TÜV žebříček spolehlivosti ojetin si v roce 2023 nebere servítky: Dacia, BMW a Renault jsou naprostý propadák

Stavět auta s vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty je dobrý nápad a Dacia jej dotáhla téměř k dokonalosti. Jak se ale zdá, v otázce spolehlivosti to už tak růžové nebude.

i Zdroj fotografie: TÜV
                   

Statistika závad a poruchovosti jednotlivých značek od německé společnosti TÜV 2023 přináší vždy poměrně jasný návod, kterým modelům je lepší se při nákupu vyhnout. A pokud se nějaký model objevuje současně v přehledech vozů různého stáří, dá se s pravděpodobností hraničící s jistotou očekávat, že opravdu nepůjde o „etalon spolehlivosti“. Velmi jemně řečeno. V případě žebříčku pro rok 2023 pak můžeme použít onu oblíbenou hlášku z Hřebejkových Pelíšků a zeptáme se, kde jenom „soudruzi z Rumunska udělali chybu“. Pojďme se na to podívat.

Tolik vozů v tolika kategoriích nemůže být náhoda

Protože četnost, s jakou se v přehledech vyskytuje rumunská Dacia, opravdu uhodí do očí. Začíná to hned první tabulkou a vozy starými 2–3 roky, tedy v podstatě zánovními. U nichž by člověk čekal minimum závad s ohledem na nízký kilometrový proběh, který tak mladé vozy většinou mívají. Nicméně 10,8 % u Dokkeru a 11,6 % u Loganu není nic, co by si rumunský (francouzsko-rumunský) výrobce mohl dát za rámeček.

Vozy 2–3 roky staré – 5,3 % závad v průměru:

Citroen C3 Aircross – 9,4 %
Volkswagen Sharan – 9,4 %
Dacia Dokker – 10,8 %
Dacia Logan – 11,6 %

Vozy ve věku 4–5 let – průměrně 9,0 % závad:

BMW 2 Active Tourer – 16,7 %
Volkswagen Sharan – 17,1 %
Dacia Duster – 18,0 %

U starších vozů se situace dramaticky zhoršuje

A pokračujeme dále. Ve statistice vozů starých 4–5 let figuruje pro změnu Duster s hodně nelichotivými 24,4 %. Jinými slovy, každý čtvrtý Duster má nějakou závadu, v kategorii 8–9 let má Duster 28,4 % a Logan hrozivých 32,9 %. Opět – každý třetí Logan má závadu. V poslední kategorii vozů starých 10–11 let se už Duster nevyskytuje, zato Logan má 35,6 %. To jsou tvrdá data, z nichž i naprostý fanda francouzské techniky a rumunské značky musí poněkud znejistět.

Vozy ve věku 6–7 let – průměrně 13,6 % závad:

BMW řady 5 – 23,8 %
Dacia Dokker – 24,4 %
Dacia Duster – 24,4 %

Vozy ve věku 8–9 let – průměrně 19,0 % závad:

Dacia Duster – 28,4 %
Fiat Punto – 31,1 %
Dacia Logan – 32,9 %

Vozy ve věku 10–11 let – průměrně 24,4 % závad:

Dacia Logan – 35,6 %
Renault Twingo – 35,9 %
Renault Clio – 36,4 %

Jak je to vůbec možné, mít v tolika časových obdobích své „stálé zástupce“? Pro odpověď si budou muset pravděpodobně sáhnout do svědomí kontroloři kvality v rumunské továrně Dacie. A také technologové a konstruktéři, kteří navrhli a sestavili něco, co evidentně (alespoň v některých modelech a u některých komponentů) nefunguje. Statistika TÜV mimochodem zmiňuje nejčastěji závady odpružení a brzd, úniky motorového oleje, poruchy osvětlení a výfukového systému.

iZdroj fotografie: Joseywales1961 / Creative Commons / CC-BY-SA

Poměr výkon/cena na úkor spolehlivosti

Všechny modely Dacie byly vždy konstruovány s velmi silným fokusem na cenu, resp. na poměr výkon/cena (výkonem je pak pochopitelně myšlen celkový přínos modelu, nikoli výkon motoru). V tomto poměru Dacia vždy byla – a stále je – excelentní. Jak se však nyní ukazuje (a nejen statistikou TÜV), je to vykoupeno menší odolností a spolehlivostí komponentů použitých v jednotlivých modelech. Inženýři Dacie (nebo Renaultu) by si z těchto nelichotivých čísel možná mohli vzít ponaučení. Pokud tedy jednou nechtějí být „nejlepší“ v procentech poruchovosti svých vozů.

Taky vám přijde, že Dacia to se spolehlivostí svých modelů příliš nepřehání?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články