee, který je považován za typický teréňák. V Evropě ja situace přesně opačná, téměř všechna vozidla s designem terénního auta (počítají se terénní i SUV) tah na všechna kola mají, ačkoliv některé městské nebo kompaktní crossovery se mohou objevit i s náhonem na jednu osu.

Zásadní rysy crossoverů (terénních aut)

  • Nesmí chybět terénní reduktor, který snižuje rychlost vozu při každém řazení, díky čemuž jsou snadněji překonávány terénní překážky jako je bláto nebo písek
  • Nezbytný je také diferenciál, který dělí poměr otáček na výstupních hřídelích. V případě, že by ho auto nemělo, hrozí poškození nápravy i pohonu)
  • Motor nesmí být příčný, jinak by nešlo namontovat reduktor

V typických terénních vozech mohou být reduktor i diferenciál obsluhovány pouze manuálně, v zásadě by měl sloužit k jejich aktivaci spínač na palubní desce (případně jinde v dosahu řidiče); pokud tam není, nejedná se o klasické terénní auto. Terénní automobily mohou projíždět vodou hlubší, než jsou kola, a stejně tak horami mimo upravené cesty.

Některé vozy s náhonem na všechna čtyři kola jsou vybaveny tzv. pseudo-diferenciálem náhonu 4×4, ale není u nich použit reduktor, jmenovitě se jedná třeba o Jeep Patriot nebo Land Rover Freelancer II. V další skupině najdeme vozy s absencí plného diferenciálu náhonu 4×4, takže nemají možnost úplného ovládání náhonu.

Terénní vozy mají mnohem pevnější rám




Jakmile jedete s autem v těžkém terénu, dostává pořádně zabrat nejenom podvozek a kola, ale i zbytek konstrukce. Všechny terénní automobily tak musí mít zesílenou a vyztuženou konstrukci, která vydrží nápor nerovného terén – často se např. stává, že je předek auta zvednutý, a celá jeho váha se de facto přenáší na zadní část – pokud by nebylo tělo auta dostatečně pevné, mohlo by dojít k prasknutí podlahové konstrukce. Z tohoto důvodu mají některé auta nosný boční rám, který je oddělený od zbytku těla. Konstrukce SUV i poloterénních aut se přitom opírají o podlahové plechy.

Výkonnější motor a větší náprava

Velké rozdíly jsou také v nápravě, kdy mají SUV v podstatě „silniční styl“ bez většího prostoru v okolí kol, což způsobí při jízdě v terénu poškození drážek kol i tlumičů. Terénní auta mají oproti tomu mnohem tvrdší nápravu s velkým prostorem pro kola, takže zvládnou i kameny zaseknuté v pneumatikách nebo velké nánosy bahna. Úplně jinak (než u SUV) je stavěný i motor, musí pochopitelně čelit úplně jiným nárokům.

Zásadní vlastnosti motorů u crossoverů:

  • Mazadla jsou závislá na funkcích v různých pozicích, mj. na strmých sjezdech
  • V případě chlazení je vyžadován podstatně vyšší výdej, který udrží motor v optimální teplotě i při dlouhodobě velké zátěži
  • Auto, zejména potom motor, jsou chráněny před vniknutím vody, prachu i dalších látek. Do vozu zkrátka nesmí proniknout vůbec nic, a pokud by se tak stalo, je motor stavěný tak, aby vodu nenasával. K žádnému proniknutí by každopádně dojít nemělo, ani kdybyste s terénním vozem jezdili celý den skrze řeku

Samotné přenášení náhonu je mnohem robustnější, což platí pro spojku, řadící páku i jednotlivé osy, které musí vydržet velké momenty otáčení i za nízkých rychlostních otáček. Jak už jsme zmínili, motor má zároveň řadu vodotěsných ochran, aby nedošlo ke vniknutí vody nebo prachu (některé upravené crossovery mají vývod výfuku vedený odspodu až k úrovni střechy). Stejnou úpravu má ostatně veškerá elektroinstalace a senzory, správný crossover má zkrátka dokonalou ochranu ze všech stran.

 

Rozhodujete-li, jestli vybrat SUV nebo crossover, zvažte, jaké cesty budete s autem projíždět. Plně vybavené crossovery s diferenciálem a reduktorem mívají totiž větší spotřebu a lépe se cítí v terénu než na silnici. Pro ježdění po silnici bude vhodnější volbou SUV, které nabídne silný motor, tah 4×4 i spoustu prostoru. A kdo by chtěl kombinovat vlastnosti obou, může zvolit některé „chudší“ crossovery, potažmo zabrousit do městských nebo kompaktních crossoverů.